Glasba> RŠ koncert

Sreda, 14. 3. ´07 ob 24.00; AFOXE OXUM PANDA: Brilho Do Sol (samozaložba, 2003)
Sreda, 14. 3. 2007

avtor/ica: zoranp

Afoxe Oxum Panda

Nocoj vam ponujamo posebno izkušnjo. Ne le, da gremo s – pogojno rečeno – koncertnimi posnetki v Brazilijo. Gremo v poseben del Brazilije in k posebni godbi, ki seveda ni popularna, čeprav je tam zelo aktualna, ker je seveda za tisto okolje zelo pomembna, saj v svoji bogati tradiciji nosi zanj pomembno kulturno in predvsem tudi duhovno poslanstvo. Prav zato težko govorimo o tipičnem koncertnem posnetku, čeprav je nastal »v živo«, t.j. neposredno na nastopu skupine na javnem prizorišču, v nekem kulturnem centru v Sao Paulu. Gre namreč prej za ritual kot za običajen koncert. (v celoti!)

* Nocoj vam ponujamo posebno izkušnjo. Ne le, da gremo s – pogojno rečeno – koncertnimi posnetki v Brazilijo. Gremo v poseben del Brazilije in k posebni godbi, ki seveda ni popularna, čeprav je tam zelo aktualna, ker je seveda za tisto okolje zelo pomembna, saj v svoji bogati tradiciji nosi zanj pomembno kulturno in predvsem tudi duhovno poslanstvo. Prav zato težko govorimo o tipičnem koncertnem posnetku, čeprav je nastal »v živo«, t.j. neposredno na nastopu skupine na javnem prizorišču, v nekem kulturnem centru v Sao Paulu. Gre namreč prej za ritual kot za običajen koncert.

Oxum Panda so samo ena izmed kultnih skupin, ki pripadajo kulturno-religioznemu izročilu, katerega del je tudi pojav afoxé. Težko sodimo, kakšen je njihov dejanski status, saj se s tem pojavom tokrat prvič neposredno srečujemo, vendar pa nam dostopni (in razumljivi, t.j. neportugalski) podatki dajejo slutiti, da spadajo med najbolj cenjene in tudi širše najbolj poznane. Ne nazadnje so med tistimi te vrste, ki so že nastopale zunaj svojega matičnega okolja, celo v Evropi, in so ena izmed dveh tovrstnih skupin, ki sta afoxé predstavili tudi v cenjenem filmu »Moro no Brasil«, ki ga je o manj znani brazilski glasbeni sceni leta 2002 posnel Mika Kaurismaki.

Kaj je torej afoxé in od kod prihaja? Vsi vemo, da je Brazilija ogromna, malo manj pa se zavedamo, da ima tudi temu primerno ogromno raznovrstne kulturne zapuščine ter na njej temelječih različic glasbenih praks. Tradicionalnih in seveda tudi aktualnih, popularnih. O vsaki izmed njih se pišejo knjige. Tudi pojava afoxé tokrat in v tej oddaji ne moremo temeljitejše predstaviti, saj je najprej namenjena poslušanju zanimivih koncertnih posnetkov. Zato bomo navrgli samo za orientacijo nekaj podatkov in pojmov. Geografsko smo s tem pojavom na severovzhodu Brazilije, v državi Pernambuco. Tamkajšnje glasbeno dogajanje je sicer – logično – skoncentrirano v glavnem mestu Recife, vendar pa je prav pri pojavu afoxé tako, da je ta najmočnejši v mestu Olinda. Ko pa govorimo o samem pojavu, se srečamo s pojmi, kot so: maracatu (izg. marakatú) – skupine oziroma šole oziroma centri plesa in glasbe, povezane – podobno kot šole sambe v Rio de Janeiru - s pojavom tamkajšnje oblike karnevalov in drugih praznovanj; candomble (izg. kandomblé) – religiozna praksa tamkaj živečih potomcev Afričanov; orixá – naziv za različna božanstva afriškega izvora, ki so del te religije in nastopajo v religioznih obredih ter jih seveda slavijo tudi – ali pa celo predvsem - s plesom in glasbo, ki je tesno povezana s pojavom afoxé; ijexá oziroma liexá – ki je izvorno religiozna pesem, zdaj pa predvsem tudi ritem, ki značilen prav za glasbo, ki jo izvajajo skupine afoxé. Afoxé pa je pravzaprav tudi zbirna oznaka za profano-religiozna, v glavnem na javnih površinah dogajajoča se praznovanja, posvečena različnim božanstvom religije candomble, in so neke vrste »pandan« karnevalom maracatu, pogosto pa tudi njihov del ali odvod. Sicer pa je beseda seveda afriškega izvora, in po nekih muzikoloških raziskavah, ki se navajajo v virih, naj bi izvirala iz besede »afohsheh« (izg. afoše), ki prihaja s področja današnjega Sudana, in ki je bantujskega porekla.

Vsak izmed omenjenih pojmov seveda potegne za sabo zgodovino in temu ustrezno razlago. A o tem kdaj drugič in na drugem mestu. Nocoj samo še nekaj besed o skupini, ki jo boste poslušali.
Oxum Panda je ena od štirih v Parnambucu obstoječih in delujočih skupin, ki so organizirane tako, da tudi javno nastopajo, da so stalen del profano-religioznih praznovanj afoxé, da se udeležujejo tudi karnevalov maracatu, da imajo tudi koncertne turneje po ostalih predelih Brazilije, nastopajo pa tudi v tujini, tudi v Evropi, ter da izhajajo tudi plošče z njihovo glasbo. Poleg njih so še tri iz mesta Olinda, ena pa deluje v glavnem mestu Recifeju. Skupino so ustanovili leta 1995, njen uradni naziv je Entidade Cultural Afoxé Oxum Panda, svoje delo pa posvečajo Oxum, eni izmed »oriš«, prelepemu ženskemu božanstvu, ki je zaščitnica vode v rekah, slapov in bogastva; predvsem tistega, ki izvira iz zlata, naplavljenega iz rek. Zato sta njeni barvi, ki sta tudi barvi skupine, zlato rumena in bela. Njihova glasba je seveda mešanica ritmov liješa, ki temelji na skupinski uporabi afriških in iz njih izvirajočih tolkal (npr. atabaque, agogo, tantan, abe oziroma cabaca, timbau) in tradicionalnega petja v portugalščini in še pogosteje v afriškem jeziku joruba, ter ki temelji na prvem pevcu oziroma pevki in zboru, v sodobni različici pa se že spogleduje tudi s petjem sambe. Takšna je že npr. druga plošča, ki so jo posneli Oxum Panda z zdaj v domovini že uveljavljeno pevko sambe Luciene Loyce, ki pa je pred desetletjem začela z njimi. Mi pa vam nocoj ponujamo vsebino njihovega prvega, širšemu občinstvu dostopnega, diskografskega dokumenta, ki je še čisto tipičen afoxé. Posnet je bil na njihovem gostovanju v Sao Paulu februarja 2003 in so ga z naslovom »Brilho do sol« istega leta izdali v samozaložbi, t.j. v okviru dejavnosti kulturno-duhovnega centra, katerega del je tudi sama glasbena skupina, ki jo boste slišali.

pripravil Zoran Pistotnik

Arhiv Spletne strani Radia Študent Ljubljana 89,3 MHz
http://old.radiostudent.si/article.php?sid=11363