Znašel si se na arhivu spletne strani Radia Študent, kjer so zaenkrat dostopni prispevki pred majem 2012. Takrat smo namreč za rojstni dan preklopili na novo spletno stran in prevetrili programsko shemo.

Povezava na novo spletno stran je tole


twitter3
majspejs3
fejsbuk 3
fejsbuk rozna

natisni
WHY STAKLA: Ilirsko Bistro (Guranje s litice/ Bandcamp, 2012) (1404 bralcev)
Sreda, 7. 3. 2012
LukaZ



* V oddaji vam predvajamo koncert osiješke zasedbe Why Stakla iz kluba MKNŽ v Ilirski Bistrici, ki je avtorju oddaje in njegovi koncertni bandi pustil neizbrisen pečat v zgodovini njihovega poslušanja in kasneje vzpodbudil naslednjo anekdoto. Ta gre, prosto po spominu takole: A: Zakaj nisi omenil Why Stakla v svoji recenziji v Rodeu? B: Ker so čist brezvezn bend A: Še eno tako pa ti bom tud drugo roko zlomu! ...

Ta anekdota, kratki stik med kritikom in feni se je pripetil na koncertu Why Stakla v KUD-u France Prešern, ko so le ti nastopili kot predskupina svojim hrupnim ameriškim idolom Killdozer, kar je bil eden zadnjih, če ne zadnjih nastop Why Stakla pri nas. Zgodba je tu samo zato, da izpriča moč, ki jo je pričujoči koncert 19. aprila l. 1996 pustil na mene in moje kolege, v devetdesetih napajajočih predvsem iz pola hrupnega kitarskega rocka večinoma ameriškega porekla. V miljeju, ki so ga tvorili bendi a la Sonic Youth, Butthole Surfers, Swans, Jesus Lizard, Scratch Acid, Big Black in številni bendi tedaj aktivnih ameriških založb, od Touch & Go, preko Amphetamine Reptile Records, do popolnega razčefuka zasedb iz striparsko- fonografske kultne čikaške založbe Skin Graft. To je bil hkrati milje, ki je tedaj predstavljal nekakšen antipod razprodaji ameriškega alternativnega rocka, ki se je odvijal pod medijsko branžo grunge, milje, ki ga je nenazadnje tedaj močno zastopal tudi Radio Študent, denimo preko oddaje Garbage Rock Igorja Bašina- BIGorja. Hkrati pa je bil to čas dejavnih fanzinov tako v Sloveniji, kot širše v Jugoslaviji in čas vzpostavitve agilne domače klubske scene, v kateri je tedaj po kakovosti in aktualnosti programa prednjačil ilirsko bistriški klub MKNŽ. Vanj so v tistem času vstopala hudo aktualna svetovna imena hrupnega rocka, denimo številni varovanci založbe Skin Graft, med katerimi so bili tedaj Zeni Geva, Melt Banana, U.S. Maple, Flying Luttenbachers in številni drugi. Tam so nažigali tudi Cop Shoot Cop, pa milejši ameriški punk rockerji Karate, vanj pa so prišli žice trgat tudi nekateri varovanci založbe Amphetamine Reptile Noise Records, denimo Hammerhead, na koncertu katerih je nastal tudi pričujoči zapis koncerta Why Stakla.

V ta milje so v sredini devetdesetih ostro zarezali osiješki Why Stakla, trio, ki so ga sestavljali Neven Stober, Siniša Rajković, Vlatko Kadić v osnovni postavi boben, bas, kitara, vokal. Bend je krasil brezkompromisen zvok, kratki, a ostri komadi, kratka, fragmentarna, strupena besedila, ostro izpričana v kriku pevca Dičke, trda in klena ritem sekcija ter rezek zvok kitare. Skozi njihovo glasbo je v tem prostoru najmočneje, skozi krik in premolk, militantost ritma in ostrino hrupa zarezala tedanja odtujenost mladine, najstniški angst, ki pa je prestopil svoje meje skozi brutalnost izkušnje balkanske vojne, ki se je zajedla med vrstice skopih, ciničnih besedil. Po eni strani so Why Stakla povzeli linijo Steva Albinija, predvsem njegovih Big Black, ki na pričujočem koncerti zazvenijo v razdrti priredbi skladbe 'Fists Of Love'. Gre torej tudi v formi za svojstveno branje dediščine hardcorea, ki pa ni imuno tudi na sodobnike. Na koncertu Why Stakla tako suvereno odplužijo prepesnjeno priredbo irske zasedbe Therapy? v skladbi 'Autopušenje'. Vendar se Why Stakla ne ozirajo zgolj na hrup z Zahoda, temveč tudi iz svoje okolice. Zato je tu priredba kultnega bosanskega, še danes delujočega benda SCH v skladbi 'Farewell'. Širše pa se Why Stakla vpenjajo v bogato in razvejano preteklost hrvaškega hrupnega rocka na čelu s Sexo, Zona Industriale, Trobecove krušne peči in svojih sodobnikov, kot so tedaj bili Grasshopper, Very Expensive Prono Movie, Karpis, Ivica Razorblade Jr. in drugi. Hkrati so se Why Stakla v nedrju svoje glasbe že ozrli k tedaj porajajočemu math rocku, preko katerega se je kasneje na teh področjih razvija močna hrvaška struja post rocka z zasedbami Rujan, Uzrujan, Peach Pit, Lunar, itd …, zbranih okoli fanzina in promotorske ter založniške bande pokojnega Ivice Baričeviča- Bare Earwing, fanzina in koncertnega cikla Žedno Uho ali Thirsty Ear. V nekaterih izmed sorodnih kasnejših zasedb je sodeloval tudi basist zasedbe Why Stakla. Kontinuiteto teh časov danes predstavlja festival Terraneo v Šibeniku in kontinuirana koncertna produkcija v Zagrebu promotorja Mateja Škugorja. Slovenija je v te zvočne vode vstopala relativno pozno, denimo v hrupni rokerski milje preko zasedbe Štirje pravi dedci, v post rock pa kasneje z zasedbami ŠKM Banda in drugimi. Dejansko lahko mirno zatrdimo, da se je tovrsten zvočnimi milje iz soseske še najbolje pri nas razprl v Prekmurju z zasedbo Psycho-Path in mlajšimi kolegi iz združbe Prekmurje Noise Conspiracy in založbe God Bless This Mess, danes pa se njen odmev sliši denimo v glasbi zasedbe Nikki Louder.



Why Stakla v svoji kratki karieri niso povili pravega dolgometražca. Že l. 1995 jih je v uho ujel Marko Brecelj in jih ob boku bendov Žoambo Žoet Workestrao, Mamojebac, Absent Minded in Plod Mržnje uvrstil na kompilacijo 'Druga liga- prvo kolo' na založbi Helidon, Brecelj pa je Why Stakla preko svojega Društva prijateljev zmernega napredka redno vabil na koncerte tudi v Slovenijo. V istem letu so Why Stakla izdali kaseto 'Daj dođi' z materialom, ki ga igrajo tudi na pričujočem koncertu in ki smo jo po nastopu hitro razgrabili izza šanka kluba. Kasneje so l. 1997 izdali še split album 'Split- Osijek' skupaj s splitsko zasedbo Supermarket, ki je izšla pri tedaj prodornem splitskem glasbenem fanzinu 'Lunatić.

To pa je bil hkrati labodji spev tria, ki še danes med ljubitelji tovrstnih godb uživa kultni status. Zato je pričujoča izdaja koncertnega posnetka iz Ilirske Bistrice iz l. 1996 toliko bolj dobrodošla, saj preko posnetka Bojana Babiča- Babe ujame bend v vsej njegovi neotesani surovosti in 'zajebanosti', ki jo danes žal vse preredko najdemo pri večini sodobnih indie rock 'prijaznetih'. Hkrati ima izdaja tudi aktualni podton. Založba Guranje s litice, ki je nekaj časa nazaj izdala tudi živi album benda Sexa jo je namreč zastonj objavila na Bandcampu v podporo Anti-Acta demonstracijam. Priznam, da iz povedanega in poslušanjem pričujoče plošče veje neka osebna nostalgija . Hkrati pa gre za dokument nekega časa in scene ter prostora, ki še vedno pušča sledi pri nas in širše.

pripravil Luka Zagoričnik

http://guranjeslitice.bandcamp.com/album/ilirsko-bistro-live-mkn-1941996





Komentarji
komentiraj >>

Re: WHY STAKLA: Ilirsko Bistro (Guranje s litice/ Bandcamp, 2012)
gašper [06/03/2012]

hahaha, po moje marsikdo ne bo razumel da je šlo za recenzije v tedniku mladina
odgovori >>

    Re: WHY STAKLA: Ilirsko Bistro (Guranje s litice/ Bandcamp, 2012)
    hoffmann [08/03/2012]
    He he, Jaša zakon !
    odgovori >>