Znašel si se na arhivu spletne strani Radia Študent, kjer so zaenkrat dostopni prispevki pred majem 2012. Takrat smo namreč za rojstni dan preklopili na novo spletno stran in prevetrili programsko shemo.

Povezava na novo spletno stran je tole


twitter3
majspejs3
fejsbuk 3
fejsbuk rozna

natisni
50. ljubljanski jazz festival: John Zorn!!! (2903 bralcev)
Ponedeljek, 6. 7. 2009
david



David Verbuč recenzira večer glasbe Johna Zorna na ljubljanskem jazz festivalu v Križankah ... (v celoti!)
Večer glasbe Johna Zorna, 4. 7. '09; Križanke, Ljubljana

* Za zadnji dan letošnjega jubilejnega ljubljanskega jazz festivala so nam njegovi organizatorji pripravili posebno darilo in s tem nestiskaško dokazali, da jim je mar do domače scene, njene publike in do godbe na splošno. To najprej potrjuje že samo dejstvo, da smo lahko na zadnji dan festivala, slišali kar tri zastonjske (pogojno rečeno) ''stranske'' koncerte z eminentnimi gosti, nato pa še definitivni programsko-konceptualni presežek— celoten večer v treh delih z ikono novih godbenih stremljenj, Johnom Zornom in njegovo kompanijo, ki se je zgodil v soboto v ljubljanskih Križankah.

John Zorn je kontroverzna glasbena osebnost, še posebej v jazz krogih, zato je njegovo gostovanje na ljubljanskem jazz festivalu pomenilo tudi poseben izziv tako za Zornove sledilce in navdušence nad avantgardnimi godbami kot za bolj pravoverno jazzovsko publiko in nenazadnje za širše poslušalstvo. Na eni strani smo lahko pričakovali in tudi dobili neposredno radikalnost in na drugi navidezno konvencionalnost in prijazno milozvočnost. Vsekakor pa v obeh primerih vrhunsko muziciranje. In dobili smo Johna Zorna v njegovih mnogoterih pojavnostih, kot vodjo zasedb, postmodernega avtorja, skladatelja, kot glasbenika, dirigenta in tudi nastopača. Doživljali smo ga lahko posredno in neposredno, skozi tri zelo različne a dopolnjujoče se projekte, ki so tvorili tri dele večera: Improvisations, The Dreamers in The Book of Angels oziroma Zoebos s triom Medeski Martin & Wood.

Johna Zorna in njegovo godbo ni lahko opredeliti in razumeti, ne samo zaradi njene obilnosti in mnogostranosti, temveč tudi zaradi njene izmuzljive, nekonvencionalne, ter včasih navidezno paradoksalne narave. Zornov opus obsega projekte, ki so postali kanon in klasika, po drugi strani pa njegovo nenehno ustvarjalno vrenje prinaša nova snovanja, ki znajo vedno znova buriti duhove na vseh straneh. Konceptualno zaokrožen tridelni večer na festivalu je tako postregel z obojim—s klasiko v novi preobleki (na primer Zoebos) in z Zornovimi novejšimi projekti kot je The Dreamers. Program sicer ni postregel z najslajšimi stvaritvami iz Zornove zapuščine, po čemer je hrepenel marsikateri fen, pa vendar je bil sestavljen dovolj reprezentativno, zaokroženo in intrigantno.

Nenazadnje pa na večeru v Križankah nismo dobili samo Zorna temveč obilen delež sodobne novo-godbene kreative, ki so jo vsak po svoje predstavljali Zornovi spremljevalci: Marc Ribot, Jamie Saft, Trevor Dunn, Chris Wood, Cyro Baptista, Kenny Wollesen, Joey Baron, John Medeski, Billy Martin in Chris Wood, kompanija vrhunskih glasbenikov, ki je ni potrebno posebej predstavljati. Zorn jim je na koncertu namenil dovolj svobode in prostora, da so se lahko v večini avtorsko enakovredno predstavili in vsak po svoje navdušili ljubljansko občinstvo.

V prvem delu večera, naslovljenem Improvisations, so se nam skupaj z Zornom predstavili vsi omenjeni glasbeniki razen Johna Medeskija. Na oder so prihajali v različnih, večjih in manjših formacijah in v sproščeni maniri odigrali večinoma krajše, zvočno ter idejno razburljive in domiselne improvizacijske fragmente. Ti so vsak po svoje delovali zelo organsko in se povezovali v učinkovito dinamično celoto, kar je publika sprejela z odprtimi rokami. Celoten kolektiv je kipel od radostne energije igranja in ustvarjanja. Posedovali in odsevali so poseben odnos, v katerem se prepletajo sproščena zabava in igriva suverenost— odnos, v katerem najdemo tako Zornov vpliv kot tudi duh posebnega družbenega časa in prostora, ki ga znajo glasbeniki pretvoriti v čisto zvočno in odrsko energijo. Posebej so s svojimi domiselnimi doprinosi izstopali Jamie Saft, Cyro Baptista, Marc Ribot in seveda John Zorn, ki se jim je na odru sicer pridružil zgolj dvakrat.

V drugem delu večera se je ista zasedba, vendar tokrat brez vseh treh članov Medeski Martin & Wood ter zgolj z dirigentsko in avtorsko aktivnostjo Zorna na odru predstavila v po svoje ironično kontroverznem Zornovem projektu The Dreamers. Projekt velja za tematsko in zvočno nadaljevanje albuma The Gift iz serije Music Romance, kjer Zorn v svoji rahlo provokativni pozi in neke vrste postmodernem občutju obrne svoja jadra proti retro pop žanru ''eksotika.'' Če se je v prvem delu večera širša publika bolj mlačno vživela v izzivalno kreativno improviziranje in so se sladokusci godbenih avantgard na široko smejali, so se tukaj vloge nekoliko zamenjale. Godba projekta The Dreamers se na prvi pogled namreč ziblje na robu med retro- nostalgijo in godbenim hommagem ter regresijo in lahkotno godbo za ozadje. Vendar se tukaj skriva več. Po eni strani gre za konceptualno provokacijo (nekateri bi temu rekli konceptualna brezbrižnost) in neke vrste anti-anti stališče, po drugi strani pa za čisti užitek igranja in predajanja godbam, ki si ga lahko in upa privoščiti vsak dovolj odprti glasbenik. The Dreamers je projekt s subtilnimi presežki, minimalno radikalnostjo ter lepoto kompozicij in aranžmajev. Projekt The Dreamers pa lahko, v živo, kot se je to zgodilo v soboto v Križankah, zaživi v odličnem, vendar manj izzivalnem muziciranju, ki lahko na momente zapade v razvlečenost in izzove marsikakšno zehanje. Zorn je na koncertu muzikante vodil iz režiserskega stolčka in se zraven lenobno zabaval, skozi tok skladb pa nekajkrat poskrbel, da je prišlo do očitnejših presežkov, ki so potolažili tudi zahtevnejšo plat publike.

V tretjem delu večera so na oder stopili Medeski Martin & Wood, že skorajda kultna funk impro avant jazz zasedba, ki je tokrat izvajala Zornove skladbe iz cikla The Book of Angels, nadaljevalnega cikla Masade. Zorn pri projektu nadaljuje s skladanjem z židovsko glasbo navdahnjenih kompozicij, ki pa jih tokrat izvajajo druge zasedbe in glasbeniki. Medeski Martin & Wood so za The Book of Angels tako lansko leto posneli album z naslovom Zaebos – Book of Angels, volume 11, ki so ga posledično izvedli za zaključek Zornovega večera. Pri tem so se izkazali po svoji malce bolj progresivni plati, pri čemer je še posebej izstopal John Medeski na klaviaturah. S svojo manipulacijo zvoka na analognih klaviaturah, ter mestoma furioznimi, nojzerskimi in izven tonalnimi izleti je skupaj s kolegoma poskrbel za navdušenje v avditoriju. Za protiutež se je predvsem s svojimi mojstrskim gravitiranjem med čistim grooveom ter subtilnimi improvizacijskimi odmiki od njega izkazal tudi bobnar Billy Martin. Martin Medeski & Wood so soboten večer zaključili z brezhibno izvedbo Zornovih kompozicij in lastnih aranžmajev, vrhunsko skladnostjo interakcije in domiselnostjo igre, ki je pretehtala njihovo občasno samoljubno predajanje razvlečenemu groovanju.

Ljubljana je za zaključek 50. ljubljanskega jazz festivala dobila skorajda priviligirano porcijo Johna Zorna, na kateremu so lahko uživali tako širše jazzovsko občinstvo kot glasbeni sladokusci različnih pedigrejev. John Zorn je s kolegi poskrbel za bogato glasbeno izkušnjo s številnimi izvajalskimi presežki. Predstavil se je v svoji mnogoterosti in kontroverznosti ter tako tudi sedaj zagotovo pozitivno in negativno razburil številne nasprotujoče si duhove, ki jih je uspel združiti v dobrem in v slabem. Nenazadnje pa je poskrbel tudi za svojo lastno nekonvencionalno odrsko pojavnost—lahko bi rekli, da je njegova fizična odrska prezenca tokom koncerta neusmiljeno padala v premo sorazmerju z njegovo posredno avtorsko prisotnostjo.

Pripravil David Verbuč



Komentarji
komentiraj >>

Re: 50. ljubljanski jazz festival: John Zorn!!!
Tomaž [30/07/2009]

Fenomenalno Po Electric masadi še drugi vrhunec v mojem "koncertnem življenju"
odgovori >>

Re: 50. ljubljanski jazz festival: John Zorn!!!
goran [06/07/2009]

začetek za ušesa obliznt potem je šlo pa samo še navzdol : )
odgovori >>

    Re: 50. ljubljanski jazz festival: John Zorn!!!
    bzor [07/07/2009]
    od začetka do konca čista poslastica. ne bi se mogel odločiti, kateri od treh delov mi je bil najbolj všeč.
    odgovori >>

      Re: 50. ljubljanski jazz festival: John Zorn!!!
      tadej [08/07/2009]
      imo en najboljših koncertov ever, vsi trije deli. še dons mi kocine pokonc stojijo, the gift pa do konc poletja samo medeski-ji al pa the dreamersi iz cd playerja zrinejo...popolno:) pa kenny wollesen ane...ojoj, na plati ga komaj opaziš, na koncertu pa vidiš da celo musko skup drži...pa kakšna dinamika, ne morš tko igrat kot ti boysi igrajo, preveč preveč...kakšna elektronka, jazz!:)
      odgovori >>

        Re: 50. ljubljanski jazz festival: John Zorn!!!
        goran [08/07/2009]
        jao jao kaj iz tebe tej tm zgori delajo : )
        odgovori >>