Medredakcija

Številka 387. z MK frakcijama Pro etnos in Baklavo
Četrtek, 22. 3. 2007

avtor/ica: PeterB

Tokrat nas spet čakata dve makedonski plošči. Prva bi morala iziti konec lanskega leta, a je zaradi čistk po makedonskih kulturniških krogih kot kolateralna škoda obtičala v bunkerju. Druga pa pomeni povratek Skopje jazz festivala k etno izdajateljstvu.



Tokrat nas spet čakata dve makedonski plošči. Prva bi morala iziti konec lanskega leta, a je zaradi čistk po makedonskih kulturniških krogih kot kolateralna škoda obtičala v bunkerju. Druga pa pomeni povratek Skopje jazz festivala k etno izdajateljstvu.

Zgodbo o prvi je najbolje začeti s koncem neke druge zgodbe, z odpovedjo evropske turneje Ferusa Mustafova po izidu plošče The Heat of Balkan Gipsy Soul. Približno v istem času je začela Ferusova desna roka, harmonikar Milan Zavkov, delati kot vodja glasbene ekipe ansambla za makedonsko tradicionalno glasbo, petje in ples Tanec. Nekaj mesecev zatem sem se spoznal tudi z novim direktorjem Tanca Markom Kolovskim. Ta je zelo hitro sprejel moje ideje, da bi se moral Tanec ob temeljni folklorni dejavnosti pojavljati tudi na etno odrih. Rezultat teh pogovorov sta bila dva posebna projekta Tanca, Bistra voda in Pro etnos.

Pro etnos Milana Zavkova naj bi predstavljal predvsem aktualen spoj makedonskih glasb. Milanu se je na projektu pridružil drugi močni makedonski harmonikar, Milan Kacarski, ki je pred tem z njim sodeloval tudi v znameniti King Ferus zasedbi. Vanjo se je kmalu zatem vključil tudi tretji član te zasedbe, Milanov brat, kitarist Teodor, z zamikom pa tudi eden dveh ključnih Ferusovih bobnarjev Mendu Dear. Temeljni član zasedbe je bil od ene njenih zgodnjih faz naprej tudi klarinetist Tanca Vlatko Terziski. Zamisel je bila, da se v Pro etnos vključi tudi eden temeljnih mlajših ženskih vokalov Tanca, konkretno Elena Hristova. Taka zasedba Pro etnos se je predstavila le enkrat, na koncertu v KUD France Prešeren konec novembra 2005.

Spomladi 2006 se je Milan Zavkov odločil, da noče delati z Eleno in je pozno poleti v Ljubljano na Trnfest pripeljal samo instrumentalno ekipo, ki jo je dopolnil še s saksofonistom. Tam je bil večkanalno posnet njihov koncert, ki naj bi se znašel na prvi, v prvi vrsti promo plošči zasedbe. Posnetek je bil jeseni v Skopju zmiksan, prav tako je bil narejen ovitek. A plošča je skupaj s koncertnim DVD-jem rootserske Bistre vode ostala v skladišču Tanca. Val kulturniških direktorskih čistk, ki je po politični spremembi oblasti zajel tudi Makedonijo, je odnesel njegovega direktorja Kolovskega, v umazanih igrah, ki so se v tem času dogajale v ansamblu, pa je zelo sporno vlogo odigral tudi Milan Zavkov, ki se je postavil proti svojemu nekdanjemu šefu in prevzel vlogo v.d. direktorja Tanca. Do epiloga zgodbe je prišlo januarja letos, ko je novo imenovani, politično ustrezni direktor Tanca dal jasno prednost trdi folkorni usmeritvi in ukinil vse njegove stranske projekte. S tem je brez dvoma pokopal tudi Pro etnos Zavkova, ki je ob bolj pretencioznih glasbenikih lahko funkcioniral le pod okriljem hiše z državno podporo.

Vseeno sem se lani konec decembra uspel prigrebsti do izvoda plošče, ki je uradno ni, in si jo lahko delno preposlušamo danes. Pro etnos Milana Zavkova na Trnfestu 5. avgusta 2006.

V drugem delu tokratne oddaje nas čaka projekt mlade pevke Tanca Elene Hristove in njenih podobno mladih sodelavcev Baklava, ki pa je nastal izven okrilja ansambla. Baklavo smo maja 2005 lahko videli na komornem koncertku pred KUD-om France Prešeren. Njihov CD je prelomen predvsem zaradi tega, ker pomeni po nekaj letih prvo etno CD izdajo Skopje jazz festivala. Sicer pa so Baklava dovolj reprezentativen del nove skopske čalgijske scene.



Arhiv Spletne strani Radia Študent Ljubljana 89,3 MHz
http://old.radiostudent.si/article.php?sid=11434