Znašel si se na arhivu spletne strani Radia Študent, kjer so zaenkrat dostopni prispevki pred majem 2012. Takrat smo namreč za rojstni dan preklopili na novo spletno stran in prevetrili programsko shemo.

Povezava na novo spletno stran je tole


twitter3
majspejs3
fejsbuk 3
fejsbuk rozna

natisni
Cyclo!!! (2252 bralcev)
Ponedeljek, 7. 3. 2011
goran



Goran kompoš se bo potopil v audio- vizualen svet nemško- japonskega dvojca cyclo, ki ga tvorita Carsten Nicolai in Ryoji Ikeda ... (v celoti!)
CYCLO, 5. 3. 2011; Kino Šiška Ljubljana

* »Tudi mojstrom kdaj spodleti,« lahko že kar uvodoma poudarim za ne preveč uspel koncert čislanega elektronskega dvojca Cyclo. Kreativca, za katera sem tudi pisec teh vrstic skoraj vedno našel le pohvalne besede, sta ob tokratnem premiernem skupnem nastopu pri nas povila precej mlačen koncert. Resda, v primerjavi s povprečnim elektronskim koncertom, tudi v sobotnem nastopu japonsko-nemške naveze lahko najdemo presežke, vendar pa je to za kreativca kot sta Ryoji Ikeda in Carsten Nicolai precej slaba tolažba. V zadnjem desetletju namreč oba, tako s solističnimi karierami kot v mnogoterih formacijah, elektronsko glasbo potiskata v nove ekstreme, zato od njiju pač že po defoltu vedno pričakujemo sveže domislice. Nenazadnje je njun skupni interes po vzpostavljanju novih dialogov med zvokom in sliko botroval pravkar objavljenemu ploščku 'Id', ta pa je bil tudi povod njunega sobotnega nastopa v Kinu Šiška.

Ikedovega in Nicolaievega prihoda smo se privrženci tistih nekoliko bolj zvedavih muzik upravičeno razveselili, saj oba sodita v sam vrh sodobne elektronske glasbe. Ikeda se v zadnjem času ukvarja predvsem s svojo »podatkovno serijo« in prevajanjem raznoterih informacij v zvočne zapise. Z audio-vizualnimi inštalacijami in seti se je uveljavil v sredini najbolj imenitnih elektronskih zvočnih umetnikov, pred leti pa smo ga v multidisciplinarnem umetniškem kolektivu Dumb Type lahko že videli tudi v Ljubljani. Bolj kot Ikedo smo Ljubljančani v zadnjih letih lahko spoznali Carstena Nicolaia. Nazadnje lansko jesen, ko je na odru Kina Šiške oddelal izvrsten koncert z Blixo Bargeldom, dobri dve leti prej pa še v prepričljivi solistični audio-vizualni različici. Nicolaiev takrat še svež in zanimiv koncept iskanja novih izraznih možnosti s kombinacijo slike in zvoka je, vsaj na videz, enak konceptu dvojca Cyclo, vendar pa ponavljanje že preverjenih idej ni nujno slaba stvar. Še toliko manj v primeru dveh ustvarjalcev, ki s svojo estetiko delata družbo maloštevilnim somišljenikom. To, da je v njunem prepoznavnem ustvarjanju še dovolj potenciala pa je na vse zadnje potrdil tudi plošček 'Id', a žal dvojec tega potenciala ni izkoristil na koncertu.

Uvod v petinštirideset minutni set je obetal več. Skozi ekonomično, toda učinkovito grafiko na velikem platnu smo spremljali spretno analizo posameznih zvočnih sinusoid in redukcionističnih zvočnih vzorcev v odnosu na prostor. Če je bil pred tremi leti na Nicolaievem solističnem koncertu v ospredju zrnat zvok naplasten v brneče teksture, sta Cyclo tokrat ustvarjala z izrazitejšimi zvoki, šumi, piski pa tudi digitalnim hrupom, ki smo jim skozi raztezanje in krčenje geometričnih teles lahko sledili na platnu. V tem zvočno težje oprijemljivem delu je dvojec postregel z eno lepših demonstracij zvočnega skulpturiranja, zataknilo pa se je, ko so dogajanje začeli krojiti klubski ritmi. Za nameček taki povsem regularni, štiričetrtinski, brez opaznejših teženj po tistem drznejšem, na posluh računalniško generiranem ritmiziranju, ki smo ga vajeni predvsem iz Ikedovih solističnih podvigov. Enostavnost plesnih ritmov je posledično razvrednotila s podatki zasičeno grafiko, ki se je v tem trenutku ujela v razmeroma klišejsko video projekcijo, kakršnih smo denimo vajeni v klubskem kontekstu. Na površju je sama zasnova dogodka sicer namigovala na to, da za njim stoji osredotočena večplastna ideja, toda obenem se ni dalo otresti občutka, da lesketajoča embalaža prikriva pomanjkanje vsebine. No, po izidu ploščka 'Id' bo izšla še obsežna spremna knjiga, v kateri bo menda objavljena tudi konceptna študija novega projekta. Že zato v racionalno početje dvojca Cyclo ne kaže dvomiti, vendar pa, vsaj v koncertnem kontekstu, te domislice niso naletele na plodna tla - z izjemo sporadičnih genialnih zvočnih ekskurzij, ki so posledično botrovale tudi zanimivejši grafični analizi gibanja, oziroma materializaciji samega zvoka. Če smo dvojca ali pa predvsem Ikede vajeni v vmesnem prostoru med znanstveno in umetniško reprezentacijo, za tokratni koncert lahko mirno rečemo, da se vsaj na površju ni preveč ukvarjal z znanostjo. Tisto kar se skriva pod površjem, pa v takem primeru pač lahko razbere le avtor sam.

Vtis, da koncertu nekaj manjka, je deloma potencirala še umestitev dogodka pred sedeč avditorij, saj bi glasba v plesnem, klubskem kontekstu bržkone bolje izkoristila svoj potencial. Zdi se, da sta Ikeda in Nicolai tokrat poskušala slediti elektronskim ustvarjalcem, ki avantgardo krojijo na zapuščini plesnih muzik, kar samo po sebi ni seveda nič spornega. Toda dvojcu Cyclo žal ni uspelo ponoviti izjemnih glasbenih izkušenj, ki sta jih v Kinu Šiška pred časom servirala finska posebneža Pan Sonic in manchestrski udarni duo Autechre. Skozi prizmo samega zvoka Ikeda in Nicolai morda celo prednjačita, toda tokrat nam je tla spodnesla predvsem razmeroma neatraktivna, že nekoliko iztrošena forma. Je bil pa koncert kljub pomanjkljivostim spodobna popotnica za nočno pustno rajanje s francoskim electro-house rejverjem Feadzom v klubu K4.

Medel koncert kljub kritičnim mislim ni omajal zaupanja v Ryojia Ikedo in Carstena Nicolaia, Goranu Kompošu.


Komentarji
komentiraj >>

Re: Cyclo!!!
rajc [09/03/2011]

stopte v realnost no
odgovori >>

Re: Cyclo!!!
matjaz mancek [08/03/2011]

Očitno gre za hud nesporazum med subjektom in objektom recenzije. Kar je precej nenavadno, glede na to,da je recenzent predhodno recenziral tudi album dvojca cyclo, ki ga preveva ista oziroma sorodna ritmika, kakršno očita koncertu. Ravno tako je ritmičnost kombinacije nizko- in visoko-frekvenčnih ekstremov zaznamovala njun desetletje star prvenec. Razočaranju nad ritmičnostjo zvočnega dogajanja in nerazumevanja inovativnega odnosa med sliko in zvokom, ki ga umetnika kontinuirano gradita več kot desetletje, za kar sta dobila vsa možna priznanja v tej sferi in ki bo v obliki knjižne publikacije v kratkem obeležen tudi pri priznani založbi Gestalten, lahko botruje kvečjemu neinformiranost ali pa ignoranca konteksta zavoljo kdovekakšne subjektivne perceptivne zamaknjenosti. Da o deplasiranih izjavah o spodletavanju mojstrov, ohranjanju vere v umetniški potencial obeh umetnikov in o degradiranju dogodka na raven predjedi za klubski pustni krof ne izgubljam besed. Tovrstna recenzija bolj kot na sam dogodek meče senco na njenega avtorja in njegov medij.
odgovori >>

    Re: Cyclo!!!
    goran [08/03/2011]
    potem se lahko samo vprašam ali sem šel na dogodek beležit knjigo, ki bo izšla, plošček in priznanja dvojca ali pa sliko in zvok, ki sta ga spravla do mene..al to pomeni, da bi mi morala bit stvar že po defaultu všeč? potemtakem bi recenzija morda bolj sedla v kontekst mojega mikra al kšne sorodne tiskovine..
    odgovori >>

      Re: Cyclo!!!
      tit [09/03/2011]
      exactly... tole meni meji na elitizem brez primere, ze tko tej sceni ocitajo snobovstvo, tole je pa lep povzetek samozadovoljnega stanja tvorcev vzvisenih soslikovij in sozvocij... najbolj me fascinira to, da ce ti kej ni vsec, pac ne razumes ali pa si nisi prebral nekega traktata... ob vsakem koncertu/av dogodku/whateva naj dodajo veliko oznako RFM - read the fucking manual...
      odgovori >>

Re: Cyclo!!!
LukaZ [07/03/2011]

seveda celoten dogodek in njegovo motrenje dobi malce drugačno podobo, če vemo, da ne gre za klasičen koncertni kontekst, še manj za umestitev v kontekst klubskih muzik, saj je šlo za audio-video performens v prvi vrsti, zato tudi stoli v dvorani. se pa strinjam, da bi le ta bil lahko drznejši in je delno izgubil s prehodom v 4/4 ... sam naslov plošče 'id' že delno napotuje na to, kar skuša dvojec stisniti ven iz golega formalizma zvoka in podobe. glede na to, da je Nicolai v lanskem letu v eni izmed svojih instalacij kopiral 'Dream Machine' Burroughsa in Gysina ... torej skusata ustvariti nek psiholoski prostor, iti cez, kot je rekel en moj kolega. Glede na to, da sta obadva urgana na geometrijo, ciste linije in matematiko je pa res, da gre lahk tudi za cycloid. in če, kot pravi spremno besedilo na Šiškini spletni strani: 'Nicolai in Ikeda presegata standardno dinamiko avdio-vizualnega odnosa, kjer podoba učinkuje zgolj kot funkcionalna spremljava zvoka. V pričujočem projektu se proces prevaga na drugo stran, saj audio komponenta projekta postaja vse bolj podrejena hotenju in apetitu podobe.' se je na nastopu vsaj zdelo, da velja prej obratno
odgovori >>

    Re: Cyclo!!!
    goran [07/03/2011]
    se ti ne zdi, da bi po tej logiki lahko kot 'audio-vizualni' performans prodal praktičn pol takih podobnih zadev iz klubskega okolja? mislm meni je dost vseeno kolk dela je vloženega v stvar pa kolk nekih briljantnih idej se skriva v projektu, če pa vse to potem ni realizirano.. mnja
    odgovori >>

    Re: Cyclo!!!
    tit [07/03/2011]
    ta odnos med zvokom in sliko je bil potemtakem čisti poraz, ne samo, da jima ni uspelo priti čez, na tako poudarjene frekvence in zvoke tudi polavtomatski plugini z nekaj tweakanja naredijo povsem legitimne vizualizacije, pri njima pa vsekakor človek pričakuje še precej več...
    odgovori >>

      Re: Cyclo!!!
      LukaZ [08/03/2011]
      po tej logiki nikakor ne, kolikor se sami ne umeščajo v ta kontekst in nas ne skušajo nagovarjati v njem. Pa saj je povsem jasno- Carsten Nicolai solo v Kinu Dvor spada v isti kontekst, medtem, ko je denimo anbb izrazito koncerti nastop. Priti čez je bilo mišljeno v smilsu preseganja in vstopanja v zamaknjenost. Ali kot je nekdo zapisal zanju 'The technological-yet-ethere al essence '. Omenjena instalacija je tako uporabljalal svetlobo in zvok iz frekvenčnega spektra, ki nas pelje v zasanjanost, dnevno sanjarjenje, in z njihovo zavesto uporabo na ta način Nicolai je Nicolai konceptu 'Dreammachine&# 039; dodal 'znanstveno 'osnovo'. Sicer je to zgolj moja spekulacija, izvajanje iz naslova plate in sploh ni nujno, da je res, ampak v tem oziru bi tukaj podobno vlogo imela zvok in slika. kar pa se tiče pričakovanj, te ta vedno že v osnovi spodnesejo, manj jih imamo, ... Njuna estetika je mislim da dovolkj razvidna in znana ...
      odgovori >>

        Re: Cyclo!!!
        goran [08/03/2011]
        v bistvu sm namigovau na to, da sta si mogoče izbrala napačen kontekst za to stvar. bi blo že precej boljš, če ne bi zravn prlepla vsega konceptualnega balasta - npr tko kot to s 'sorodno' muziko počneta pan sonic in autechre. sej kino šiška je čist ok plac za take koncerte, vrjetn najboljši v ljubljani..ampak to, da smo bli posedeni (kar je precej logično skoz samo zasnovo cyclo oziroma njune 'ideje') je celemu dogodku dalo nek elitističen psevdo/kvazi umetniški tag, ampak skupi z dolgočasno muziko in vizualijami je vse skup men izpadlo pretenciozno. od koncerta nism imel nič razen tega, da se je potrdil, da ob tolk stvareh v katere sta vpletena pač ne moreta vedno delat presežkov.
        odgovori >>

          Re: Cyclo!!!
          LukaZ [08/03/2011]
          ampak 'konceptualni balast je cyclo, ni prilepljen zraven in dvorano sta si izbrala prav eksplicitno sama (Nicolai je izrecno hotel tu nastopiti s cyclo), kar počneta pan sonic in autechre ni nikaqkor v osnovi sorodno s cyclo (vsaj v tej fazi, v kateri sta zdej) in ju ne moreš zgolj reducirati na samo muziko, ju izvzeti iz konceptualne zasnove (saj je ta jedro njunega ustvarjanja in tistega, kar postavita pred naše uhlje in oči, je sam proces, ki se zvoči in vizualizira pred nami. V tem je zanimivo dejstvo, da muzika v svoji surovosti ravno zaradi tega procesa (vzajemnost slike in zvoka in njunih izmenjujočih funkcij, ko ena triga drugo in obratno) na ploščku 'id' ni bila deležna nikakršne zvočne obdelave. In dogodku ni nič dodalno psevdo/ umetniški tag ampak se v tem tagu oba že nahajata (v umetniškem, morda kdaj tudi v pseudo). Ha pa tud jest nisem mel nc od koncerta, saj ni slo (zgolj) za koncert:).
          odgovori >>

            Re: Cyclo!!!
            goran [08/03/2011]
            nočeš me razumet : ) s konceptom seveda nista primerljiva, ampak to kar sm jest vidu in slišu ni v ničemer preseglo/nadgradilo/se odmaknilo od tega kar v koncertnem kontekstu počnejo pan sonic in autechre. pa nej se temu reče audiovizualni performans al kokrkol.. to kar sm jest dubu od njiju ni blo skoz samo formo nč drugač od tistega kar sm dubu od pan sonic in autechre. mimogrede, čist tehnično pri tem projektu samo zvok triga sliko in ne obratno, sej zato stvar na ploščku stoji. sm upal, da bodo glede na zasnovo muziko nadgradile vizualije ampak je niso..oziroma sta s cheesy beati pokvarla še muziko s ploščka. sej kot poznam nicolaia pa ikedo vse skup gotov sloni na zlo racionalni osnovi, ampak je za moje pojme pač nista uspela realizirat, oziroma iz nje izvlečt kakršnega koli presežka..pa sej vse piše v recenziji no : ) še manj mi je pa jasno o kakšni zamaknjenosti in zasanjanosti govoriš : )
            odgovori >>

        Re: Cyclo!!!
        tit [08/03/2011]
        u bistvu se s tem ne strinjam, vsak koncert porodi pricakovanja, pa ce to prizna clovek ali ne, drugace bi enostavno vsi samo doma poslusali nosilce zvoka, kjer lahko veliko vecino dejavnikov kontroliras... ali pa ce hodimo na koncerte kot bi kupovali jabolka, pretty much vedno ves, kaj bos dobil, mogoce se edino kdaj notri prikrade kaksen gnil, za katerega se bo pa potem nasel znalac intelektualac, k bo trdil, da je ta najboljsi, saj ga je ze crv preizkusil... upam, da je bil kdo dovolj zamaknjen, da je zagrizel in si obenem se vse pravilno interpretiral...
        odgovori >>

          Re: Cyclo!!!
          LukaZ [08/03/2011]
          'mimogrede, čist tehnično pri tem projektu samo zvok triga sliko in ne obratno, sej zato stvar na ploščku stoji', to je tehnično povsem res, toda gre za izbor zvoka, ki je na podlagi frekvenc, obdelave preveden v graficni, vizualni element(in na tej podlagi tudi nato izbran), na podlagi katerih nato cyclo gradita muziko. Zato je tudi na plati nista masteririrala, ker bi se tako spremenila sama oblika, grafična podoba
          odgovori >>

            Re: Cyclo!!!
            anonimni alkoholik [08/03/2011]
            no evo, pa smo se najdl v bolj plodnih vodah. sej v tistih delih kjer je bla muzika primerljiva s tisto s ploščka je tud grafika zlo fino bla zraven vpeta. ampak kaj ko sta večji del težila z beati, ki so za povrh še grafiko (za moje pojme) podrli.. men je izpadlo skor tko kot, da sta vzela neki zvočnega materiala s ploščka in čez zložila te beate, zakaj mi pa ni jasno in itak bi blo vse zgolj špekulacija.. aja pa še od prej - sej boljšga prizorišča od kš za tale dogodek vsaj v tem letnem času v ljubljani ni. sicer pa sta tud pan sonic in autechre čist fino pasala tja not.
            odgovori >>