Znašel si se na arhivu spletne strani Radia Študent, kjer so zaenkrat dostopni prispevki pred majem 2012. Takrat smo namreč za rojstni dan preklopili na novo spletno stran in prevetrili programsko shemo.

Povezava na novo spletno stran je tole


twitter3
majspejs3
fejsbuk 3
fejsbuk rozna

natisni
KEN VANDERMARK & PAAL NILSSEN-LOVE: Seven (Smalltown Superjazzz, 2007) (986 bralcev)
Sreda, 21. 9. 2011
Andraž Bizjan



V sredinem RŠ Koncertu si bomo spet privoščili zdravo dozo proste
improvizacije. Koncertni posnetek, ki je pred nami, nosi naslov Seven,
dokumentira pa nastop udarnega dua Ken Vandermark - Paal Nilssen-Love
izpred petih let v osloškem klubu Blå. (v celoti!)
* Že sama omemba imen Ken Vandermark in Paal Nilssen-Love gotovo pritegne pozornost mnogih navdušencev nad moderno jazzovsko godbo. Popolnoma razumljivo, seveda; oba namreč navdušujeta jazzovsko občestvo že od zgodnjih devetdesetih let prejšnjega stoletja, še posebej v zadnjem desetletju pa se redno dvigata na površje improvizacijske scene s svežimi in kreativnimi idejami.

Tolkalcu Paalu Nilssenu-Loveu so jazzovski bogovi naklonjeni že od malega. Jazz klub, ki sta ga vodila njegova starša v norveškem mestu Stavanger, mu je tako rekoč nadomestil peskovnik in po zgledu svojega očeta je zelo kmalu poprijel za bobnarske paličice. Kot rezultat ranega zapletanja v tako vznemirljivo sceno in pa seveda predanosti delu se je komaj polnoletni Paal sunkovito povzpel po domačem glasbenem prizorišču. Med glasbenimi študijami v Trondheimu je spoznal basista Ingebrigta Hakera Flatena in pianista Havarda Wiika ter z njima ustvaril zasedbo Element, ki so jo kritiki zelo dobro sprejeli. Za Nilssena-Lovea je zasedba delovala kot odskočna deska. Sledile so kolaboracije s Stenom Sandellom, Perom Johanssonom in pa Matsom Gustafssonom in kaj kmalu se je znašel v celem kupu vzporednih jazzovskih zasedb, izmed katerih smo marsikatero imeli priložnost slišati tudi pri nas: Scorch Trio, The Thing, Offonoff, Atomic, Frode Gjerstad Trio, Peter Brötzmann Chicago Tentet in druge. Seveda se na odrih pogosto pojavlja tudi kot polovica dua, kar med drugim potrjuje pričujoči koncertni posnetek, sem pa tja pa si privošči tudi solistični nastop.

Tudi pihalec Ken Vandermark je zelo zgodaj začel z glasbenim vežbanjem. Njegov oče, glasbeni kritik, ga je navduševal z eklektičnim izborom glasbe in že v osnovni šoli je Ken poprijel za trobento, kasneje pa presedlal na tenorski saksofon. Kot pravi sam, ga je prosta improvizacija prvič očarala ob poslušanju albuma Tenor, legendarnega saksofonista Joea McPheeja. Na tej točki se je odločil, da bo to smer njegovega ustvarjanja.

Nezadovoljen z glasbeno situacijo v rodnem Bostonu se je leta 1989 preselil v Chicago. Po težavnem začetku je kar hitro začel dosegati rezultate. Sestavil je svoj kvartet, kasneje pa se pridružil tudi drugim zasedbam, kot na primer jazz-punk skupini The Flying Luttenbachers in NRG Ensemblu Hala Russela, kar ga je izstrelilo v mednarodne jazzovske vode. Sledilo je nadvse plodno obdobje muziciranja po ZDA in Evropi v različnih situacijah, od velikih zasedb do duov, pa tudi solističnih nastopov. Njegov katalog vključuje nastopanje z Vandermark 5, DKV Trio, Free Fall, The Ex, Spaceways Inc., AALY Trio, Lean Left in mnogimi drugimi, pa tudi s posameznimi glasbeniki, kot so Hamid Drake, Ab Baars, Peter Brötzmann, Mats Gustafsson ter seveda Paal Nilssen-Love. Vandermark je izvežban v uporabi tenorskega saksofona, klarineta in bas klarineta, če okoliščine zahtevajo, pa poprime tudi za mogočni baritonski saksofon.

Koncertni posnetek, ki ga gosti nocojšnji RŠ Koncert, nosi naslov Seven. Posnet je bil leta 2005, izdan pa sledeče leto in je kot tak tretji od skupaj petih koncertnih posnetkov dua Vandermark/Nilssen-Love, izdanih pri založbi Smalltown Superjazz. Velja za najkrajšega izmed njih; vsega skupaj trije komadi, če jim lahko tako rečemo, si neenakomerno razdelijo komaj tri četrt ure dolg dialog med glasbenikoma. A zaradi tega ni zadeva nič manj razburljiva. Na kaotični značaj performansa namigne že začetek prve, šestindvajsetminutne improvizacije ''First Hit, Second Fall''. Raztreseno, nemirno sprehajanje po opnah in činelah pospremijo ognjevite, a zadržane note iz Vandermarkovega saksofona. Aritmično pleskanje zvočne slike Nilssena-Lovea postavi odličen okvir za sunkovite pihalne akrobacije. Z vsako menjavo značaja v improvizaciji glasbenika pokažeta neverjetno uigranost, do kakršne se pride le z večletnim sodelovanjem in jo je v taki netradicionalni improvizirani godbi pravi užitek slišati. V njunem igranju najdemo trenutke neverjetne podrobnosti detajlov na eni strani in primere surove brezbrižne sile na drugi, ne pa tudi meja med temi ekstremi, saj izredno tekoče prehajajo eden v drugega.

Pa pustimo raje besedičenje, tako improvizacijsko poslastico je najbolje izkusiti iz prve roke. Poslušamo torej Kena Vandermarka in Paala Nilssena-Lovea ter njun koncertni posnetek Seven, ki ga je za nocojšnji RŠ Koncert preposlušal Andraž Bizjan. Poslušajte ga tudi kot uvod v nedeljski koncert omenjenega dvojca, ki bo v novi dvorani pri Mariči na Metelkovi.

pripravil Andraž Bizjan


Komentarji
komentiraj >>