Znašel si se na arhivu spletne strani Radia Študent, kjer so zaenkrat dostopni prispevki pred majem 2012. Takrat smo namreč za rojstni dan preklopili na novo spletno stran in prevetrili programsko shemo.

Povezava na novo spletno stran je tole


twitter3
majspejs3
fejsbuk 3
fejsbuk rozna

natisni
Razstava ljubljanskih plakatov med obema vojnama v galeriji MGLC (4939 bralcev)
Sreda, 12. 3. 2008
mcolner



'Gospodična, vi ste lepi kot plakat!' je naslov aktualne razstave plakatov med obema vojnama v MGLC-ju. Najrazličnejši tovrstni izdelki, ki so se v tedanji Jugoslaviji začeli uveljavljati v začetku 20. stoletja in njihovi kasnejši odvodi so uspeli do današnjih dni povsem predrugačiti podobo javnih in zasebnih prostorov v odnosu na prejšnja obdobja. Napovedali so nove čase razgibanega 20. stoletja, v katerem so oglaševanje, vizualna sporočila in nenazadnje umetnost dobili povsem nove dimenzije.

Razstava plakatnih stvaritev je bila pripravljena na podlagi diplomskega dela kustosinje Mete Kordiš, ki je detajlno obdelala in iz najrazličnejših virov tudi zbrala njihove reprezentativne primere v okvirih časa med obema vojnama. Korenine domačega plakata kot posebnega medija za prenos sporočila segajo v začetek 20. stoletja, ko so tudi v Ljubljano začele pritekati informacije in vplivi sodobnega sveta. Razstava je zasnovana na podlagi dokaj striktne razdelitve na posamezne vsebinske segmente, ki se mnogokrat medsebojno prekrivajo, medtem ko so formalne rešitve prepuščene ostremu očesu posameznega obiskovalca.

Razstava v osrednjih prostorih MGLC-ja odseva predvsem prizadevnost snovalcev dogodka, da bi čim bolj nazorno prikazali duh tedanjega časa, ob tem pa nekje umanjkajo izdatnejše informacije o posameznih delih in načinih izdelave plakatov, o najboljših in najpogostejših avtorjih svojega časa ter o dejanskem formalnem razvoju skozi čas.

Namesto tega je ponujeno zgolj zabavno vsebinsko spoznavanje oddaljenega obdobja, kar je podkrepljeno z dokumentarnim filmom in fotografijami o uporabi teh plakatov v resničnem življenju. Obiskovalca zmoti tudi umanjkanje obširnejšega razstavnega teksta, ki bi služil kot kratek uvod in opora obiskovalcu tega bogatega nabora. Celotni projekt je sicer razčlenjen in strokovno opredeljen v istoimenski knjigi, ki je izšla v produkciji Filozofske fakultete, a vendar teoretsko delo ne more zadostiti vlogi usmerjevalca skozi razstavo.

V razsežnih prostorih prvega nadstropja Tivolskega gradu je predstavljen velik nabor plakatnih zamislic, razdeljenih po vsebinskih segmentih na tri osnovne module: propagandni, prireditveni in komercialni plakat. Na pričetku obhoda se bohotijo izdelki, namenjeni politični in družbeni propagandi. Prevladujejo plakati z izjemno direktno sporočilnostjo, kjer izstopajo primeri navzkrižne propagande kraljevine SHS in avstrijskih privržencev ob koroškem plebiscitu in ob vzpostavljanju Rapalske meje, zanimiva in izjemno aktualna je shema zemljevida Srbije od leta 1804 do 1918, ko se je slednja razbohotila na celotno ozemlje nove države južnih Slovanov.

Nadaljevanje je posejano s filmskimi plakati, najavami za razstave ter s povsem komercialno prezentacijo najrazličnejših produktov, med katerimi, ne boste verjeli, prevladujejo sredstva za pranje in čiščenje. Večina plakatov je nastala na podlagi slikarskih ali grafičnih predlog, ki so skoraj vselej povzemale tedaj sprejemljivo ustaljeno barvitost in motiviko. Izstopajoči so edinole plakati, namenjeni promociji razstavnih dogodkov, kjer so se umetniki sami posluževali svobodnejših izraznih možnosti.

Na žalost se slovenska oblikovalska srenja in še bolj njihovi naročniki nikdar niso spustili v tedaj aktualne vode avantgardnih smernic. Uporaba fotografije, abstraktnejše grafike ali principov kolaža v obdobju med obema vojnama pač ni našla pravega mesta med komercialnimi in državnimi propagandnimi akcijami. Situacija je torej na las podobna današnji, ko neklišejske zamisli ne najdejo poti do domače oglaševalske smetane, ki pridno producira dolgočasne in neokusne izdelke. Tako se v toku časa razen rednih redkih svetlih prebliskov ni spremenilo praktično nič in tudi vizualna podoba reklamnih akcij za pralne praške ter kozmetiko je v svoji vsebinski strukturi ostala na povsem istem nivoju.

Miha Colner


Komentarji
komentiraj >>