Znašel si se na arhivu spletne strani Radia Študent, kjer so zaenkrat dostopni prispevki pred majem 2012. Takrat smo namreč za rojstni dan preklopili na novo spletno stran in prevetrili programsko shemo.

Povezava na novo spletno stran je tole


twitter3
majspejs3
fejsbuk 3
fejsbuk rozna

natisni
POLITIČNA EKONOMIKA TEŠ 6 (990 bralcev)
Sreda, 15. 2. 2012
tomazza



Da je tudi nova zasedba državnega zbora, ki se ji je na sedežih nove vladne ekipe Janeza Janše že pridružilo sedem novih nadomestnih poslancev, včeraj za praznik komercializacije ljubezni oziroma Valentinovo dobila darila, so poskrbeli v Društvu za sonaraven razvoj Focus. Darilca sicer niso bila namenjena izkazovanju ljubezni do novih predstavnikov zakonodajne oblasti v državi za naslednje državnozborsko obdobje, pač pa so jih pripravili kot prilogo pozivu, da naj poslanci sprejmejo šestmesečni moratorij na odločanje o zgolj politično ekonomičnem projektu gradnje šestega bloka Termoelektrarne Šoštanj. Vrednost projekta TEŠ 6, ki ga sicer že več mesecev preiskujejo celjski kriminalisti, je po novem ocenjena na 1,3 milijarde evrov. Toda ta denar je potrebno še zagotoviti. Tudi z državnim poroštvom na 440 milijonov evrov vredno posojilo pri Evropski investicijski banki.

V skladu z že sicer leta 2008 sprejetimi pogodbenimi obveznostmi in izbranim dobaviteljem glavne tehnološke opreme – francosko korporacijo Alstom, rok za izjasnitev države glede poroštva in celotnega projekta poteče danes. Prav tako pa je v skladu s temi istimi obveznostmi Termoelektrarna Šoštanj že začela Alstomu izročati prihodnje gradbišče šestega bloka, sicer bi morala plačevati 100.000 evrov pogodbene globe dnevno. Kljub temu soglasja za začetek priprav na montažo kotla šestega bloka Alstomu TEŠ še ni izdala, saj čaka na uradno stališče vlade. Ministri nove druge Janševe vlade bodo namreč o projektu gradnje šestega bloka in poroštvu države na 440 milijonov evrov posojila odločali šele jutri.

Kljub temu posebnih zapletov pri zeleni luči za nadaljevanje tega ekološko, okoljsko in ekonomično spornega projekta TEŠ 6 ni za pričakovati. Tako je novi minister za infrastrukturo Zvonko Černač, pod katerega modro vodstvo po novem sodi tudi energetika, že poudaril, da je dokončanje projekta Teš 6 zapisano tudi v koalicijski pogodbi. Nova, druga Janševa koalicija bo v skladu s črno na belem zapisanim v koalicijski pogodbi, ob seveda sočasnem natančnem pregledu dosedanjega poteka investicije in tudi predvidene finančne konstrukcije za naprej, nadaljevanje tega megalomanskega projekta podprla. Kar pa sicer niti ni kako posebno presenečenje, saj so leta 2008, ko se je pogodbeno zakoličila usoda te investicije, Holdingu slovenske elektrarne in Termoelektrarni Šoštanj načelovali in o njunih poslovnih potezah ter naložbah odločali za časa prve Janševe vlade nastavljeni in politično preverjeni obrazi, kot je denimo takrat prvi mož Holdinga Jože Zagožen.

Koalicija raznolikih okoljsko osveščenih organizacij in posameznikov, ki vse parlamentarne stranke javno in preko spletne strani www.ustavimotes6.si poziva, da se zavežejo k sprejetju takojšnjega šestmesečnega moratorija na odločanje o projektu Teš 6, pa opozarja, da jutri vlada ne bo odločala zgolj o državnemu poroštvu na še eno posojilo že tako zadolžene države. Pač pa da bo odločitev o dokončni usodi šestega bloka termoelektrarne v Šoštanju pravzaprav odločitev o prihodnji energetski in podnebni politiki države. Kljub trditvam politično preverjenih strokovnjakov, da je projekt nujen za zagotavljanje varne energetske oskrbe, poudarjajo da je projekt okoljsko, družbeno, gospodarsko in pravno sporen.

Da gotovo drži vsaj zadnji očitek, potrjuje podatek, da postopke v zvezi z vodenjem projekta preučujeta policija in Komisija za preprečevanje korupcije. Slej ko prej pa se bo o pritožbah glede nespoštovanja Direktive o zajemanju in shranjevanju ogljikovega dioksida ter Direktive o javnem naročanju pri dosedanjem postopanju priprave projekta TEŠ 6 morala izreči tudi Evropska komisija. Če bo ta šesti blok zgrajen, bo namreč Slovenija težko izpolnila že prav tako sprejete zaveze in cilje zmanjšanja onesnaženja s toplogrednimi plini ter bo Evropski komisiji in Uniji morala plačevati dodatne okoljske kazni zaradi toplogrednega onesnaževanja.

Projekt TEŠ 6 je sicer sporen tudi v smislu gospodarske ekonomičnosti. Ocena ekonomske vzdržnosti projekta temelji na za lase privlečenih ocenah o zalogah nizko kakovostnega velenjskega lignita. Toda gospodarska ekonomičnost pri naložbah iz javnih davkoplačevalskih sredstev je vendarle nekoliko drugačna, saj pravzaprav ni bistveno, ali in v kolikšnem času se bodo investitorju povrnila vložena javna sredstva. Bolj bistveni naj bi bili širši družbeni in okoljski učinki investicije. Toda okoljevarstveniki opozarjajo, da nedvoumnih odgovorov glede cene in razpoložljivosti domačega premoga, cene električne energije, okoljskih dajatev, emisijskih kuponov in položaja konkurenčnih virov električne energije ni. Prav tako pa je dejstvo, da se bodo z nadaljnjim oklepanjem na za 21. stoletje preživete fosilne vire energije nadaljevali tudi negativni vplivi na vsakodnevno življenje ljudi v Šaleški dolini.

Toda projekt TEŠ 6 ostaja projekt nacionalnega političnega pomena, pa čeprav gre za prakso ne-transparentnega, tveganega in do javnih financ neodgovornega odločanja. Pravzaprav ga najbolj goreče podpirata v tem in v prejšnjem mandatu največji parlamentarni stranki – SDS in SD. Domnevno klasični ideološki nasprotnici pa v zavzemanju za okoljsko, družbeno, pravno in gospodarsko še naprej sporno investicijo vodi politična in ne gospodarska ekonomika. Politična ekonomičnost pričakovano jutri na seji Vlade potrjenega projekta TEŠ 6 je zgolj v političnih in ne tudi gospodarskih dobičkih. Šaleško dolino namreč že tradicionalno obvladujejo Socialni demokrati, zato ne preseneča, da je podpise za obravnavo zakon o poroštvu za TEŠ 6 na izredni seji prvi poskusil zbrati kar nekdanji velenjski župan in aktualni poslanec Srečko Meh. Že za sam pogodbeni začetek projekta, ki ga zaenkrat še vneto preiskujejo celjski kriminalisti, pa so poskrbeli prav politično preverjeni kadri SDS.

Toda tako to gre. Politično videna prihodnost Slovenije pač ne temelji na zdravem in varnem okolju, socialni pravičnosti ter kakovostnem in uspešnem gospodarstvu, kot si domišljajo pobudniki kampanje ustavimo TEŠ 6. Politična ekonomičnost gradnje tega novega objekta na fosilno energijo vse do morebitnega naknadnega zakonodajnega referenduma na zakon o poroštvu države v domači republiki pač ne bo stvar širšega družbenega, ampak zgolj ozko političnega soglasja.

ODPOVED: Tudi za tokratni N-euro moment sem s politično ekonomiko projekta TEŠ 6 v zobeh poskrbel Tomaž Z.






Komentarji
komentiraj >>