Znašel si se na arhivu spletne strani Radia Študent, kjer so zaenkrat dostopni prispevki pred majem 2012. Takrat smo namreč za rojstni dan preklopili na novo spletno stran in prevetrili programsko shemo.

Povezava na novo spletno stran je tole


twitter3
majspejs3
fejsbuk 3
fejsbuk rozna

natisni
SCRATCH GRAFFITI (6026 bralcev)
Četrtek, 22. 1. 2004
Bozji_dar



U-6 scratch jingle

APOLLO, VINROC, SHORTKUT & RICHNESS - Live At Q's


Pozdravljeni v današnjih razširjenih DJ graffitih, ki so danes v celoti posvečeni umetnosti gramofonskega manipuliranja oz. malce površno rečeno skrečanja.
V prvem delu oddaje se bomo sprehodili skozi zgodovino gramofonarske muzike, ki je še vse kaj več kot samo t.i. turntablism. Pogledali bomo v same začetke človeškega snemanja zvoka, ustavili se bomo pri prvi uporabi gramofonske plošče kot glasbenega inštrumenta ter pri zgodnjih začetkih hip-hopa, ko je legendarni didžej Kool Herc konec šestdesetih let svoj soundsystem preselil v New York in s tem za vedno spremenil tok glasbene zgodovine.
V drugem delu oddaje se bomo ozrli na drugo, eksperimentalno stran gramofonske manipulacije. Se ustavili pri imenih, kot so: Christian Marclay, Otomo Yoshihide, Martin Tčtreault in drugih.
V zadnjem delu oddaje pa na nas čakajo največja imena žanra, ki se ga je skozi čas prijel izraz turntablism. Ustavili se bomo pri njegovih najpomembnejših akterjih, nekaj malega povedali o tem, kako je to, danes že globalno, gibanje organizirano, za sam konec pa bomo ppredvajali še živ zapis dogodka iz Futureprimitive zvočne seanse, v kateri sta svoje sile združila dva odlična predstavnika tega zanimivega žanra Cut Chemist in Shortkut. Vse to tam nekje do polnoči v skratch graffitih na radiu Študent.

DJ SHADOW & CUT CHEMIST – Brainfreeze (Part 1)

Turntablism kot žanr priznava, da smo poslušalci v najboljših komadih priče popolne zmage stila nad substanco. V glasbi je bilo že vse povedano, zakaj bi se torej trudili s poslušanjem, če didžej nima nobenih posebnih skritih trikov v svojem rokavu, ki bi ga zaznamovali kot artista? Dejansko je didžejev stil prava substanca turntablisma. Nemara je to tudi eden izmed razlogov za fascinacijo hip-hop didžejev nad kung-fu filmi, kakor ste lahko pravkar slišali v začetni skladbi z mixtapea Brainfreeze Breaks, ki sta ga sproducirala DJ Shadow in Cut Chemist. Če vsi uporabljajo iste osnovne trike, postane stil še kako važen. Pa najsi govorimo o šaolinskih mojstrih kung-fuja ali pač o mojstrih gramofonov.

Če govorimo o uporabi gramofonskih plošč kot mediju za ustvarjanje glasbe, je pravzaprav precej čudno, da se glede na njihovo vsesplošno dostopnost, te niso bolj in že prej uveljavile. Očitno so navdušeni poslušalci črnega vinila na plošče vedno gledali z globokim strahospoštovanjem.

INTERLUDE - Interlude
DJ KRUSH – Live


Na plošče so fani vedno gledali kot na nekakšne svetinje. To so bile ikone, ki se jih je vedno samo poslušalo, se jih vsake toliko očistilo, sicer pa se je zanje skrbelo z največjo mero pazljivosti. Starejši ljudje se še verjetno spomnijo starih Iskrinih gramofonov, ki so plošče bolj stružili kot zares predvajali. Če si v tistem času imel srečo, da je bil v hiši kakšen Lenco, si bil lahko že velik frajer v domači gasi. In kako se je vsa zgodba o vinilu sploh pričela?

Po začetnih raziskavah francoskih znanstvenikov v 50. letih 19. stoletja je Thomasu Alvi Edisonu v 70. letih istega stoletja prvič uspelo posneti in nato tudi predvajati zvok na svojem izumu, ki ga je poimenoval fonograf. Ta je za medij uporabljal navaden staniol oz. alu-folijo. Da bi stestiral »govoreči stroj«, je Edison v ustnik zapel znano otroško pesmico Mary Had A Little Lamb. Prvi posnetek človeškega glasu, ki se ga je dalo poslušati še dolgo potem, ko je ta že izpuhtel v etru časa.

Sprva cilindrične fonografe in grafofone je zelo hitro izpodrinil gramofon, ki za medij ni več uporabljal po zvočnih karakteristikah sicer boljših cilindrov, zato pa mnogo pripravnejše plošče. Sedaj se je posnetke dalo reproducirati s prešanjem, zaradi česar so ti postali mnogo cenejši in zato dostopnejši ljudem. Obrisi glasbene industrije so se začeli kazati na obzorju.

Tehnologija se je vseskozi razvijala, vendar je preteklo kar precej časa, preden so glasbeniki ploščo zgrabili in jo pričeli uporabljati kot inštrument. Pionir na tem področju je bil legendarni ameriški skladatelj John Cage, ki je leta 1939 posnel tole skladbo.

JOHN CAGE – Imaginary Landscape #1

V znameniti skladbi Imaginary Landscape #1 je John Cage prvič v zgodovini uporabil elektronsko reproducirane posnetke zvokov, ki jih je predvajal na gramofonu. Izkoristil je možnost preklapljanja med dvema hitrostma predvajanja plošče, s čimer je lahko manipuliral s konstantno posnetimi testnimi toni. Lahko bi rekli, da je CAGE tisti, ki je predvidel, da bi se lahko gramofon uporabljal ne samo kot reprodukcijska naprava, temveč tudi kot glasbeni inštrument.

Medtem, ko so mnogi skladatelji sledili Cagevim izzivom uporabe elektronskih naprav v glasbenih kompozicijah, npr. radia ali mikrofona, pa je gramofon kot pomagalo pri tovrstnem ustvarjanju ostal pozabljen vse do leta 1967.

Takrat se je lokalni jamajški didžej Kool Herc odločil preseliti svoj sound system na bolj plodna tla. Odšel je v New York in s svojim početjem sprožil verigo dogodkov, ki bodo za vedno spremenili podobo popularne glasbe.

KOOL HERC, DOUGIE FRESH & BIZ MARKIE – Let Me Clean My Throat
KOOL HERC – 1st Hip-Hop DJ
KOOL HERC – B-Boy Boogie


Iz časov, ko je Kool Herc oral hip-hop ledino, se ni ohranilo praktično nič materiala, zato lahko le ugibamo, kaj se je konec 60. dejansko dogajalo po uličnih zabavah v Bronxu in okolici. Zgodba o Kool Hercu pa je medtem postala stvar, iz katere je zgrajena legenda o nastanku hip-hopa.

Kmalu po tistem, ko se je Herc naselil v Bronxu, je tam ustanovil svoj sound system. Povsem v svojem domačem jamajškem stilu je ljudi najprej poskusil navdušiti z reggaejem, ko pa je opazil, da to ne vžge, je začel vrteti funk. Opazil je, da plesalci najbolj tripajo na komad takrat, ko se v njem pojavlja zgolj ritem sekcija, zato je te delčke komadov izoliral od preostalega dela, in sicer tako, da je rolal dve isti plošči, s katerih je izmenjaje vrtel izbrani del skladbe. Ko se je ta iztekel na prvi plošči, je preklopil na drugo, in tako obdržal beat pri življenju.

KOOL HERC – B-Boys Jam

Hercov breakbeat stil je postavil temelje hip-hopu, vendar je bil nekdo drug tisti, ki je hip-hopu podaril skreč. To je bil Grandwizard Theodore, ki je na skreč naletel pravzaprav čisto po naključju, medtem ko je vadil v svoji sobi in ga je pri tem zmotila mama. Pisalo se je leto 1975.

INTERLUDE - Grandwizard Theodore Speaks
GRANDWIZARD THEODORE & FANTASTIC 5 – Can I Get A Soul Clap


Leta 1979 so bili izdani prvi hip-hop singli, in sicer King Tim III zasedbe The Fatback Band ter bolj znan Rapper's Delight zasedbe The Sugar Hill Gang. Čeprav v teh komadih ni didžej trikov, so vendarle imeli precejšen vpliv na kasnejši zvok komercialnega hip-hopa osemdesetih.

THE FATBACK BAND – King Tim III
THE SUGAR HILL GANG feat. GRANDMASTER FLASH & THE FURIOUS FIVE - Rapper's Delight


Zvok skrečanja je v hip-hopu postal to, kar je kitarski solo v rocku – vrhunec napetosti v komadu, ki si ga vsakdo želi oponašati. In če je Theodorejev skreč postal solo, je hip-hopovske riffe pomagal utemeljiti nihče drug kot Grandmaster Flash.

GRANDMASTER FLASH & THE FURIOUS FIVE – White Lines (Don't Do It)
GRANDMASTER FLASH – The Message


Tole je bila znamenita Flasheva tema White Lines (Don't Do It), za katero si je sample izposodil pri svojih njujorških rojakih, new wave post punk zasedbi Liquid Liquid. Grandmaster Flash je didžejanje z uvajanjem novih tehnik dvignil na povsem nov nivo. Uvedel je tehniko vrtenja plošče v obratni smeri ali backspinninga in tehniko cuttinga. Nasploh je bil pravi pionir crossfaderja. Z veliko mero inovativnosti in poguma je mešal plošče, jih maličil ter preobremenjeval mešalkine kanale z arogantnim noisom. Didžejanje je spremenil v nekaj več, kot samo vrtenje plošč, njegovi drzni audio-kolaži so bili za tiste čase nekaj divjega, nekaj kar je bilo povsem pred svojim časom. Da si boste lažje predstavljali kakšne so tehnike, o katerih je bilo govora, poslušajte naslednjo razlago.

THE X-ECUTIONERS – What Is A Scratch?
GRANDMASTER FLASH – The Message


Če ste se leta 1981 slučajno znašli v New Yorku nikakor niste mogli uiti zvokom komada The Adventures Of Grandmaster Flash On The Wheels Of Steel. To je bila nasploh prva plošča, ki je bila posneta z željo in namenom prikazati vse didžejeve sposobnosti in hkrati prva Flasheva mega uspešnica. Čeprav za današnja ušesa ta mix zveni precej surovo in grobo, se je treba zavedati, da je bil takrat nekaj tako neverjetnega in svežega, da je obnorel cel New York. Mix, v katerega je vkomponiral Sugar Hill Gangov 8th Wonder, bas linijo iz Queenove Another One Bites The Dust, komad Rapture skupine Blondie, Good Times skupine Chic, Spoonie Geejev Monster Jam, svoj komad Birthday Party, danes že legendarni tolkalski loop iz komada Apache takratnih disko superzvezd The Incredible Bongo Band, ter izsečke iz Flash Gordona in neke otroške zgodbice. Vse skupaj je zmiksal v studiu v živo, brez nasnemavanj. Če se je zmotil, je vse skupaj zbrisal in zadevo ponovil od začetka. Uspelo mu je baje v četrtem ali petem poizkusu. Ta zgodbica govori o perfekcionizmu, ki je bil prisoten v glavah zgodnjih didžejev in Grandmaster Flash s svojimi avanturami na gramofonih vsekakor predstavlja smetano na tedanji sceni.

GRANDMASTER FLASH – The Adventures Of Grandmaster Flash On The Wheels Of Steel
JAZZY JAY – The Jam


Za razvoj turntablisma in hip-hopa nasploh je izjemno pomemben še en mix iz takratnih časov. Tokrat še bolj undergroundarski kot The Adventures Of Grandmaster Flash On The Wheels Of Steel. Bootleg, ki sta ga posnela Afrika Bambaataa in Jazzy Jay na srednješolski zabavi v Bronxu je izšel izključno kot kaseta dve leti za Flashevim Wheels Of Steel. Z groznimi skratchi in grobimi posegi zveni Death Mix precej prvobitno, vendar je pomemben že zaradi tega, ker nam ponuja vsaj približno podobo tega, kar se je dogajalo v času Kool Herca in njegovih uličnih zabav.

AFRIKA BAMBAATAA – What Time Is It (Live)
GRANDMIXER D.ST & THE INFINITY RAPPERS – The Grandmixer Cuts It Up


Medtem ko sta Grandmaster Flash in Afrika Bambaataa razvijala zvok hip-hopa, se je ob boku Grandwizard Theodoreu uveljavil še en pomemben didžej, Grandmixer D.ST. Kot član Bambaatinega Zulu Nation kruja je svoje sposobnosti prvič prelil na ploščo na Celluloidovi izdaji iz leta 1982 The Grandmixer Cuts It Up, ki smo jo pravkar slišali. S svojo prvo izdajo je še sledil stopinjam svojega botra Afrike Bambaataa, ki je istega leta v eni svojih potegavščin posamplal Kraftwerke in tako ustvaril electro. Grandmixer D.ST pa se je v zgodovino popularne glasbe zapisal s temle komadom.

HERBIE HANCOCK feat. GRANDMIXER D.ST – Rockit
GRANDMIXER D.ST – Hancock Megamix


Grandmixer D.ST je v Hancockovem komadu Rockit skreč spremenil v hip-hopovski ekvivalent kitarskega sola v rocku. Čeprav je skladba na Billboardu prilezla samo do 71. mesta, je zaradi njene izredne pojavnosti v takratnih medijih postala verjetno najvplivnejši hip-hop komad vseh časov. Nepozaben je nastop Grandmixer D.ST-ja skupaj s Hancockovim bendom na podelitvi grammyjev za leto 1983, kjer je s svojim solo skrečanjem pripel mastno zaušnico glasbenim nazadnjakom v konzervativni instituciji Grammy. Poleg tega se je videospot kot ena prvih megauspešnic MTV-ja precej rolal tudi na omenjeni televizijski postaji. Dandanes skladbo Rockit in Grandmixerjev »ziggi ziggi« zvok vsi moderni turntablisti navajajo kot razlog, zaradi katerega so se sploh začeli ukvarjati z gramofonarsko umetnostjo.

INTERLUDE – Mixmaster Mike Speaks

Ko je Grandmixer D.ST na podelitvi Grammyjev s svojim početjem na gramofonu zadel »prave« glasbenike v ahilovo tetivo, je skreč postal pravi hit. Njegov virus se je razlezel po Ameriki. West Street Mob so še istega leta izdali single Break Dancin'-Electric Boogie, ki se s svojimi skreči lahko primerja le še s philadelphijskim didžejem Code Moneyem z zgodnjih Schooly D-jevih posnetkov. Njegov brutalistični »cuttin & scratchin« je postavil mesto bratske ljubezni Philadelphio na hip-hop zemljevid.

WEST STREET MOB – Break Dancin'-Electric Boogie
SCHOOLY D – It's Krak
DJ JAZZY JEFF - Jazzy Jeff Summit Part 2


Čeprav je New York še vedno prevladoval v hip-hopu, ki je vse bolj postajal velik biznis, pa so philadelphijski didžeji, kot so DJ Spinbad, DJ Jazzy Jeff in že omenjeni Code Money razvijali povsem nove tehnike skrečanja. Transformer skreč je ena njihovih pogruntavščin, ki v osnovi pomeni skrečanje kratke verbalne fraze z izklapljanjem in vklapljanjem faderja, s čimer so razširili tako tonalne kot tudi ritmične zmožnosti skrečanja.

Edini razlog, zakaj se philly didžeji niso razvili v velika imena, je bil čas, v katerem so delovali. Hip-hop se je razvijal v velik posel, v katerem so bili vsi žarometi uprti v lik MC-ja, ki je bil edini pravi frontman v hip-hopu. Kot posledica so založbe najboljšim didžejem dodeljevale drugorazredne mc-je, poleg tega pa so didžeji na ploščah ponavadi dobivali le po en track, na katerem so lahko izživeli vse svoje frustracije. Dober primer tega je dvojec DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince. Uganili ste, to je isti Fresh Prince, ki se je poznejši fazi svoje kariere preselil na Bel Air in zaslovel v Hollywoodu.

DJ JAZZY JEFF – Live From The BTTB-X-Series

Najbrže najpomembnejši skrečerski komad, ki je kdajkoli prišel iz Phillyja pa pripada DJ Premieru. Na prvi plošči Gang Starr No More Mr. Nice Guy se nahaja komad DJ Premier In Deep Concentration. Bolj kot dokaz Premierove skrečerske umetelnosti, je bila skladba emotivni zvočni kolaž, v katerem mesto najdejo Kool & The Gangova Summer Madness, Double Trouble z istoimenskim komadom, Billy Stewartov »brrrrrrrr« iz komada Summertime ter brass košček iz soul štiklca Unhooked Generation Frede Payne. DJ Premier In Deep Concentration.

GANG STARR – DJ Premier In Deep Concentration
DJ SHADOW – Organ Donor (Extended Overhaul)


DJ Premier In Deep Concentration je postal najboljša gramofonarska montaža po Grandmaster Flashevi Wheels Of Steel zaradi enega samega, a zato toliko bolj pomembnega razloga. Z uporabo klavirskega loopa iz uvoda v Kool & The Gangov komad Summer Madness, je DJ Premier uvedel v hip-hop, ki je bil do tedaj predvsem žur muzika, potujen občutek ambivalence in melanholije ter s tem tlakoval pot bodočim gramofonarskim eksistencialistom tipa DJ Shadow.

DJ SHADOW – Building Steam With Grain Of Salt

Z danes že legendarno ploščo Endtroducing..., kjer je na genialen način zmešal izsečke iz starih jazz, funk in soul vinilk z grobo surovostjo svojih beatov, je DJ Shadow sprožil povsem novo gibanje, ki je zajelo najprej Ameriko in kasneje tudi Evropo. »Beatheadi«, kakor so se poimenovali lovci na breake s starih funk singlic, so preplavili trgovine s starimi ploščami. Cene nekdaj brezvrednih vinilk, na katerih se je dolga leta nabiral samo prah, so poskočile v višave in danes dosegajo že skorajda neverjetne številke.

U-6 scratch jingle
SPEEDRANCH JANSKY NOISE


Na tem mestu bomo zgodbo o zgodovini hip-hopa in turntablisma v njem prekinili in pogledali še na drugo, bolj avantgardno stran zgodbe o gramofonskih mojstrih. Vzporedno s hip-hopom se je turntablism razvijal tudi na drugi strani žanrskega spektra. Avantgardni umetniki tipa Christian Marclay so po zgledu zgodnjih poskusov Johna Cagea z gramofoni in ploščami, prav tako razvijali svojevrstno estetiko glasbe, narejene z gramofoni oz. z vinili.

Medtem ko so se hip-hop didžeji vedno bolj ukvarjali s svojo virtuoznostjo, je bila avantgarda toliko bolj pozorna na napake. Christian Marclay, ki je študiral na Massachusetts College Of Art, je za razliko od Grandmaster Flasha ali D.ST-ja zagotovo vedel za Cageve poskuse z gramofonskimi ploščami in drugimi elektronskimi viri zvoka. Njegova verzija turntablisma je bila razumljena kot nekakšen poseg v potrošniški kult objekta, v našem primeru pač gramofonske plošče. Z uporabo pokvek namenjenih masovni potrošnji, kakršna je bila npr. starinski Califoneov gramofon, ter plošč za 50 centov iz najbližje trgovine s ploščami, ki jih je Marclay dobesedno razrezal in na novo zaranžiral v svojih lepljenkah, je izražal svoj posmeh in tudi vzvišenost do masovnih potrošniških navad.

S poudarjanjem slabosti vinila, ki se z uporabo ali zlorabo lahko precej hitro obrabi, je Marclay konstruiral svojevrstne zvočne kolaže iz prasketanja plošč, preskakovanja igle in vseh ostalih mogočih napak tega medija. Njegovo najbolj znano delo je Record Without A Cover iz leta 1985, ki ni nič drugega kot to, kar pove njen naslov. Na drugo stran plošče je Marclay celo odtisnil prepoved dajati to ploščo v zaščitni ovitek, saj naj bi se zvočni zapis ujet na njej spreminjal z njeno naravno obrabo skozi čas. Tule je odlomek iz te legendarne plošče.

CHRISTIAN MARCLAY – Record Without A Cover

Marclayevi zvočni kolaži so bili verjetno prva glasbena dela v zgodovini glasbe, ki so izkoristila možnost uporabe vsega posnetega materiala, kar ga je človek kdaj posnel. Njegove artistične ideje so kasneje do logičnega nadaljevanja privedli artistični šaljivci Project DARK, ki so namesto plošč kot zvočni vir uporabljali nekakšne palačinke iz biskvita, lesa, sira in podobnih hrapavih materialov.

Če je turntablism kot tak že sam po sebi izziv konceptom lastništva in avtorskih pravic, pa se svetosti umetniškega dela nihče ni zoperstavil tako dramatično kot japonec Otomo Yoshihide. Na debiju njegove impro zasedbe Ground Zero iz leta 1992, Yoshihide gramofone uporablja kot temelj za brutalno dekonstrukcijo in tudi destrukcijo klasičnih glasbenih vzorcev, pa naj bo to jazz ali rock ali karkoli drugega. Njegovo divje masakriranje originalnih posnetkov je še ojačano s kitarskim feedbackom, ali pa je tako kot v sledečem komadu, ki je bil posnet leta 1998 v Tokyu, speljano kar prek kitarskega ojačevalca.

OTOMO YOSHIHIDE – Turntable With Guitar Amp

Nekaj povsem drugega pa na gramofonih počne človek s povsem drugega konca sveta. Kanadski turntablist Martin Tčtreault v svoje kompozicije vpleta precej manj destrukcije, čeprav po drugi strani tudi on obožuje dekonstrukcijo. Zato pa se veliko bolj posveča kompoziciji. Njegove lepljenke z izborom samplov izžarevajo polno dozo humorja tega zanimivega artista. Skladbo Kind Of F.J.F. najdete na odlični kompilaciji Turntable Solos – ta je izšla leta 1999 pri založbi Amoebic – in vam lahko služi kot odličen uvod v drugačne sorte turntablism.

MARTIN TÉTREAULT – Kind Of F.J.F.

Turntablism v avantgardi je nedvomno tema, ki zahteva precej več kot teh nekaj minut, ki smo ji jih namenili v današnjih Graffitih in si zasluži posebno obravnavo. Ker sam nisem najboljši poznavalec te scene, naj predstavitev nekaj njenih najpomembnejših akterjev služi le kot grob oris, da se turntablism dogaja tudi izven hip-hop sfere. In če se v hip-hopu dj-ji vedno bolj posvečajo le razvijanju samih skillzov skrečanja in ostalih trikov, je treba priznati, da raziskovanje izraznih možnosti gramofona močno pripada avantgardistom.

U-6 scratch jingle
INVISIBLE SKRATCH PIKLZ - Q-Bert, Disk, Shortkut Skratch Session


V drugi polovici 80-ih let se zgodi pomembna prelomnica za turntable gibanje, ki je medtem postalo že precej močno. Battle dogodki, na katerih so se dj-ji do tedaj precej neorganizirano bojevali med seboj, so se preobrazili v vseameriško tekmovanje, ki je kasneje preraslo v dogodek svetovnih razsežnosti. Disco Mix Club oz. DMC je leta 1987 organiziral prvo tekmovanje dj-jevskih spretnosti.

Na začetku so DMC obvladovali predvsem nemški dj-ji, ki so blesteli s svojim napihnjenim nastopaštvom. Vse dokler se ni leta 1991 na tekmovanju pojavil nek crew, ki je za vekomaj spremenil podobo tega tekmovanja in turntablism znova usmeril nazaj k osnovam skrečanja in stran od glamuroznega nastopaštva, kamor je v veliki meri zašel.

Leta 1991 je DMC publika prvič opazila Q-Berta in kompanijo iz crewja Invisible Skratch Piklz. Fantje so v naslednjih treh letih povsem okupirali svetovni prestol, zaradi česar so jim leta 1995 prepovedali udeležbo na tem elitnem tekmovanju. S svojimi triki so bili preprosto toliko boljši od ostalih, da tekmovati z njimi ni imelo nobenega smisla. Zlata postava Invisible Skratch Piklz v tistem obdobju je bila: Q-Bert, Mixmaster Mike in Apollo. Poslušajmo posnetek seta, s katerim sta Q-Bert in Mixmaster Mike zlomila konkurenco na DMC-ju v Londonu.

Q-BERT with MIXMASTER MIKE – Freestyle (DMC London)
INVISIBL SKRATCH PIKLZ - Hit Me With Your Clown Kit


Noben drug dj ali crew ni nikoli izboljšal ali izumil toliko načinov skrečanja kot prav Invisible Skratch Piklz. Individualno in kot skupina so odločilno vplivali na nastope in na glasbo mnogih današnjih top dj-jev. Piklzi so nastali iz hard-core, rock, hip-hop benda FM2O, v katerem so skupaj didžejali Mixmaster Mike, Q-Bert in Apollo, kasneje pa so se jim pridružili še Yoga Frog, D-Styles, DJ Flare, Shortkut in DJ Disk.

INVISIBLE SKRATCH PIKLZ – It's Time To Practice

Potem, ko so se ustanovni člani Invisible Skratch Piklz odmaknili od battleanja, so se pričeli ukvarjati z mislijo na delanje prave muzike iz plošč. Leta 1995 so izdali prvi iz samih samplov zaskrečan komad Invasion Of The Octopus People, s katerim se prične nova faza v gramofonarski kulturi.

INVISIBLE SKRATCH PIKLZ – Invasion Of The Octopus People
INTERLUDE – DJ Shadow Speaks
INVISIBL SKRATCH PIKLZ - Dirty Words


Kakor je povedal DJ Shadow, so bili ISP prva grupa, ki je javno razkrila svoje gramofonske trike in s tem sprožila masovno posnemanje ameriške mladine. Skreč je postal in, vendar s tem aktivistična naravnost Kumaric še ni popustila. Leta 1997 so posneli prvo oddajo Turntable TV, ki se je medtem razvila v mednarodni video magazin, kjer lahko spremljate posnetke njihovih vaj ter druženje s svetovnimi didžeji, njihova mojstrstva in ostalo turntablistično zabavo. Posneli so tudi izobraževalni film Turntable Mechanics Workshop, v katerem so bolj poljudno definirali in poimenovali posamezne skreče, tako da lahko turntablarska komuna od tedaj naprej deli skupni jezik.

Poleg aktivizma grupe so bili tudi njeni posamezni člani precej aktivni, predvsem v glasbenem smislu. Mixmaster Mike se je v drugi polovici devetdesetih razvil v odličnega komponista gramofonske muzike, izdal odličen prvenec Michristmasterpiece Muzik's Worst Nightmare, ki sta mu sledila še dva dolgometražna albuma. Anti-Theft Device je leta 1998 izdala njujorška založba Asphodel, tri leta kasneje pa je izšel še Spin Psycle pri založbi Moonshine. Ob vsej njegovi aktivnosti so ga opazili tudi Beastie Boys, s katerimi je sodeloval na njihovem albumu Hello Nasty. Od leta 1999 naprej pa je tudi njihov uradni didžej.

MIXMASTER MIKE – Rebel Enforcer
BEASTIE BOYS – 3 MC's And One DJ (North American Tour, Barrie, Ontario 8/15/98)
BEASTIE BOYS & MIXMASTER MIKE – Freestyle


Turntablism kot žanr je bil od vseh svojih začetkov namenjen poslušanju in opazovanju na živih nastopih. Vendar je res, da v obliki posnetkov deluje najboljše v mixtape formatu, kjer didžej lahko pokaže vse svoje trike v zgoščeni obliki, kar je usodnega pomena za poslušljivost te glasbe. Korenine hip-hop mixtapeov gre iskati že v Bambaatinem Death Mixu, dokončno pa jih je v začetku devetdesetih populariziral njujorški radio dj Kid Capri. Mnogi se strinjajo, da je najboljši turntablarski mixtape vseh časov ustvaril prav Q-Bert. Demolition Pumpkin Squeeze Musik iz leta 1994 z bogatim izborom old school breaksov, ki so tako stari, da jih Q-Bert poimenuje kar pre-school, razkrije vse njegove nedvoumne gramofonarske trikarije. Breaki mu služijo zgolj kot skelet, ki ga okuži z neštetimi skreči in noisom. Njegova gramofonarska avantura s sampli iz filmov Style Wars in Wildstyle v divjem stilu pripoveduje fantastične zgodbe namišljenih karakterjev iz njegove domišljije.
Demolition Pumpkin Squeeze Musik je inspirirala japonskega DJ Mura, da je ubral podoben pristop. Njegov odlični mixtape King Of Diggin', ki sicer bolj temelji na starih funky soul posnetkih, sodi ob bok najboljšim stvaritvam Invisibl Skratch Piklzov.

Q-BERT – Demolition Pumpkin Squeeze Musik
DJ MURO – King Of Diggin' Side 2


Poleg Invisible Skratch Piklz je na zahodni obali deloval in še danes deluje crew, ki je pomembno zaznamoval zgodovino turntablisma. Beat Junkies so v zgodnjih 90. ustanovili talentirani veterani iz Los Angelesa in Bay Area. Njihova preciznost in bogata domišljija delanja glasbe z uporabo didžej tehnik sta glavni odliki tega kolektiva, zaradi česar je tudi postal znan po svetu. DJ Babu, eden od ustanovnih članov in glavni protagonist Beat Junkiejev je danes verjetno najboljši beat juggler na celotni zemeljski obli, celotna postava crewja pa zajema vidna imena, kot so J. Rocc, Rhettmatic, Melo-D, Mr. Choc, D-Styles in Shortkut.

DIALATED PEOPLES feat. THE BEAT JUNKIES – Dialated Junkies
INVISIBLE SKRATCH PIKLZ - Dirty Words


V zgodnjih devetdesetih smo bili s pojavom prvih crewjev priče vrnitvi hip-hop didžeja kot samostojne enote. Že Chuck D je v komadu Bring The Noise njega dni govoril o didžeju kot o bendu. Ponoven vzpon iz odrskega ozadja je sovpadal z gibanjem »real hip-hop«, ki se je trudilo hip-hop odvzeti materializmu in nasilju, ki so ga furale založbe in akterji v poslu, ter se vrniti k njegovim koreninam. Hip-hop kot kultura, ki izhaja iz ulice in ima svoj razvit kodeks obnašanja, oblačenja in govorjenja.

RETURN OF THE DJ Intro
INVISIBLE SKRATCH PIKLZ - Dirty Words


V intru izjemno pomembne izdaje The Return Of The DJ lahko slišimo, da je ignorirati didžeja v hip-hopu enako, kot če bi v rocku ignorirali kitaro. Zbirka iz leta 1995, ki je izšla pri založbi in magazinu Bomb Hip-Hop, je sploh prva izdaja, ki je bila v celoti posvečena hip-hop didžeju. Čeprav je v času njene prve izdaje ostala povsem underground, je njenemu drugemu delu iz leta 1997 uspelo zaobjeti takratni duh časa in zapečatiti vzpon turntablisma. Sledile so izdaje še drugih založb, med njimi je gotovo najbolj zanimiva Deep Concentration založbe Om Records, ali pa Altered Beats Laswellovega labela Axiom.

PUSH BUTTON OBJECTS – Yambooze

Medtem ko so Invisible Skratch Piklz skupaj z Beat Junkies harali po zahodni obali Združenih držav, pa je na vzhodni obali že konec 80-ih vzniknila druga, prav tako izjemno pomembna grupacija, ki si je nadela ime X-Men. Njen ustanovitelj Steve Dee je že leta 1989 pričel eksperimentirati z »beat jugglingom«, ki so ga X-Men ponesli še na višji nivo. Poimenovani po stripovskem junaku, mutiranem X-Manu, ki se bori proti Magnetu in njegovi zlobni vojski, so na svojih živih nastopih neverjetno spominjali na tega super junaka. Ti gospodje so pravi njujorški hip-hop super heroji. Četudi se niso pretirano pojavljali po klubih in partyjih, so s svojim eksperimentiranjem uspeli razbiti konvencionalne ideje o tem, kaj vse se da doseči z gramofoni in ustvariti legendo.

ROB SWIFT feat. DJ KLEVER, DJ MELO-D – 2-3 Break
THE X-ECUTIONERS & DJ PREMIER – Premier's X-Ecution


X-Men so zaradi pravnih problemov, povezanih z avtorskimi pravicami spremenili ime in svoj prvenec iz leta 1997 izdali pod imenom X-Ecutioners. X-Pressions je bil prvi album turntable orkestra v zgodovini. Najbolj opazni člani tega kolektiva so ustanovitelj Steve D, Roc Raida, Total Eclipse, Mista Sinista in seveda nepogrešljivi Rob Swift. Med pridružene člane pa lahko štejemo še Boogie Boya, Diamond Jaya, Dr. Butcherja in še nekaj manj znanih imen.

Rob Swift je eden izmed X-Ecutionerjev, s katerim ni dobro češenj zobati. Kot pravi sam, se ostali didžeji bojijo njegovih rutin, ker te vsebujejo znak X, vedno nekaj novega in neznanega. Sodeloval je z bendi kot so Organized Konfusion, Akinyele, z Large Professorjem, The Beatnuts, Cracker Jax pa seznama še zdaleč ni konec. Leta 1997 je izdal svoj prvenec Soulful Fruit, ki sta mu sledila še dva albuma. The Ablist iz leta 1999 in Sound Event iz leta 2002, poleg tega pa je izdal tudi dva mixtapea Airwave Invasion za Triple Threat in drugega za založbo Six Degrees iz serije Under The Influence.

ROB SWIFT feat. BOB JAMES & D-STYLES – Salsa Scratch

V seriji Under The Influence kalifornijske založbe Six Degrees je sodeloval še en njujorški didžej, čigar ime vsekakor ne smemo izpustiti, saj je verjetno od vseh naredil največ za širšo uveljavitev in kritiško priznanje tega žanra. To seveda ni nihče drug kot DJ Spooky oz. Paul D. Miller, ki je v svoji verziji turntablisma združil oba pristopa, ki sta zaznamovala žanr. Tako zapuščino Kool Herca in Grandmaster Flasha, kakor tudi avantgardne pristope musique concrčte. Seznam imen, s katerimi je sodeloval obsega vse od njegovih illbientalnih kolegov do Freight Elevator Quartet in jazzovskih legend tipa William Parker in Matthew Shipp.

DJ SPOOKY – Synchronic Disjecta
DJ SPOOKY vs. THE FREIGHT ELEVATOR QUARTET – The Revolution Will Be Streamed



CUT CHEMIST meets SHORTKUT – Live At The Futureprimitive Sound Session


Komentarji
komentiraj >>