Znašel si se na arhivu spletne strani Radia Študent, kjer so zaenkrat dostopni prispevki pred majem 2012. Takrat smo namreč za rojstni dan preklopili na novo spletno stran in prevetrili programsko shemo.

Povezava na novo spletno stran je tole


twitter3
majspejs3
fejsbuk 3
fejsbuk rozna

natisni
Nedelja, 1. 7. ´07 ob 15.00; RAZLIČNI IZVAJALCI: Soul Jazz Records presents Rumble in the Jungle (Soul Jazz Records, 2007) (3754 bralcev)
Nedelja, 1. 7. 2007
goran



* Dobrih 10 let po tem, ko so jungle producenti postavili svoj vrhunec, je s časovnega stališča morda še prezgodaj za naslednji veliki »revival«. Ob vse večji priljubljenosti grimmea ter dubstepa pa ideja o zbirki skladb, s katero bi ponudili vpogled v njune korenine, morda niti ni tako napačna. Največ privržencev omenjenih dveh, trenutno zelo priljubljenih urbanih stilov, namreč prihaja iz vrst mladostnikov, zato so kompilacije tipa 'Rumble in the Jungle' dobrodošle že zaradi edukativne vrednosti. Pri založniku Soul Jazz, kjer že vrsto let obujajo nekatere pomembne prelomnice v zgodovini glasbe, so se tokrat lotili ragga jungla – prakse, ki je poleg dubstepa in grima močno zaznamovala tudi nekatere najbolj prodorne britanske elektronske producente. Med slednjimi denimo izstopata Richard D. James alias Aphex Twin (predvsem s ploščo 'Hangable Auto Bulb') ter seveda Tom 'Squarepusher' Jenkinson, čigar godba po večini bazira prav na junglu. Tako James kot Jenkinson znotraj samega jungle gibanja ne igrata nobene vloge, vendar pa oba sodita med nosilce sodobne elektronske glasbe in gledano s tega stališča ima jungle torej kar veliko posrednega vpliva tudi na aktualno produkcijo. Na tem mestu lahko nekaj zaslug za to, da se jungle pravzaprav nikoli ni povsem umaknil, pripišemo tudi Jamesovi založbi Rephlex, pri kateri si je zatočišče našel jungle producent Soundmurderer. Pri sorodni, Paradinasovi založbi Planet Mu, pa barve jungla brani cenjeni producent Remarc, ki se lahko pohvali še z nekoliko daljšim stažem. Prav ta dva glasbenika ter šefa obeh omenjenih založb (ki izročilo jungla vključujeta tudi v svoje live sete) dokazujeta, da je ta glasbena praksa v klubski kulturi pustila zelo globoke sledi. Zakaj je temu tako, bomo slišali tudi skozi nabor skladb s ploščka 'Rumble in the Jungle', vendar pa se še pred tem ozrimo v embrionalno fazo tega britansko-jamajškega hibrida.

Čeprav je pogosto prepričanje, da je jungle vzklil šele po zatonu acid-housa v začetku devetdesetih, to ne drži povsem. Prve oblike se namreč pojavijo že v začetku osemdesetih let minulega stoletja, ko si dancehall ter raggmuffin iz jamajških getov utreta pot na britansko glasbeno prizorišče. Obe veji te plesne glasbe sta si sicer zelo sorodni in je meja med njima pogosto zabrisana, edina razlika je praktično le ta, da pri dancehallu podlago za MC-je (takrat še tako imenovane toasterje) lahko ustvarja klasični bend, pri raggamuffinu (oziroma skrajšano raggi) pa so podlage izključno elektronskega izvora. Uporaba sintetizatorjev, semplerjev ter ritem mašin je producentom seveda precej olajšala delo, zato je tovrstna produkcija v drugi polovici osemdesetih let sunkovito narasla. Poleg tega pa so se odprle tudi številne nove možnosti, ki so v to razmeroma neokuženo avtohtono jamajško godbo prinesle takrat še elemente hip hopa ter breakbeata. No, na britanskih tleh je bilo teh vplivov še precej več, saj so se konec osemdesetih let na tamkajšnji sceni že pojavile elektro, techno ter house glasba. Mladi britanski producenti so tako črpali vpliv teh takrat še razmeroma svežih elektronskih praks, iz katerih so pobrali predvsem boben vzorce ter sintetične linije, iz jamajških godb pa so ostale dubovske linije ter seveda prepoznavni ragga vokal, katerega so vsaj v začetkih prispevali avtentični jamajški staroborci, sčasoma pa so pobudo prevzeli britanski Jamajčani. Ko so se acid house rejvi v začetku devetdesetih let umaknili, je pobudo v klubskem dogajanju prevzel jungle, to ime pa si je uradno nadel šele okoli leta 1995, ko je ta términ v enem svojih besedil uporabil MC Rebel. Sicer se je ime 'jungle' v jamajških godbah pojavljalo že vse od sedemdesetih let, vendar pa je bilo takrat prvič uporabljeno tudi v kontekstu drum and bassa. V tem času kopica skladb pristane na mainstreamovskih glasbenih lestvicah ter MTV-ju, istočasno pa se od gibanja že loči frakcija producentov, ki ragga vokale opusti. Na to jih napeljeta predvsem kriminal in nasilje, ki v jungle prideta skozi karibsko diasporo in gete, kjer je tovrstne aktivnosti vedno dovolj. Novi slog, ki ga poimenujejo drum and bass, prevzame pobudo, to pa jungle ponovno potisne v podzemlje in sčasoma pomeni tudi njegov zaton oziroma mesto povsem na margini. Očitno je bilo divjih pet let, ki jih je jungle preživel v večini britanskih klubov prenapornih, da bi se ta zvočno brutalna praksa, ki so jo producenti ponesli v ekstrem, obdržala na repertoarju še naprej. Pravzaprav to niti ni čudno, saj je do takrat britanska glasbena scena za seboj že imela 25 let burnega klubskega dogajanja, ki so ga načeli s punkom, nadaljevali z novim valom ter ga preko rejvov izživeli z junglom. Še ena posebnost tega gibanja je bila ta, da je v tem času izšlo bore malo albumov, saj so bile aktualne predvsem dvanajstinčnice, na katerih je mesto običajno dobilo do pet skladb. Tudi iz tega vidika je zato vsaka zbirka skladb iz tega obdobja nadvse dobrodošla, saj so originalni izvodi dandanes skorajda nedosegljivi.

Plošček 'Rumble in the Jungle' torej prinaša kopico skladb, ki so zaznamovale obdobje ragga jungla vse od njegovih začetkov v raggamuffinu sredi osemdesetih pa do sredine devetdesetih, ko so se nekatere skladbe prebile v mainstream. Med tistimi starejšimi, denimo, najdemo Cutty Ranksa, ki je bil ob toaster eminenci Shabba Ranksu verjetno najvidnejši ragga vokalist v tistem času. Iz srednjega obdobja sta najbolj opazno ime na ploščku The Ragga Twins britanska Jamajčana s koreninami v reggae glasbi, katerima pripisujejo veliko zaslug za srečanje reggeaja z rejvom. S ploščka velja izpostaviti še super-uspešnico 'Incredible' dvojca M Beat / General Levy, ki je jungle ponesel na britanske lestvice, pa naslednji velik hit 'Original Nuttah' dvojca UK Apachi / Shy FX ter skladbo 'Super Sharp Shooter' Dj Zinca, ki so jo privrženci jungla razgrabili že takoj ob izidu, saj so bojda številni hip hop navdušenci kupovali po dva izvoda. Izbor bržkone ni povsem idealen, saj bi namesto določenih hitov mesto na ploščku lahko dobile nekatere skladbe, ki so v tej godbi pustile bolj globoke sledi, vendar pa ob številnih izvrstnih skladbah to niti ni preveč opazno in kot celota je 'Rumble in the Jungle' povsem reprezentativna zbirka ragga jungla.

pripravil Goran Kompoš


Komentarji
komentiraj >>