Znašel si se na arhivu spletne strani Radia Študent, kjer so zaenkrat dostopni prispevki pred majem 2012. Takrat smo namreč za rojstni dan preklopili na novo spletno stran in prevetrili programsko shemo.

Povezava na novo spletno stran je tole


twitter3
majspejs3
fejsbuk 3
fejsbuk rozna

natisni
CURSE OV DIALECT: Crisis Tales (Staubgold, 2009) (ponovitev 5.1. 2010 ob 00.30) (2370 bralcev)
Torek, 29. 12. 2009
goran



* Kot fen starošolskega repa in rekreativni sledilec aktualne hip-hop produkcije sem vedno znova presenečen, ko konec decembra razmišljam o ploščah, ki so se mi v minulem letu vtisnile v spomin. Kljub silni produkciji je v zadnjih letih med njimi namreč le malo reperskih. Občasno se sicer pojavi zanimiva plošča, a v večini primerov gre tu za uveljavljene ustvarjalce, ki so si zgradili svoje prepoznavne sloge ali pa stroge hip-hop tradicije največkrat nadgrajujejo v nekaj novega.

Eden recentnih reperskih albumov, ki mi je ostal v spominu, je pred štirimi leti objavljen prvenec avstralske zasedbe Beta Erko. Plošča ‘I'm OK, You're OK' je na mojstrski in obenem duhovit način prečila rep, elektroniko, hrup, improvizacijo in še kaj, a je ostala povsem spregledana s strani repersko angažirane publike. Morda je bil kolektiv za širšo pozornost v svojih zvočnih pleteničenjih le nekoliko preveč radikalen, zato pa je manj razlogov, da bi podobno spregledan ostal plošček ‘Crisis Tales'. Curse Ov Dialect se v primerjavi z Beta Erko namreč trdneje oprejo na reperska izročila.

Zakaj ta primerjava? Obe zasedbi si delita osrednjega, vokalno izjemno distinktivnega MC-ja, ki sliši na ime Vulk Makedonski, ob tem pa tudi preostali člani obeh formacij prihajajo iz istega, izjemno kreativnega miljeja. Narodnostna pisanost priseljeniške diaspore v Melbournu, ki močno zaznamuje ploščo ‘Crisis Tales', je vidna že skozi porekla članov zasedbe. Ob makedonskih, Curse Ov Dialect poganjajo še malteški, maorski, indijski in pakistanski geni, za nameček pa se jim pridruži še kopica narodnostno mešanih gostujočih vokalistov.

V zasedbi, ki je sprva delovala v obliki nekakšne platforme za naslavljanje in obravnavo rasizma, so ob Vulku Makedonskem še MC Raceless, vokalista Aturungia a.k.a. "nothing" in August the 2nd ter DJ in producent Paso Bionic. Dasiravno bi po funkciji sodeč ustvarjanje glasbenih podlag pripisali slednjemu, pa menda velja, da se beatov in semplanja loteva vseh pet članov. Povprečnemu poslušalcu so to najbrž razmeroma neznana imena, se pa peterica - najbrž samoironično - ponaša z dejstvom, da so menda prvi avstralski hip-hop kolektiv, ki mu je ploščo uspelo spraviti na ameriško tržišče.

In tega, da so Avstralci, ni moč preslišati. Prav močen dialekt, repersko nestandardne barve glasu in neobičajni flowi so morda ene tistih značilnosti, ki bi od glasbe Curse Ov Dialect utegnile odvrniti širše občinstvo. Po drugi strani pa prav hitrostno besedičenje Vulka Makedonskega zaintrigira s tradicijami manj obremenjena ušesa. Njegovo nenehno menjavanje tempa, repanje na abstraktne glasbene podlage in ob tem še angažirana besedila so eden opaznejših presežkov, tesno pa mu sledijo tudi preostali sodelujoči hitrogovorci; pa naj si bo to repanje ali pa spoken word. V besedilih se avtorji sprašujejo o svojih identitetah, zgodovinskem ozadju svojih narodov ali pa odpirajo politična sporočila. A medtem ko se lahko tako početje kaj hitro sprevrže v klišejstvo, Curse Ov Dialect ne delujejo obrabljeno. Najbrž gre to pripisati predvsem zabavnemu podtonu ploščka, ki se kakopak močno opira na glasbene podlage.

Te so narejene po ustaljeni reperski praksi semplanja, ker pa večinska produkcija še vedno sloni praktično na eni sami ideji, stvar, kot se je lotevajo Avstralci, lahko kaj hitro izpade inovativno. Pa v resnici najbrž ne gre za nič bistveno novega. Preprosto so si vzeli čas in sestavili domišljene podlage, polne subtilnih detajlov, ki sežejo od povsem standardnih reperskih beatov do elektronskih abstrakcij in akustičnih folkovskih vložkov. Največkrat so te vsebine sestavljene kar v kolaže, v katerih veliko prostora dobijo tudi etno vzorci, ki izvrstno uravnotežijo odnos med preteklostjo in sedanjostjo. Križanje urbanih muzik in etna običajno ne obeta nič dobrega, Curse Ov Dialect pa z vzorčenjem ljudskih izročil le zaokrožijo posamezne zgodbe in pri tem nikoli ne pozabijo svojega izhodišča. Preprosto gre za zanimivih domislic polno glasbo, ki je lahko nastala le v njihovem specifičnem okolju. In če so Beta Erko vendarle nekoliko pretežak zalogaj za povprečnega hiphoperja, si Curse Ov Dialect s svojim novim albumom nedvomno zaslužijo širše pozornosti.

pripravil Goran Kompoš

 



Komentarji
komentiraj >>

Re: CURSE OV DIALECT: Crisis Tales (Staubgold, 2009) (ponovitev 5.1. 2010 ob 00.30)
viniloman [31/12/2009]

Ti so čist odpiljeni. Prav zakon so mi. Če koga zanima lahko malo pogleda videote: http://www.winamp.com/artist/curse-ov-dialect. Človek dobi glasbeno in igralsko predstavo vse v enem.
odgovori >>

Re: CURSE OV DIALECT: Crisis Tales (Staubgold, 2009) (ponovitev 5.1. 2010 ob 00.30)
viniloman [29/12/2009]

Podpišem se pod recenzijo, ni kaj dodat. Huda stvar! Beati so totalno nor, flowi tuii. Popolno presenečenje! V živo zna tole biti kar zanimivo...
odgovori >>

    Re: CURSE OV DIALECT: Crisis Tales (Staubgold, 2009) (ponovitev 5.1. 2010 ob 00.30)
    goran [29/12/2009]
    upejmo, da jih bomo vidl kej pr nas kmal.. sicer pa toplo priporočam beta erko, če morda še ne poznaš.. res krasna stvar.
    odgovori >>