Znašel si se na arhivu spletne strani Radia Študent, kjer so zaenkrat dostopni prispevki pred majem 2012. Takrat smo namreč za rojstni dan preklopili na novo spletno stran in prevetrili programsko shemo.

Povezava na novo spletno stran je tole


twitter3
majspejs3
fejsbuk 3
fejsbuk rozna

natisni
13. 5. 03 v Offu: Cachoeira / Bahia - izvir afro-brazilske kulture, glasbe, magi (3920 bralcev)
Torek, 13. 5. 2003
Mancek



Pred ali po branju tega prispevka, nujno kliknite se na link do MP3 arhiva na glavni strani RS pagea, ki vas bo popeljal do dveh posnetkov tradicionalne afro-brazilske glasbe. Prvi je posnetek zasedbe Samba de roda Suerdieck v izvedbi ene od verzij sambe de roda (prvotne oblike sambe, ki so jo v mutirani in poenostavljeni obliki odnesli v Rio in od tam naprej v svet), drugi pa je kratek posnetek uvodnega klica indijanskemu duhu Caboclu, naj se udelezi obreda Candombleja v njegovo cast. Oba posnetka sta delo in last Francisce Marques, ki v Cachoeiri opravlja etnomuzikoloske analize in studije.

Zdaj pa nekaj vec o dozivetju rituala Candomble de Caboclo, ki sta mu bila dva nic hudega sluteca eresovca prica prejsnjo soboto.
Cachoeira ni turisticno okupirano mesto, zato prisostvovanje tujcev ritualom Candombleja ni samo po sebi umevno, kot v komercializiranih razlicicah v Salvadorju. V hiso, kjer se obred dogaja, prides le s posredovanjem kake domace osebe.
Priprave na obred se vrsijo cel teden, tik pred zacetkom pa udelezenci v pocasnem tempu poskrbijo se za zadnje detajle, dekoracije, priziganje svec in kadil na s cvetjem okraseni mizi, posipavanje listev pomarancevca,... in potem se ceremonija zacne. Sest udelezencev obreda se posede okoli mize, zacne zebrati ocenase, avemarije in druge katoliske molitvice, nakar starka, ki ima ocitno glavno vlogo, zacne cudno hropeti in pogrkavati, kot da bi se ji iz notranjosti poskusala izvaliti neka druga oseba. In res - zacne govoriti z drugim glasom, v starodavnem narecju, kmalu pa ji z besnimi kriki in nekontroliranimi trzljaji v trans sledijo se ostali udelezenci. Zdruzeni v transu pripalijo prve cigare (domace - Cachoeira je velesila v proizvodnji cigar...), odmaknejo mizo in stole, povabijo tolkalce in zacnejo divji ples, ki pospremljen s petjem, topotanjem, bobnanjem in seveda - rauhanjem cigar traja do zgodnjih jutranjih ur...

Za kaj pa pri kultu Candomble sploh gre?

Candomble je starodaven verski kult, ki je v Braziliji prisoten ze od casov suznjelastnistva, ko se je zacela afriska kultura suznjev prepeljanih iz Angole mesati z brazilsko in ki je kulturo Brazilcev obogatil z mocno povezanostjo s spiritualnim svetom ter starodavno mitologijo in pri tem vzpostavil mocno vez s krscansko vero ter Biblijo, katere zgodbe so mnogokrat osnove, ali material, katerega Candomble rituali interpretirajo in uporabljajo kot orodje za priblizevanju spiritualnemu svetu.
Candomble je ritual cascenja orixe, boga, je ples v cast bogov in svetnikov, ki predstavljajo vez med razlicnimi tradicijami in kulturami, je obred skozi medij povezati preteklost in sedanjost.
Ritual Candombleja vodi duhovnik- mati ali oce svetnikov (mae, pae do santos), katerega vloga v ceremoniji je jasno opredeljena kot prva na hierarhicni lestvici in ona je tista/ tisti, ki doloci (imenuje) hcere in sinove svetnikov, ki pri obredu cascenja tudi sodelujejo.
Po veri Candomble ima vsaka oseba svojega svetnika, ki te izoblikuje in je tako hcerka, ali sin dolocenega svetnika, ali boga, rituale candombleja pa prakticirajo osebe, ki so dozivele trans (globjo vez s spiritualnim svetom) in bile za tem osamljene za sest mesecev, da bi se izurile in naucile komunikacije z duhovi preteklosti. Kaksna bo njihova vloga v ceremoniji doloci mati/ oce svetnikov. Nekateri so izurjeni za pomoc in asistiranje pri ritualu, drugi za glasbeno spremljavo, med vsemi pa vlada hierarhicno razmerje v katerem so podrejeni materi, ali ocetu svetnikov.
Candomble rituali se poklonijo dolocenemu svetniku, ali bogu ne samo z molitvijo, ampak tudi poskusajo komunicirati in zaradi tega v obrede vkljucujejo razlicne elemente, ki jih povezujejo s figuro, ki jo bodo pocastili. Tako se obredi delijo na Candomble de caboclo in Candomble de orixas. Pri prvem gre za ples v cast figuri, ki je povezana z indijansko tradicijo, Caboclo je Indijanec, ki govori portugalsko in njemu na cast se med obredom kadi cigare in pije zgane pijace, pri drugi vrsti obredov, pa gre za cascenje mitoloskih bogov afriskega izvora- orixas, preko katerih obredi Candombleja izkazejo spostovanje do narave in zivljenja. Exu in orixas predstavljajo kult in so odvisni od glasnika, medija, brez katerega orixe in ljudje nebi mogli komunicirati.
Orixa agrikulture, lova in ribarjenja je Oxossi, ali Ode, boga lova sta se Erinle, ali Ibualama, Logum Ede in Otim, pa sta gospodarja vegetacije in faune. Nana je zascitnica prednikov, Onile je Mati zemlje in gospodarica planeta na katerem zivimo, Oxumare je bog dezja in plodnosti zemlje, Omulu, ali Obaluae (Xapana in Sapata sta drugi dve imeni) je gospodar kuge in infekcijskih bolezni, Iemanja je boginja morja... Orixe so zenskega in moskega spola, bog Oxumare je celo pol leta zenska in pol leta moski. Vsak orixa ima znacilno oblacilo. Tako je Iemanja okrasena z biseri in skoljkami iz morja in ima rada nakit in sampanjec, Obaluae ima zakrit obraz, kermu ga je bolezen iznakazala, Oxumare je bogato okrasen s plodovi narave. Izjema med bogovi je Exu, sin Iemanje in Orunmila, brat Oguma, Xango- ja ter Oxossija, ki ni profet in nima nobene misije, Exu je popotnik za ves svet.
Nekega dne je Exu prisel do hise Oxala, kjer je ostal 16 let in opazoval ter pomagal Oxala izdelovati roke, noge, oci, usta, penis moskih in vafino zensk. Exu je za zmeraj ostal cuvaj hise Oxala. Pomagal je bogu Olofimu ustvariti svet, imel pa je nenasiten apetit, ki je na zemlji povzrocal katasrtofe in umiranje ljudi, ker je Exu vse pojedel, zato je Orunmila odlocil, da morajo biti vse daritve v obredih Candombleja za orixe, najprej ponujene Exu- ju, da je pomirjen, zaceti pa se morajo pred polnocjo, ko nastopi ura Exu- ja.
Candomble rituali so organizirani v hisah (terreiro) svetnikov ob koncih tedna v vecernih urah.

Candomble kot religijski kult sproza kontroverzne reakcije v svojem okolju. Po eni strani ga katoliska cerkev, s tem pa tudi drzava tolerira, obravnavajo in prodajajo ga tudi kot turisticno atrakcijo, po drugi strani pa v svoji neposrdeni okolici sproza tudi zavracajoce odzive, goreci nasprotniki kulta so predvsem pripadniki evangelicanske cerkve, ki Candomble preganjajo kot satanovo religijo. Dejansko so zgodbe o tem kultu krepko prepletene z zgodbami o crni magiji o cudnih, nenadnih zastrupitvah, tragicnih smrteh in podobnem, kljub vsej kontroverznosti pa se je treba zavedati, da gre pri Candombleju za pomembno ohranjanje tradicije afriskih spiritualisticnih ritualov, prilagojenih novi resnicnosti nadvlade belega cloveka in njegove religije.

Cachoeira, Bahia, 17.5.2003


Sponzor Brazajavke je STA - Ljubljana, Študentska potovalna agencija.


Komentarji
komentiraj >>