Znašel si se na arhivu spletne strani Radia Študent, kjer so zaenkrat dostopni prispevki pred majem 2012. Takrat smo namreč za rojstni dan preklopili na novo spletno stran in prevetrili programsko shemo.

Povezava na novo spletno stran je tole


twitter3
majspejs3
fejsbuk 3
fejsbuk rozna

natisni
KONCERT SKUPINE THE STROJ V (4562 bralcev)
Četrtek, 15. 1. 2004
potiho



»Stari Piskr«, v Celju kakor mu pravijo, edini zapor za mladoletnike v Karantaniji, zapor kjer so zidovi okrašeni z ujetimi trenutki iz zaporniškega vsakdanjika, katere je kaznovanim mladoletnikom, približal fotograf slovenskega porekla živeč v Franciji, Klavdij Sluban, tam je poleti 2002 organizirali fotografsko delavnico z zaključnim dogodkom, razstavo njegovih fotografij in fotografij udeležencev delavnice, mladoletnih prestopnikov torej, ki so se morda takrat prvič srečali z fotografskim medijem in spoznali svojo kreativno plat.
POROČILO RŠ
ČETRTEK 15.01.2004

KONCERT SKUPINE THE STROJ 12.01.2004
»V CELJSKIH ZAPORIH ZA MLADOLETNIKE DO 23 LET«

»Stari Piskr«,v Celju kakor mu pravijo, edini zapor za mladoletnike v Karantaniji, zapor kjer so zidovi okrašeni z ujetimi trenutki iz zaporniškega vsakdanjika, katere je kaznovanim mladoletnikom, približal fotograf slovenskega porekla živeč v Franciji, Klavdij Sluban, tam je poleti 2002 organizirali fotografsko delavnico z zaključnim dogodkom, razstavo njegovih fotografij in fotografij udeležencev delavnice, mladoletnih prestopnikov torej, ki so se morda takrat prvič srečali z fotografskim medijem in spoznali svojo kreativno plat.
No, 12.01.2004 torej pretekli ponedeljek, je prostore telovadnice »starega Piskra«, zapora za mladoletne prestopnike, zasedla skupina tolkalcev z eno misijo, odigrati koncert za celjske prestopnike, govorimo o plemenu gorečnih tolkalcev znanih pod imenom »the stroj«, ti so odigrali dušni koncert, ki je bil namenjen predvsem prestopnikom, čeprav pa je na koncertu prisostvovala tudi uprava z čuvaji.
Idejo zvočno ritmične mašine je skupina začela udejanjati v začetkih leta 1997, po zgledu francoskih bratov 20 članske zasedbe tolkalcev na sodih, les Tambours du Bronx, ki so svojo glasbeno kariero začeli že davnega leta 1987, torej celih 10 let prej, les Tambours du Bronx smo lahko videli v Ljubljani na lokaciji zdaj že pozabljenega kluba DAKOTA v javnih skladiščih. Kakor tudi deset let starejši bratje so Strojevci izrazito usmerjeni v fizičen glasbeni pristop k igranju instrumentov, žene jih v raziskovanje gibanja, prostora, ki proizvaja zvok, ritem, ki te obsede in ne izpusti dokler te popolnoma ne zapopade. Našemu plemenu tolkalcev ne ustrezajo tradiocionalno, serijsko izdelana glasbila. Alternativa serijsko proizvedenim glasbilom pa je dobesedno ležala na najbližjem kosovnem odpadu: deli odsluženih strojev, prazni sodi za skladiščenje goriva ali kemikalij, konstrukcijske cevi, ki jih najdemo v gradbeništvu, vzmeti ter najrazličnejši vijaki, so se izkazali za dovolj kljubovalne močnim zamahom palic, kladiv in verig, katerim pa kreativna skupina dodaja še duh spektakla z domišljeno scenografijo luči, ognjemetom z baklami, ter duhom kreativnega aktivizma.
Glasba »strojevcev« se druži z organskimi zankami repetitivnega plemenskega bobna, z ritmiko, ki kliče poslušalca, k motorični akciji telesa. Skratka »strojevci« pozivajo na plemenski ples ekstaze, fizično poslušanje je posledica sile njihovih teles in telesnosti izvabljanja zvokov iz redy-made objektov, služijo jim, kot glasbila vpeta na stroj, glasbeno mašino, ki jim služi kot konstrukcija za vpetje celotne infrastrukture ljudi in inštrumentov.
Že pot do Celja je obetala, da se bom udeležila prav posebnega dragocenega dogodka, ki se ne bo nikdar izpisal iz mojega spomina, imeti ta privilegij (v mojih očeh), da lahko pričaš in dokumentiraš dogodek v tako posebnih okoliščinah tako delikatnih saj imamo opravka z mladoletnimi prestopniki, ki niso na svobodi in dneve preživljajo za rešetkami odvisni od samoiniciative in volje do življenja. Postaviti jih v situacijo, kjer bodo vsaj za trenutek okusili svobodo, skozi primarnost ritma in zvoka, ki jih iz inštrumentov izvabljajo »strojevci«, je gotovo prelepa izkušnja a hkrati poudarja neumnost njihovih preteklih dejanj saj jim pokaže česa nimajo, neskončne svobode, gibanja, odločanja, doživljanja.
In ne pravim, da je bil namen »strojevcev« poudarjati nesmiselnost njihovega bivanja v zaporu, kdo ve kaj vsakega posameznika popelje na stran poti življenja, in na nas ni, da na tem mestu moraliziramo, temveč, da podamo neko sliko koncerta v celjskih zaporih, ki so jo na lastno iniciativo organizirali vodja Primož Oberžan, kot vodja skupine s pomočjo celotne zasedbe, kolektiva gorečih tolkalcev. In res smo celo izprosili bis, po spektakularnem zaključku
»strojevega spektakla« začinjenega z baklami in gorečimi sodi sredi stare telovadnice v mladinskem zaporu, z zidom, okrašenim z reliefom posvečenim padlim talcem, ki so jih pobijali Nemci na tem kraju za časa 2. svetovne vojne. In kako ironično, publika se ni niti v enem trenutku umaknila iz obrambne, varne linije ob zidu, daleč stran od samega stroja na katerem deluje pleme, kot da bi bili tudi sami talci, talci nesrečnih okoliščin, ponesrečenih družin ali še česa. Zame gotovo eden bolj emocionalnih koncertov, za katerega lahko zagotovo trdim, da je bil uspešen, pa četudi so fantje potrebovali kar nekaj časa, da ujamejo »strojevsko pleme«, ki je tudi v tokratni ediciji pokazalo, kaj more in zna in dalo vse od sebe.
Nazadnje so fante takoj po koncertnem bisu odpeljali nazaj pod ključ in nam s tem onemogočili bolj pristen stik, ki smo ga vajeni med obiskovalci koncertov po koncu, ko si želimo deliti, deliti emocije, misli, izkustva. Pa če tudi so si fantje zaželeli deliti med seboj zapeljivo, Piko Božič, mislim, da so bili s koncertom več kot zadovoljni. Mi pa smo delili še nekaj trenutkov z svobodno upravo, ob bobi palčkah in soku smo pokramljali o usodi zapornikov, o njihovem ritmu dela, možnostih za prihodnost, si izmenjali kontakte, da se še kdaj, kje ulovimo in se poslovili vsak pod svoj ključ.

V »stari piskr« v Celje sem se na tribalni ples z mladoletnimi prestopniki in kreativno zasedbo tolkalcev »the stroj« odpeljaja petra t.


Komentarji
komentiraj >>