romska oddaja anglunipe Nedelja, 5. 9. 2010 avtor/ica: harist
Ljubljana; 04.09.2010
Dne 26.08.2010 je g. župan Zoran Janković obiskal romsko naselje na Litijski cesti v Ljubljani. Ogledal si je celotno naselje in podal svoje mnenje, da je potrebno najprej naselje temeljito očistiti. Pri obisku so bili prisotni tudi inšpektorji iz Inšpektorata za okolje in prostor, Komunalnega podjetja in Lokalne samouprave. G. Tahirović je pristojne opozoril, da samo naselje obstoji že 35 let, ter da ČS Golovec in prebivalci v bližini naselja, z Romi iz naselja niso imeli nikoli
Poraba in dodeljevanje javnih sredstev Sveta romske skupnosti RS Varuh je prejel nekaj pobud, ki nakazujejo netransparentno delovanje in financiranje posameznih programov za pripadnike romske skupnosti v RS. Član Sveta romske skupnosti Republike Slovenije (Svet) nas je med drugim seznanil s sumi finančnih nepravilnosti, ki naj bi se pojavljale pri delovanju Sveta in Zveze Romov Slovenije (ZRS), pa tudi Urada za narodnosti (UN) in Ministrstva za kulturo (MK) zaradi nepravilne in netransparentne porabe sredstev in nezadostnega nadzora nad porabo javnih sredstev, omenjal pa je tudi sume kaznivih dejanj. Poziv člana Sveta je bil naslovljen na različne naslove (med drugim na Komisijo za preprečevanje korupcije, Vrhovno državno tožilstvo, Računsko sodišče). Varuh je pobudnika v okviru svoje pristojnosti pobudnika seznanil z možnimi potmi za reševanje zadeve. Ob koncu leta smo od Vrhovnega državnega tožilstva prejeli obvestilo, da je v zvezi z naznanitvijo suma nepravilnega in netransparentnega dodeljevanja ter porabe javnih sredstev zoper odgovorno osebo ZRS Okrožno sodišče v Murski Soboti vložilo zahtevo za opravo preiskave zaradi nadaljevanega kaznivega dejanja zlorabe uradnega položaja ali uradnih pravic. V zvezi s finančnim poslovanjem Sveta smo dobili tudi pobudo predstavnika romskega društva iz Ljubljane, ki mu je predsednik Sveta zavrnil prošnjo za sofinanciranje načrtovanega informacijskega centra v Ljubljani. Varuh je presodil, da je bila prošnja obravnavana neustrezno, saj bi moral o njej skladno s Poslovnikom Sveta mnenje dati odbor za ohranitev identitete, jezika in kulture romske skupnosti, odločati pa Svet (in ne 2.2 DISKRIMINACIJA Letno poroËilo Varuha za leto 2009 47 njegov predsednik). Zavrnitev tudi ni bila utemeljena. Svet smo pozvali, naj nepravilnosti odpravi. Čeprav smo po prejetih odgovorih ugotovili, da tudi vloga za sofinanciranje ni bila vložena pravilno in na pravi naslov, ugotavljamo, da je težko dobiti podatke o tem, kdaj, kako in na koga pri Svetu je treba takšne vloge nasloviti. Varuh pri tem ugotavlja, da Svet, ki bi moral zastopati interese celotne romske skupnosti v Sloveniji, deluje izključujoče, zlasti do romskih skupin, ki v njem nimajo svojih predstavnikov. Težave se pojavljajo tudi v zvezi z razlikovanjem med vlogo in nalogami Sveta in ZRS, saj je večina finančnih sredstev namenjenih delovanju ZRS, preostala romska društva v Sloveniji pa prejmejo precej manj sredstev. Takšna nesorazmerja so (verjetno) posledica pristranskega delovanja posameznikov, ki jim ga omogoča zakonodaja, saj dve tretjini članov Sveta na podlagi prvega odstavka 10. člena ZRomS-1 imenuje kar ZRS, ki je le ena izmed civilnih in (izrazito dinamičnih) oblik združevanja Romov in ne zastopa interesov celotne romske skupnosti, ima pa v Svetu odločilen vpliv. Varuh ugotavlja, da zaradi zakonske določbe o sestavi Sveta nastajajo težave pri izvedbi zakonsko določenih nalog Sveta, in sicer spodbujanje dejavnosti za ohranjanje romskega jezika ter spodbujanje in organiziranje kulturne, informativne, založniške in druge dejavnosti, pomembne za razvoj romske skupnosti.