Znašel si se na arhivu spletne strani Radia Študent, kjer so zaenkrat dostopni prispevki pred majem 2012. Takrat smo namreč za rojstni dan preklopili na novo spletno stran in prevetrili programsko shemo.

Povezava na novo spletno stran je tole


twitter3
majspejs3
fejsbuk 3
fejsbuk rozna

natisni
Nedelja, 19. 3. ´06 ob 19.00 (ponovitev 26. 3. ´06 ob 10.00) IVA BITTOVA & BANG ON A CAN: Elida (Cantaloupe, 2005) (3129 bralcev)
Nedelja, 19. 3. 2006
Peter



Iva Bittova & Bang On AS Can: Elida

Plošča Elida, poimenovana po starem češkem milu iz otroštva izjemne violinistke, pevke, improvizatorke in skladateljice Ive Bittove, predstavlja njeno sodelovanje z ameriškim ansamblom za novo glasbo Bang On A Can. Pred skorajšnjim koncertom v Ljubljani bomo preverili bomo, kako so se vsestranski glasbeniki znašli v okolju slovanske nostalgije in patosa (v celoti) ...

Vpričo izjemne popularnosti svetovnih godb v zadnjem desetletju ne čudi, da se tudi ustvarjalci s področja t. i. sodobne resne glasbe vse pogosteje spogledujejo z različnimi folklorno obarvanimi glasbenimi tradicijami. Trend so, kot mnogo drugih, pred leti začeli Kronos Quartet s ploščami Pieces of Africa, Caravan in Nuevo, danes pa je »drugogodbaška« scena polna klasičnih glasbenikov, ki godejo in piskajo skupaj s folkiji. Med njimi izstopa prav newyorška atrakcija Bang on a Can All Stars, ki je v zadnjih treh letih navdušila s ploščama Shadowbang in Bang on a Can Meets Kyaw Kyaw Naing, ki se spogledujeta z glasbenima kulturama JV Azije – Balija in Burme. Za obe je zaslužen skladatelj in klarinetist Evan Ziporyn, član Bang on a Can All Stars, ki je nekaj ustvarjalnih let preživel tudi na Baliju med proučevanjem in igranjem tamkajšnjega gamelana.

Naslednje izmed številnih plodnih sodelovanj Bang on a Can All Stars z glasbeniki različnega porekla se je pripetilo lansko poletje, med snemanjem in koncertiranjem s slovito češko pevko, skladateljico in violinistko Ivo Bittovo. Čeprav je Bittova v življenju počela še vse kaj drugega kot izvajala ljudsko glasbo rodne Moravske ali komponirala skladbe na besedila starih ljudskih pesmi, se jo v očeh Američanov bržkone še vedno drži pridih eksotične folklornosti. Po nekaterih pričevanjih jih je očarala prav njena iskrenost in toplina, ki ju izžareva na odru ter njene »heart-breaking Czech vocal melodies«, ki naj bi bile polne nostalgije. Do sodelovanja Bang on a Can All Stars in Ive Bittove je prišlo po nekaj njenih ameriških nastopih z newyorškimi glasbeniki (npr. z godalnim kvartetom Ethel), po ustvarjanju z dolgoletnimi sodelavci združbe Bang on a Can (kot je npr. kitarist Fred Frith) ter tudi siceršnji prisotnosti na ameriški alternativni glasbeni sceni, ki ni zamrla vse od plošče Iva Bittova za tamkajšnjo založbo Nonesuch leta 1998.

Bittova se že vsa leta svojega ustvarjanja, od začetka 90-ih, giblje v trikotniku med ljudsko glasbo, jazzom (ustvarjanje z glasbeniki, kot so Vladimir Vaclavek, Pavel Fajt, Tom Cora idr.) ter klasiko (čudovite avtorske interpretacije Bartokovih violinskih duetov in Janačkovega cikla Moravska ljudska poezija v pesmih, ki ga je posnela v aranžmajih za godalni kvartet Škampa). Prestopanje žanrskih meja je v navadi tudi članom Bang on a Can All Stars, saj so sicer klasično izobraženi glasbeniki večino svojih ustvarjalnih let preživeli med eksperimentiranjem in raziskovanjem kompleksnega sveta sodobne glasbe. Navkljub zelo raznolikim izkušnjam jih sodelovanje z Ivo Bittovo kaže v nekoliko novi luči. Skupina, ki slovi po blestečih izvedbah hipnotičnih skladb ameriških minimalistov, energičnih, z rockovsko energijo napolnjenih skladb kake Julie Wolfe, kompleksnih in bravuroznih spremljav burmanskega circle-druma, meditativnih pokrajin Davida Langa ali avantgardnih zvočnih eksperimentih kakega Glenna Brance, se na plošči Elida pokaže kot tiha in zadržana.

Avtorica glasbe vseh skladb - razen ene, ki si jo deli s svojo bivšo zasedbo Čikori - je Iva Bittova. Spisala je zelo preprosto in prečiščeno partituro, v kateri je nekaj mesta namenjenega tudi improvizaciji. V vokalnih skladbah izpostavi svoj iskreni in neposredni glas, ki ga v Samoti in Nejsi spremlja le klavir. V inštrumentalih se ponavadi zadovolji z medigro nekaj inštrumentov, nekoliko pa se zvok skupine zapolni le v skladbah Zapískej in naslovni Elida.

Če bi, kot od drugih spremljevalnih skupin Ive Bittove, tudi od Bang on a Can All Stars pričakovali ognjevito igranje z ljudsko »štimo« in patosom, bi bili razočarani. Držijo se v ozadju, kot bi ves čas nekam zamaknjeno poslušali, kaj jim poje slovanska diva in pazili, da se ji ne bi postavili na pot. Rezultat niti ni slab, saj sta protagonista plošče postavljena v zanimiv kontrapunkt in medsebojno privlačnost, ki deluje »na distanco«.

Preprostost, toplino in iskrenost skladb Ive Bittove lepo dopolnjujejo tudi besedila, polna patetike in sladkobnih besed o ljubezni, samoti, bolečini in nostalgiji. Tri je prispeval slovaški pop-poet Richard Müller, enega Ivin sodelavec Vladímir Václavek, besedilo Elide pa je povzeto po pesmi Vere Chase. Elida je hkrati tudi stara češko-slovaška znamka mila, ki ga je uporabljala babica Ive Bittove, na ta nostalgični spomin pa nas spominja tudi dizajn zgoščenke, ki je izšla pri junija lani pri Cantaloupe Records.

Poslušanje, ki bo le ogrevanje pred živo predstavitvijo plošče v Cankarjevem domu, v četrtek, 23. marca, ob 20h, bomo pričeli z morda najlepšim kosom pričujoče zgoščenke, pesmijo Bolíš me, Lásko. Nadaljevali bomo s približkom godalnega kvarteta Ladná Čeladná in se potopili v zamaknjenost skladbe Samota. Po otožnem klezmer klarinetu v skladbi Hopáhop Tálitá bo sledil veselejši in udarnejši del plošče v skladbah Zapískej in Elida. Poslušanje bomo zaključili z dialogom inštrumentov zasedbe All Stars v skladbi Presto in Ivo Bittovo, ki bo ob spremljav klavirja odpela napev Nejsi.

Oceno plošče Elida je pripravil Peter Kus.

.



Komentarji
komentiraj >>