Znašel si se na arhivu spletne strani Radia Študent, kjer so zaenkrat dostopni prispevki pred majem 2012. Takrat smo namreč za rojstni dan preklopili na novo spletno stran in prevetrili programsko shemo.

Povezava na novo spletno stran je tole


twitter3
majspejs3
fejsbuk 3
fejsbuk rozna

natisni
Nedelja, Cigule migule, 19. 11. 2006 ob 14h: Po cest cigani rajajo (2875 bralcev)
Nedelja, 19. 11. 2006
Peter



Grozljivo moč trenutnih napadov na Rome na Dolenjskem je nemogoče pojasniti z dejstvi neposredne ogroženosti prebivalstva, kot nas prepričujejo srboriti vaški stražarji in »razsvetljeni« državni uradniki. Ljudje so Rome vedno dojemali kot popolne tujce, drugačne od sebe in že bežen pregled besednih zvez, ki jih ob pojmu cigan omenja Slovar slovenskega knjižnega jezika, nas opozarja na izvore novodobne ksenofobije: prav vse med njimi so slabšalne – npr. »črn kot cigan«, »laže kot cigan«, »še hujši kot cigan«, »tolpa ciganov«, itd.


Ljudsko izročilo seveda pozna samo oznako Cigan, saj se je sodobno poimenovanje Romi, ki v množinski obliki pomeni ljudstvo, uveljavijo šele v novejšem času, po letu 1979, ko so ga na kongresu v Švici uradno prevzeli tudi pripadniki romske etnične skupnosti. Največ pesemskega ljudskega izročila najdemo na Gorenjskem, kar je presenetljivo, če pomislimo, da so se tamkajšnji Romi, po izvoru Sinti, že dolgo nazaj asimilirali z lokalnim okoljem.

Na Gorenjskem, v Vrhpolju pri Kamniku je bila posneta tudi pesem Po cest cigani rajajo, ki jo bomo poslušali v današnji oddaji Cigule migule. Govori o Ciganu, ki v gostilni z vinom zapelje mlado dekle in jo ugrabi. Ta motiv je v ljudskem izročilu zelo pogost in se naslanja na splošne predstave o Ciganu kot demoničnemu liku, ki mlada dekleta zlahka zapelje v skušnjavo. Po ljudskem izročilu je prav tako veljalo, da dekle Ciganu ne sme pogledati v oči, da ne bi podleglo njegovemu hipnotičnemu čaru. Prav to se je zgodilo junakinji iz napše pesmi, saj verzi pravijo »obraza si res črnga/pogleda si prav bistrega«. Opisi Ciganov v ljudskem izročilu ponavadi sledijo prav tej zvezi: Cigani so črni in grdi, vendar lepega, luštnega in zaljubljenega pogleda. V starejših verzijah pesmi Po cest cigani rajajo namesto Cigana nastopa Ulinger ali Lajnar – pravljično bitje, pol žival – pol vrag, ki je dekle zvabil k sebi z glasbo. Žal na podobnih mitoloških predstavah počiva tudi vsakdanji govor o Romih iz sosednje gmajne, ki kradejo otroke, pijejo, kvartajo in veseljačijo, ter ogrožajo življenja brezmadežnih slovenskih duš.

Po cest cigani rajajo, 2:01 iz Slovenske ljudske pesmi I (GNI/ZRC SAZU, 1996)

Oddajo Cigule migule je pripravil Peter Kus, s slovenskim ljudskim izročilom o Ciganih pa bomo nadaljevali tudi v prihodnjih oddajah Cigule migule.







Komentarji
komentiraj >>