Znašel si se na arhivu spletne strani Radia Študent, kjer so zaenkrat dostopni prispevki pred majem 2012. Takrat smo namreč za rojstni dan preklopili na novo spletno stran in prevetrili programsko shemo.

Povezava na novo spletno stran je tole


twitter3
majspejs3
fejsbuk 3
fejsbuk rozna

natisni
AUTECHRE: Quaristice (Warp Records, 2008) (ponovitev 4.3. '08 ob 10.00) (3245 bralcev)
Torek, 26. 2. 2008
goran



Dvojec Autechre s svojim devetim albumom ponuja novo dozo originalnosti, svežine in predvsem neke nove zrelosti, kar je sicer po dvajset-letni prisotnosti v špici IDM kreative precej robata izjava, pa vendar se zdi povsem na mestu. Booth in Brown se s ploščo ‘Quaristice’ od abstraktnih form iz preteklosti, tokrat namreč podajata v one bolj konvencionalne, ob tem pa vsebina ni prav za nič prikrajšana. Celo nasprotno. V tej novi skrčeni obliki pride njuno glasbeno vizionarstvo še bolj do izraza. (v celoti!)
* Slaba tri leta so pretekla od izida zadnjega albuma zasedbe Autechre, kar je dovolj dolgo, da bi v času sodobne glasbene hiper-produkcije – še posebej, ko je govora o elektronski glasbi – bilo umestno pričakovati kopico zanimivih svežih plošč. A kot kaže so ta pričakovanja zaenkrat še precej utopična, saj bi tistih nekaj novih elektronskih albumov s potencialom, da se zapišejo v glasbeno zgodovino, bržkone lahko vse skupaj spravili na enega od predpotopnih mp3 predvajalnikov. Generičnost je postala imperativ, ustvarjalci tekmujejo, kdo se bo kar najbolj približal estetiki trendseterjev, konzumenti pa posledično pač dobimo kupe materiala, v katerem potem bolj ali manj uspešno brskamo za presežki.

A kot je nekoč dejal že Steve Reich, je imitiranje tista najvišja oblika laskanja in če to prevedemo v kontekst dvojca Autechre, ki ga zajeten del elektronske (pa tudi širše) glasbene srenje posnema že dobrih 15 let, verjetno ni težko priti do zaključka, da gre za enega najbolj vplivnih sodobnih glasbenih fenomenov. Kaj pa je tisto, kar dvojec ločuje od njunih posnemovalcev? Izpostaviti velja predvsem angažiranost, ki jo njuna glasba, da se odpre v vsej svoji žlahtnosti, terja od vsakega posameznika. In dlje kot vsebina potrebuje za pot do centra, ki kontrolira poslušalčeve preference, bolj se mu bo na dolgi rok album dopadel. Pa to ne pomeni, da je album ’Quaristice’ naporno poslušanje. Nasprotno. Gre za enega doslej najbolj muzikaličnih albumov dvojca.

Tiste nekoliko resnejše špekulacije o devetem dolgometražcu Roba Browna ter Seana Bootha, so se tokrat pojavile ob oznanitvi seznama skladb, na katerem je bilo kar 20 naslovov in večina mnenj je kazala na dvojni album. No, za tiste najbolj goreče privržence je bil v resnici na voljo tudi »limited edition« dvojni plošček (katerega naklada tisočih izvodov je bila sicer razprodana že po nekaj urah), vendar pa tisti pravi album, ki je do tretjega marca, ko izide v klasičnem formatu, na voljo le preko plačljivega downloada, zaobsega le en sam plošček. Na njem pa je torej vtisnjenih vseh dvajset skladb, kar je za Autechre precej neobičajno, saj so skladbe, dolge tja do desetih minut, za njiju prej pravilo kot izjema. Običajno je to pač tisti čas, ki ga potrebujeta, da posamezno skladbo skozi repeticijo razstavita, popeljeta skozi več metamorfnih faz in na koncu ponovno sestavita. Vsled tega pa je pogled na v povprečju tri in pol minute dolge skladbe s ploščka ‘Quaristice’ upravičeno porajal pomisleke o tem, da bo krajša forma negativno vplivala na vsebino. A k sreči že prvo poslušanje te pomisleke povsem razblini.

Estetika, ki sta jo Brown in Booth skozi predhodnje albume pripeljala do perfekcije, prevedena v to strnjeno, konvencionalno formo celo še bolj zablesti in prav tu se skriva tisti ključni presežek novega albuma. Glasba ostaja polna majhnih detajlov, ki pronicajo na površje šele po večkratnih poslušanjih, več pozornosti pa so bile deležne tudi teksture ter izbor zvokov, ki je tokrat precej bolj raznolik kot v preteklosti. Tudi skozi prizmo celostnega izdelka je ‘Quaristice’ bolj kompleten ter lažje poslušljiv album od svojih predhodnikov in si ga z veseljem vrtiš na repeat, vzrok za to pa je eklektični izbor skladb, ki ustvari izrazito dinamično poslušanje. Ambientalne skladbe navdušijo z dodelanostjo zvoka, nostalgično v spomin prikličejo nekatere sonično najbolj zanimive elektronske pionirje ter odprejo duri v brezčasen in breztežen prostor. Kontrast slednjim postavijo skladbe, ki so ponovno postavljene na preverjeno iregularno ritmiko. A tu ne gre le za enostavno reinterpretacijo idej, ki sta se jih Brown in Booth lotevala na prejšnjih albumih. Če je bila plošča ‘Untilted’ odmik od značilne matematične ritmike, to še toliko bolj velja za novi album, kjer se prav po starošolsko upogibajo in raztezajo ritmični elementi, ki se po novem sprehajajo po precej bolj pestrem in dodelanem zvočnem fundamentu. Album je poln najrazličnejših domislic in v eni od njih poslušalec dobi občutek, da skupaj z razgrajenimi beati ter številnimi sonornimi drobci leti v neko drugo, neznano dimenzijo, pri čemer pa mu ves čas varno zavetje nudi pomirjujoča melodika. Ta je tudi tisti element, ki bi za Autechrove estetike nevajenega poslušalca lahko pomenila lažje soočenje z razmeroma zahtevno vsebino, ki pa enkrat, ko se je uho privadi, ponuja zvrhano mero užitka.

Glasba dvojca Autechre skozi površno poslušanje ne daje občutka povezanosti z znanimi glasbenimi izrazi ali pa celo posameznimi ustvarjalci, kar je pogosto kamen spotike njunim kritikom. Razlog za to se morebiti skriva v dejstvu, da je glasbena širina Bootha in Browna enostavno preveč obsežna. Zanima ju tako širok spekter glasbe, da je praktično nemogoče, da bi sledila le neki profilirani estetiki. A ko posameznik pokonzumira vsaj delček te njima ljube glasbe, toliko, da se uho navzame neke zvočne specifike, postane njuna govorica precej bolj razumljiva. Če že ne kar logična. In album ’Quaristice’ je prav to. Logično nadaljevanje njune specifične artikulacije, v kateri skozi samorefleksijo odpirata prostor drugačnim ritmom, zvočnostim in harmonijam, ki bodo v prihodnosti morebiti postali del glasbenega vsakdana.

pripravil Goran Kompoš



Komentarji
komentiraj >>