Znašel si se na arhivu spletne strani Radia Študent, kjer so zaenkrat dostopni prispevki pred majem 2012. Takrat smo namreč za rojstni dan preklopili na novo spletno stran in prevetrili programsko shemo.

Povezava na novo spletno stran je tole


twitter3
majspejs3
fejsbuk 3
fejsbuk rozna

natisni
Sreda, 7. 3. ´07 ob 24.00; FENNESZ: Live At Revolver, Melbourne (Touch, 2000) & Live In Japan (Headz, 2004) (3629 bralcev)
Sreda, 7. 3. 2007
goran



* Christian Fennesz sodi v krog glasbenikov, ki jim veliko prostora namenjamo tudi na naši frekvenci. V zadnjih nekaj letih smo tako malodane slišali vse, kar je bodisi prišlo iz njegovega studia ali pa z nekaterih njegovih izbranih živih nastopov; tako tistih, ki so bili obelodanjeni na uradnih ploščah kot tudi nekaterih bootlegov. Med slednjimi se je na primer znašel posnetek njegovega koncerta s Kreativnega tabora Sajeta, kjer je nastopil v avgustu leta 2003. Zapis ‘Live in Japan’, ki mu bomo prisluhnili nocoj, je nastal skoraj natanko pol leta pred posnetkom s Sotočja, še precej bolj daleč v preteklost pa seže posnetek ‘Live at Revolver, Melbourne’ iz leta 2000, ki ga bomo za lepšo predstavo o razvoju dikcije tega laptop prvaka slišali uvodoma.

Obenem sta oba posnetka tudi edini Fenneszovi uradni solistični živi plošči, saj sicer izhajajo predvsem posnetki njegovih številnih sodelovanj z drugimi glasbeniki, med katerimi se znajdejo tako eminentna imena, kot so Ryuichi Sakamoto, Keith Rowe, Oren Ambarchi, Peter Rehberg, Otomo Yoshihide in drugi. Tisti, ki redno spremljate naš program, ste verjetno vsaj nekatere teh sodelovanj že slišali, tistim, ki se sprašujete, čemu potemtakem ponovno namenjamo čas Fenneszu, pa ne preostane drugega, kot da poslušate oba posnetka in se na lastna ušesa prepričate, zakaj v press releasu ploščka ‘Live in Japan’ piše “the greatest laptop live show in music history”. Sicer se to sliši kot vsaka druga propagandna floskula, le s to razliko, da v Fenneszovem primeru glasba vzdrži tudi to, na prvi pogled zelo domišljavo trditev.
In kaj je tisto, kar live act tega Avstrijca naredi za najbolj imenitnega? Kratek odgovor bi se glasil: glasba. Daljša različica pa: glaaasba! Laptop je za gledalca/poslušalca precej nehvaležen pripomoček, saj nima nekega jasnega pregleda nad tem, kar počne performer. In resnici na ljubo se računalnik res vse prevečkrat uporablja zgolj kot krinka za nezmožnost žive komunikacije. Pri Christianu Fenneszu pa ta forma dobi novo razsežnost. Računalnik uporablja kot inštrument oziroma kot pripravno nadomestilo za večglavi ansambel. Nekdaj je sicer v live act vpenjal tudi kitaro, vendar je to navado opustil in raje s strunskimi linijami dodobra napolnil svoj laptop, ki mu na ta način nudi veliko več prostora za manipuliranje v živo. In tega je v njegovih koncertih na pretek. Nikoli ne ponovi enakega seta, saj je vsak nastop plod proste improvizacije, prepoznavne viže pa so vsakokrat postavljene v nek nov kontekst. Danes se v svojih živih nastopih Fennesz zopet bolj redno poleg digitalij obrača tudi h kitari.

Prvi posnetek, ‘Live at Revolver’, je nastal 3. februarja leta 2000 v avstralskem Melbournu, kjer je Fennesz nastopil v sklopu Megove turneje po deželi tam spodaj. Temu primeren je tudi njegov takratni izraz, ki je zelo blizu zvočnosti, kakršne se lotevajo tudi številni drugi umetniki s te dunajske znamke. V primerjavi z njegovim poznejšim izrazom (tudi tistim s koncerta na Japonskem), je tu forma precej bolj hrupna, abstraktna in postavljena v izrazito minimalistično okolje. V prvi polovici šestnajstminutnega posnetka servira celo vrsto anomalij, prekinitev, preskakovanj in prasketanj, ki jih precej zadržano sestavi v neko celoto. Približno na polovici vpelje predirljivo melodično večplastno linijo, na katero niza hrupne detajle, tem pa se proti koncu skoraj v celoti odpove. Kljub kratkemu setu je moč razbrati, zakaj je že v tistem času veljal za eno glavnih figur v polju proste elektro-akustične improvizacije. In če je takrat veljal, grobo rečeno a milo mišljeno, za začetnika, je bilo povsem drugače 9. februarja 2003, ko je nastopil v tokijskem klubu Shibuya Nest. Bolj zgovornega dokaza, kakšen napredek lahko v vsega treh letih doseže glasbenik, si ne da predstavljati. V slabih tričetrt ure Fennesz v harmonično celoto naniza malodane ves do takrat objavljen material. To seveda ne pomeni, da so prisotni lahko poslušali med seboj združene skladbe, ki jih sicer lahko slišijo na domačih predvajalnikih. Ne. Gre le za to, da glasbenik pač tvori novo snov iz njegovih lastnih, prepoznavnih vzorcev, v katerih je moč zaslediti posamezne sekvence z vseh do takrat izdanih albumov. Tranzicije med temi prepoznavnimi elementi so tako subtilne, da tvorijo izjemno kohezivno celoto, ki poslušalca enostavno posrka v bogato, mojstrsko zmanipulirano zvočno okolje. Zakaj Fennesz sodi med najbolj cenjene sodobne zvočne oblikovalce, bomo torej slišali v nadeljevanju, najprej skozi 15-minutni set ‘Live at Revolver’ iz Melbourna, zatem pa še skozi posnetek ‘Live in Japan’.

pripravil Goran Kompoš


Komentarji
komentiraj >>