Znašel si se na arhivu spletne strani Radia Študent, kjer so zaenkrat dostopni prispevki pred majem 2012. Takrat smo namreč za rojstni dan preklopili na novo spletno stran in prevetrili programsko shemo.

Povezava na novo spletno stran je tole


twitter3
majspejs3
fejsbuk 3
fejsbuk rozna

natisni
Različni: Sortie d'Usine (Association l'Usine/CSB Productions) (3874 bralcev)
Nedelja, 7. 12. 2008
TCLejla



razširjamo obzorja nedelja, 7. december 2008


RAZLIČNI, SORTIE D'USINE (Association l'Usine/CSB Productions)

Cenjeno poslušalstvo, v današnjih Razširjanjih obzorij bova poslušala glasbene proizvode pariške predmestne tovarne s povečini priseljenskimi delavci v kulturi, pretežno magrebskega in alžirskega rodu, četudi se vmes najde tudi kak francoski garač. Zgodba kolektiva magrebskih kreativcev se je začela v prvi polovici 90. let, ko so kreativni stari in novi priseljenci ter izseljenci alžirskih morij zasedli propadajoč tovarniški obrat v južnem pariškem predmestju Arcueil in ga preuredili v prostor za proizvodnjo glasbe in drugih umetnosti ter druženje in tudi bivanje delavcev, pogosto brez urejenega statusa. Tudi umetniški kolektiv Louzine do leta 1998 ni imel urejenih papirjev, tedaj pa se je legaliziral in uradno registriral. V Louzine, ki premore studie in prostore za vajo, ateljeje, pisarne in dnevne sobe, deluje približno 100 umetnikov, precej je likovnih delavcev, grafikov in drugih, največ pa je glasbenikov, ki se družijo v različnih hišnih in mednarodnih zasedbah, si medsebojno pomagajo in tudi prehajajo iz zasedbe v zasedbo. Hišno ne izključuje mednarodnega in nasprotno, verjetno najznamenitejša zasedba, ki je izšla iz kolektiva, je Orkestre National de Barbes, tudi Djamelu Laroussiju je uspel mednarodni prodor, v kolektiv so se zatekli tudi nekateri, ki so relativno sloveli nekdaj, denimo ustanovni član kabilske zasedbe s konca 70. in z začetka 80. let Azenzar, iz kolektiva v širšo francosko okolico pa je verjetno najuspešneje prodrla zasedba Cheikh Sidi Bemol, ki je takole s Pijano različico sublimirala polnočno pesem anonimnega pijančka, ki je vsako noč prikolovratil mimo oken in vpil, da je kriv za vse, čisto vse in da nase prevzema prav vso krivdo!

1. cd USINE kom 1 VERSION SAOULE – cheikh sidi bemol 0.17

Umetniški kolektiv Louzine ali po domače Fabrka v nedrjih zadržuje številne glasbenike, ki jih lahko zadnje desetletje srečujeva na vsakem koraku, če seveda korakava po pravih ulicah, konkretno po publikacijah in prireditvah angažirane mlajše in malo manj mlade priseljenske srenje v Franciji, manj opazno so prisotni na domačih alžirskih in magrebskih poteh, medtem ko je v temnejše kotičke cest world musica prodor uspel le Narodnemu orkestru z Barbesa in Djamelu Laroussiju, ki pa je v resnici že od prej in prej prijateljska zgodba kot resnični akter tovarne. Letos je na srečo v hišni založbi in tovarniških navezavah izšla kompilacijska plošča z več kot ducatom hišnih zasedb, ki je seveda zelo dobrodošla, čeprav ima večina zasedb tudi že samostojno ploščo, dve, tri ali celo več. Kompilacija Sortie d'Usine namreč omogoča hiter vpogled v zanimivo in poslušljivo, ne pa tudi vedno vrhunsko glasbeno dejavnost Kolektiva, ne da bi nama bilo treba najprej bankrotirati v spletnih prodajalnah, nato pa še najti prostor za plošče na domačih policah. Poleg tega vsebuje tudi DVD z zelo informativnim dokumentarnim filmom Bled musique a l'Usine (Deželna glasba iz Tovarne) v režiji Samie Chale in Sida Ahmeda Semiana, ki pripoveduje zgodbo Kolektiva in posameznikov.
Eden najpomembnejših posameznikov in glavna gonilna sila kolektiva je Hocine Boukella, brat Youcefa Boukelle, nekdaj člana kultne, že dolgo rajnke alžirske rock skupine T 34 in dandanes francoskega priseljenskega Narodnega orkestra z Barbesa. Hocina je sredi 80. let iz Alžirije v Francijo prinesel podiplomski študij biologije, delal pa je vse po vrsti »od desne proti levi«, kot pravi, in se umetniško izražal predvsem kot karikaturist pod psevdonimom Elho, pozneje pisal in risal za različne magrebske izvajalce, v drugi polovici 90. let pa je ustanovil tudi lastno skupino CHEIKH SIDI BEMOL, ki je izdala že tri studijske albume in koncertnega. Kot pripoveduje Hocine, si je alžirski novinar Aziz Smati zanje izmislil izraz gourbi rock – gourbi je iz odpadnih materialov zgrajeno zasilno bivališče v alžirskih slemih, pogojno torej barakarski rock. Hocine meni, da je izraz odličen, saj je njihova godba res kot gourbi: narejena iz vsega živega, a vendar dom. "Tudi mi smo nekaj takega," pravi, "igramo rock, blues, melhoun, šaabi in kaj vem kaj, notri najdemo neskončno stvari, a vendar je to rock, čeprav tipično in prepoznavno alžirski."

2. cd USINE kom 8 LES MENOTES – cheikh sidi bemol 2.36

Sukala se je pesem Okovi gourbi rock zasedbe Cheikh Sidi Bemol pod vodstvom gonilne sile kolektiva Louzine Hocina Boukelle, zasedbe, ki je na kompilacijski plošči prisotna z največ skladbami, pa tudi sicer si jo kaže zapomniti in se morda v prihodnosti tudi pobliže seznaniti z njeno diskografijo. S po komadom bo sedaj sledilo še 13 zasedb iz kolektiva Louzine, in sicer v dveh paketih s krajšim govornim premorom med glasbo. V prvem paketu se bodo najprej sukali THALWEG, hišna skupina novega tisočletja, ki eksperimentalno združuje keltske in berberske godbe, ustanovni člani so člani drugih zasedb Louzine, denimo spet Hocine Boukella in tudi pihalec Manu le Huezec, ki je igral z Urban Sax in Garcons Bouchers. Sledi skupina FATIMA GROOVE, ki združuje raznolike magrebske, francoske in afriške glasbenike, nagnjene k popularnim godbam in jazzovski improvizaciji. Potem kantavtorica SAMIRA BRAHMIA, ki je rojena na severovzhodu Francije, odraščala je v prestolnici Alžirije, kjer je študirala politehniko in potem ekološke znanosti, od nekdaj je rada pela, pri srcu pa jih je world pop, kot pravi, in v resnici bi bolj sodila na kake druge radijske valove, če ne bi med angleščino in francoščino vpletala tudi alžirščine. Za njo pridejo bolj koreninarski GNAWA SYSTEM s pop in jazz nadgradnjo, skratka sodoben gnawa sistem z obredno glasbo za velike odre, klube in poletne festivale, ki jih tudi precej obiskujejo, vsaj v Franciji. Zadnja v prvem paketu bo skupina GAADA DIWANE DE BECHAR, ki je nastala v drugi polovici 90. let na spontanih divanih ali muziciranjih v družabnih prostorih kulturnih delavcev kolektiva Louzine, do sedaj pa je izdala dva albuma.

3. cd USINE kom 3 THOUGHACH-AJEJJIG – thalweg 4.11
4. cd USINE kom 6 SIDI – fatima groove 3.04
5. cd USINE kom 7 FABULEUX DESTIN – samira brahmia 4.21
6. cd USINE kom 9 SOUDANI – gnawa system 4.27
7. cd USINE kom 10 TAGUERABT – gaada diwane de bechar 2.50

Odsukal se je prvi paket izvajalcev iz kolektiva kulturnih delavcev iz zasedenega pariškega predmestnega tovarniškega obrata Louzine, in sicer Thalweg, Fatima groove, Samira Brahmia, Gnawa System in Gaada Diwane de Bechar. V drugem paketu se bo prva zasukala francoska postrockovska pop zasedba Paname Tropical, ki obstaja že več kot desetletje in ima tudi že zajetno diskografijo, sledil ji bo nekdaj cenjen alžirski kabilski kantavtor, ki deluje pod imenom AZENZAR; prvi album te zasedbe je izšel že davnega leta 1981, drugi šele lani, razlog za dolgo tišino je bilo Momovo razočaranje nad glasbenim poslom, dokler ni nekega jutra v novem tisočletju v sebi spet začutil glasbe, medtem ko mu za posel ni bilo več mar. Starosti bo sledila sveža skupina šestih mlajših muzikantov YANESS pod vodstvom Ahmeda Lasferja, "maghrebska zlitina, osnovana na strasti in prijateljstvu". Nato bosta na vrsti dve širše uveljavljeni osebnosti magrebskih godb, in sicer DJAMEL LAROUSSI, ki živi v Nemčiji in deluje povsod ter ima že obsežno diskografijo ter dolgoletno uspešno mednarodno kariero, najprej kot spremljevalni glasbenik, potem samostojno, na kompilaciji umetniškega kolektiva Louzine pa se je znašel z gnawi skladbo Hasna s starejšega albuma L'etoile filante. YOUCEF za Djamelom ni nihče drug kot Hocinov brat Youcef Boukella, star maček alžirske glasbene scene: že davno v ranih 80. letih je bil gonilo alžirske rockovske zasedbe T34, stopal je po samostojni poti in je eden ustanovnih članov Orkestre national de Barbes, igral je s Takfarinas in Chebom Mamijem. Za bratovo kompilacijo izdelkov iz Louzine je prispeval starejši štikelj Wadada. Laroussiju in Youcefu sledi mlajša in manj znana zasedba ZALAMITE, ki še nima albuma, sestavljajo pa jo glasbeniki, ki igrajo v zasedbi Chekh Sidi Bemol Houcina Boukelle in so igrali tudi v spremljevalni zasedbi Qade Cherifa Hadrie, ki se ga dolgoletni poslušalci morda še spomnijo, saj se je v 90. letih že sukal po teh valovih. Zasedba ZERDA združuje mlajše in starejše glasbenike in glasbe v world zlitino, lani je izdala prvenec, napoveduje pa, da bodo v razpadajočo, z ljubeznijo obnovljeno tovarno, prerojeno v umetniški kolektiv Louzine, v prihodnosti glasbeni ljubitelji hodili romat – na sveti kraj magrebske glasbene fuzije. Album Sortie d'Usine sklepajo ustanovni člani skvota Louzine Orkestre national de Barbes, ki sva jih z novo ploščo Alik poslušala konec oktobra v Tolpi bumov, na kompilaciji Tovarne pa je skladba Nabina s prejšnjega albuma Pouline.

8. cd USINE kom 12 DANS LES RUES DE PANAME – paname tropical 3.03
10. cd USINE kom 13 IDURAR IDERWICHEN – azenzar 2.18
11. cd USINE kom 14 ROUGH AGMA – yaness 3.15
12. cd USINE kom 15 HASNA – djamel laroussi 3.32
13. cd USINE kom 16 WADADA – youcef 3.38
14. cd USINE kom 17 KHOUYA – zalamite 3.23
15. cd USINE kom 19 SAL ALIK EL KHIR – zerda 4.31
16. cd USINE kom 20 NABINA – onb 2.47

--- odvizo z odpovedjo

V današnjih Razširjanjih obzorij sva poslušala pestro druščino magrebskih godbenih kreativcev, ki skupaj z drugimi umetniki pod imenom Kolektiv Louzine delujejo v zasedenem in obnovljenem starem tovarniškem obratu ob progi v južnem pariškem predmestju Arcueil. Obzorja sem kakopak samo zate pripravila tvoja
TC Lejla Bin Nur




Komentarji
komentiraj >>