Znašel si se na arhivu spletne strani Radia Študent, kjer so zaenkrat dostopni prispevki pred majem 2012. Takrat smo namreč za rojstni dan preklopili na novo spletno stran in prevetrili programsko shemo.

Povezava na novo spletno stran je tole


twitter3
majspejs3
fejsbuk 3
fejsbuk rozna

natisni
Nedelja, 3. 4. 2005 ob 14h: Godec pred peklom (3277 bralcev)
Nedelja, 3. 4. 2005
Peter



Posvetili se bomo dvema primeroma pripovednih pesmi s skrajnih koncev Orfejslovenskega etničnega ozemlja, ki vsaka na svoj način povzemata tematiko antičnega mita o Orfeju: rezijanski Sveti Sintilawdeć in porabski Jas bom jene citre küpo.

Danes se bomo v oddaji Cigule migule posvetili dvema primeroma pripovednih pesmi iz skrajnih koncev slovenskega etničnega ozemlja, ki vsaka na svoj način povzemata tematiko antičnega mita o Orfeju. Pripoved o pevcu in glasbeniku, ki je iz podzemlja reševal svojo Evridiko, poznajo vse evropske kulture in pretežni del azijskih, čeprav je bila izvirna vsebina marsikje nadomeščena s krščansko tematiko. Tako je tudi v slovenskih variantah, kjer je Had nadomeščen s peklom, godec pa se s svojim igranjem namesto k Plutonu in Perzefoni obrača v nebesa.

Izmed številnih variant slovenskih pesmi z motivom godca pred peklom smo za današnje poslušanje izbrali dve s skrajnih koncev slovenskega etničnega ozemlja – iz Rezije in Porabja. V rezijanski varianti, posneti leta 1962 v Učji, se kot Orfej predstavi sveti Sintilavdič, na mestu Evridike pa nastopajo njegova mati, oče in dva brata. »Kačji pik«, zaradi katerega je umrla Evridika, se zdaj spremeni v hude posvetne grehe, zaradi katerih morajo Sintilavdičevi najbližji v pekel: mati je bila gostilničarka in je mešala vino z vodo, oče je bil zemljemerec in notar, ki je goljufal v prid bogatih, brata pa sta se ljudem posmehovala in jih obrekovala. Sintilavdič vstopi v pekel s trobento in zatrobi, da pekel razžene na drobce. Nato prime svoje najbližje in jih popelje v nebesa.

Sveti Sintilawdeć, Slovenske ljudske pesmi 1 (ZRC SAZU, 1996)

Drugi primer slovenske ljudske pesmi z motivom godca pred peklom prihaja iz Reziji kar najbolj oddaljenega Porabja. Gre za pesem Jas bom jene citre küpo, katere prvi verz že dobro poznate, saj je vključen v avizo oddaje Cigule migule. V pesmi je krščanska interpretacija izvirnega mita še bolj izrazita, saj je prvotni dualizem pekla in nebes v njej zabrisan, godec pa svojo prošnjo za zveličanje duš svojih najbližjih naslavlja neposredno na Boga. Namesto z ubiranjem strun lire se mu namerava prikupiti z igranjem na citre, »slovenskim alpskim inštrumentom«, ki je bil v 19. stoletju zelo priljubljen za hišno muziciranje v mestih in na podeželju. Pesem Jas bom jene citre küpo je bila posneta konec 60. let v Gornjem Seniku v Porabju.

Jas bom jene citre küpo, Slovenske ljudske pesmi 1, (ZRC SAZU, 1996)

Oddajo je pripravil Peter Kus.



Komentarji
komentiraj >>