Znašel si se na arhivu spletne strani Radia Študent, kjer so zaenkrat dostopni prispevki pred majem 2012. Takrat smo namreč za rojstni dan preklopili na novo spletno stran in prevetrili programsko shemo.

Povezava na novo spletno stran je tole


twitter3
majspejs3
fejsbuk 3
fejsbuk rozna

natisni
TOM ZÉ: Estudando o Pagode - Na Opereta SEGREGAMULHER e Amor (Trama, 2005) (3060 bralcev)
Petek, 8. 7. 2005
Mancek



Klikni za veliko sliko: TOM ZE Prvi frik brazilske glasbene scene (pa tudi širše) pri svojih 68-ih potrjuje reklo "bolj star - bolj nor"! Konceptualno globoko, glasbeno nadvse inovativno, odštekano, kompleksno, hkrati pa neubranljivo privlačno delo je v glasbenem oziru posvečeno enemu novejših fenomenov brazilske glasbe imenovanemu pagode, v vsebinskem oziru pa je posvečeno - ženski. Bolje - zatirani ženski. Album v obliki operete se v treh dejanjih skozi lucidne, z grško mitologijo prepojene dialoge posveti predvsem problemu zatiranja ženskega principa s strani moških... (v celoti...)
RADIO ŠTUDENT 8.7.05
TOLPA BUMOV 19.00


TOM ZÉ: Estudando o Pagode - Na Opereta SEGREGAMULHER e Amor (Trama, 2005)

“Nič na svetu ne zveni tako vizionarsko in radikalno.”
“Nikjer na svetu nobena pop zvezda ne ustvarja tako nezaustavljivo privlačnih in hkrati tako odbitih skladb.”
“Njegova dadaistična senzibilnost daleč presega ostale avtorje iz Tropicalia generacije.”

*To so samo nekateri od krikov navdušenja, ki so preplavili zahodne glasbene medije, potem ko je David Byrne v začetku devetdesetih iz pozabe na svojo založbo povlekel enega od najizvirnejših in – vsaj do takrat – najbolj spregledanih glasbenih avtorjev Brazilije. Z ritmi in zvoki rodne Bahie zaznamovani Tom Zé je v začetku šestdesetih svojo kompozitorsko navdahnjenost dopolnil z akademsko izobrazbo na študiju kompozicije, klavirja in violončela na univerzi v Salvadorju. Pozna šestdeseta so ga povlekla v krog glasbeno-političnega gibanja Tropicalia, kjer je skupaj s Caetanom Velosom, Gilbertom Gilom in Galom Costo oblikoval novo podobo brazilske glasbene inovacije. Vendar so bili Tom Zejevo eruditstvo, glasbena radikalnost in dadaistična lirika preveč za široke mase brazilskih glasboljubcev. Tudi z izdatno pomočjo ljubosumnega Caetana Velosa je Tom Zé v osemdesetih zlezel proti margini. Vse do že opisanega ponovnega vstajenja s pomočjo Davida Byrna, kasneje pa tudi Sonic Youth in Tortoise, ki so Toma Zéja izdatno spromovirali tudi med svetovno alterrockovsko publiko.

Letos je genialni Tom Zé presenetil z novim albumom, tretjim po svojem ponovnem vstajenju, če seveda ne štejemo vrste reizdaj, kolekcij, remix albumov in albumov z glasbo za teater.

Področje delovanja in ustvarjalnih principov Toma Zeja prežema prisotnost ženskega principa, antične mitologije, ritualnih karakterjev, besednih akrobacij, citatov, zvočnega eksperimenta, kompozicijske nekonvencionalnosti in socialno-ekonomske angažiranosti. Vse to se v dovršeni meri izraža tudi na novem albumu. Že dvojni naslov jasno ponazarja njegov dvojni koncept. Prvi del naslova – Estudando o pagode – v prevodu “študirajoč pagodži” pove, da ga je navdihnil fenomen pagode, ki je izraz za tip brazilske zabave s hrano in pijačo v posebnem intimnem ozračju, iz tega konteksta pa se je v sedemdesetih letih razvila verzija sambe s tipično zasedbo in harmonskimi zakonitostimi. Tom Zé se v 16-ih komadih loti 16-ih različnih tipov “pagodži” in jih zabeli z zase tipičnimi harmonskimi preskoki, eksperimentalnimi zvoki, tonalitetnimi in intervalnimi čudaštvi, ki so tokrat še za spoznanje bolj odbiti. Kljub nekonvencionalnosti pa komadom zlahka uspeva zlesti v ušesa, od koder se dolgo ne poberejo.

Ja, drugi del naslova albuma pove, da je album v vsebinskem smislu posvečen zatirani ženski in ljubezni. Ne, res ni prvi, ki svoje ustvarjanje posveča tej temi, je pa eden redkih, ki se je loteva tako poglobljeno, konceptualno, hkrati pa z izrednim smislom za surrealistično metaforiko. Seveda je vse skupaj daleč od romantike. Tom Zé se je resno lotil preučevanja odnosa moški-ženska, predvsem z vidika tisočletnega zatiranja ženske in ženskega principa. Tako resno, da je med sodelavci albuma naveden tudi neki sociolog, ki je na Tom Zejevo prošnjo napravil raziskavo o mačizmu v Bahii, njegovi rodni deželi. Druga vzporedna tema, ki preveva album, pa so ljubezenske pasti, oziroma nevarnosti utopitve lastne identitete v plimnem valu identitete partnerja oziroma, v tem primeru, partnerke. Tom Zé je problematiko postavil v formo operete, tako da v treh dejanjih spremljamo dialoge iz mitologije sposojenih karakterjev, ki na sublimen, lucidno metaforičen, kljub temu pa neposreden način razbijajo ustaljene predstave o ljubezni, obračunavajo z romanticizmi, razkrivajo čeri, ki moškemu pretijo zaradi ženske duhovne nadvlade, predvsem pa obsojajo krutosti, ki jih je in jih še vedno moški povzroča ženski zaradi tega, ker se z ženskim principom ni sposoben zrelo soočiti.

Največja umetnost albuma Estudando o Pagode pa je v tem, da te usodne teme obravnava neobremenjeno, igrivo, lahkotno, radoživo – torej daleč od kake gotske temačnosti in frustracij, ki ponavadi spremljajo tovrstno tematiko. Estudado o Pagode je veliko delo o misterijih ženskosti, v nasprotju s psihoanalizo pa libido tu ni izraz krivde, temveč življenjske energije in radosti.
Novi album Toma Zéja je osvobojevalec - subverziven, radikalen, poglobljen in neubranljivo seksi!
Tom Zé in njegova veličastna opereta v Tolpi bumov!

Pripravil Manček


Komentarji
komentiraj >>