Znašel si se na arhivu spletne strani Radia Študent, kjer so zaenkrat dostopni prispevki pred majem 2012. Takrat smo namreč za rojstni dan preklopili na novo spletno stran in prevetrili programsko shemo.

Povezava na novo spletno stran je tole


twitter3
majspejs3
fejsbuk 3
fejsbuk rozna

natisni
Gledališče in režim ali kako razumeti Mefista? (Eduard Miler – Mefisto, Klaus Mann) (1748 bralcev)
Ponedeljek, 30. 5. 2011
Sonja Zlobko



Roman Mefisto Klausa Manna, pisatelja, ki po navadi gleda izza sence bolj poznanega očeta Thomasa Manna, kot osrednjo temo postavi vlogo igralca - intelektualca in gledališča v nacističnem režimu. Ampak nikakor se ne prevetri zgolj ta pozicija, kritika teče tudi na račun buržoazne pozicije intelektualcev in proletarskega gledališča. Avtobiografski elementi v romanu srečujejo zunanje družbene okoliščine v času, ko je bil nacizem še v delu, avantgarde so še imele moč nekakšnega kritičnega generatorja, buržujski način življenja pa je postal doktrina, ki mora v pozabo.

Ravno Mefisto pa nosi vse breme enačbe razumevanja. Najprej je to vloga, ki jo mora protagonist Höfgen – Dario Varga - odigrati v Berlinskem gledališču, a ta prevzame tudi vso neprijetnost alegoričnega slikanja ambivalentnega odnosa med gledališčem in režimom, pri čemer drug drugemu predstavljata natančen duplikat, če ne že kar ideal. Mefisto pada iz „divjega ponosa v sram“ in posreduje zagonetno razdrobitev umeščanja individuuma med možnosti človeškega inferna. Ko Höfgen ambiciozno in podrejeno stopiclja po nadstropjih uspešnosti v „pravem nemškem gledališču“, je Mefisto oprostitev dolžnosti, ko obrne hrbet protinacističnim kolegom, pa ravno ta isti Mefisto iz globin njegovega pekla zahrope s priklicem tesnobne vesti.

Večplastnost Mefista na odru Mladinskega gledališča ujamejo segmentirani ekstrakti iz romana, ki šele stoječi v celoti zarežejo v subverzivni jezik režima. Žanina Mirčevska je reprezentativno prestavila središče iz omenjene osrednje teme v mali omnibus psiholoških motivov, odvijajoč se med karakterji, ki kot detajlni gradniki na odru sestavijo osrednjo temo. Kljub temu da se slednja na koncu ekzaktno pokaže v vsej ambivalenci in terorju, bi scenarij lahko okronali s parafraziranjem pisateljice Herte Müller: „Če rečem diktatura, se te ne zmore uloviti, če prikažem nje mehanizme, se jo lahko.“

Miler je proces pokazal s tem, da je na sterilni oder - z aluzijo na nacistično ideologijo bi lahko dejali, da očiščen vsakega motečega elementa - katerega označeno polje deluje kot refleksno brezno, postavil prebliske skorajda inverzno nasprotnih specifično potenciranih odnosov. Od teh je prav vsak podajal svojo osvetlitev odrskega izrisovanja režima - med varno zvestobo, bolestno fetišistično zagledanostjo, tekmovalnostjo, premočjo in brezbrižnostjo se je s prenašanjem krivde in odgovornosti kazala nekakšna neizvršena moralna nota te vključenosti v proces terorja, ki zaradi vseprisotnosti in samoumevnosti takšnega pekla preprosto ostane samo slutnja.

Govoriti o striktno političnem gledališču v dotični uprizoritvi v smislu okleščenega pomena političnega gledališča, to je imeti željo radikalno spreminjati splošno družbeno realnost ali vsaj družbeno politično prepričanje posameznika, bi bilo malo prisiljeno. Seveda se ta tema nenehno postavlja v ospredje, ampak so izpostavljeni mehanizmi in odnosi med karakterji tisti, ki iščejo odgovore - sicer brez „utopične“ rešitve - in ne špekulacija učinka uprizoritve.

Aktualizacija se nagiba k natanko osrednjemu dramaturškemu principu, ko se z razkrivanjem takratnih mehanizmov lahko navezujemo na današnje. A vprašanje, koliko uprizorjene razčlenitve takratnih političnih procesov zdržijo današnje, preide iz določenega časovnega okvira v polje vedno obstojne brezčasnosti. Ko se igralci na odru frontalno zazrti v nedoločljivo opravičujejo za nekritičen sestop v takratni kontekst ali sprašujejo o etičnosti delovanja, se kaže, da to isto dolžnost pozicioniranja tudi danes nosi gledališče v svojemu žaklju.

Mefistu je zrla v oči Sonja Zlobko.



Komentarji
komentiraj >>