Glasba> RŠ koncert

SUN RA: Live In Cleveland 1975 (Leo Records, 2009)
Sreda, 15. 4. 2009

avtor/ica: zoranp

Koncertni album Live in Cleveland je v vseh pogledih reprezentativen dokument o Rajevem početju v tistem času. Posnetek, ki ga vsebuje, je nastal 30. januarja 1975, seveda v Clevelandu (prizorišče koncerta ni posebej navedeno), njegov Arkestra je bil takrat v eni najboljših zasedb, na koncertu izveden repertoar pa je vseboval njegova najbolj udarna dela tistega obdobja, izvedena z ustrezno radikalnostjo. (v celoti!)

* Izgubljati besede o pomenu glasbenega opusa Suna Raja za zgodovino sodobnih svetovnih godb bi bilo na tem mestu, »a tudi v obče«, povsem odveč. Sun Ra je ena najbolj samosvojih, najbolj markantnih, najbolj atraktivnih, najbolj prodornih, tudi najbolj karizmatičnih osebnosti, kar se jih je do danes vpisalo v omenjeno zgodovino. V njegovem glasbenem delu je fascinantno praktično vse. Od same vsebine in izvedbenih inovacij – z obojim je bil daleč pred časom, a hkrati na nek povsem drugje utirjen način povezan z preteklostjo prav posebej jazza – do njegovega obsega in notranje raznolikosti, pa do povsem zunanjih, spremljevalnih elementov. Ti se tičejo pojavnosti, glasbenega spektakla, fantastične ideologije, na katero je oprl svojo ustvarjalnost in ne nazadnje tudi mitologizacija tega dela.

Njegova glasbena in življenjska pot sta bili dolgi. Tako je njegova ustvarjalnost dosegla svoj radikalni vrhunec nekje sredi 70. let prejšnjega stoletja in se zaokrožila v polnost in zrelost nekje do sredine 80. let. Imeli smo srečo, da smo ga prav v prvi polovici 80. kar dvakrat koncertno srečali tudi v Ljubljani. Posebej njegov prvi celovečerni koncert v Križankah v okviru festivala jazza ostaja – tudi zaradi izjemno naklonjenih dodatnih okoliščin – nepozabno doživetje. Njegove zgodnejše koncerte smo slišali le redki; tisti, ki smo v 70. »bluzili« po takratnih evropskih festivalih jazza, kjer pa se je spet precej redko pojavljal in ga je bilo težko ujeti. Tako seveda danes o tem ostajajo spomini in predvsem bogat arhiv posnetih koncertov, iz katerega zdaj počasi nastajajo plošče, dostopne tudi širši javnosti. Na tem področju sta posebej dragocena dva akterja: Waitawhile Sun Ra Archives in Leo Records. In prav ta dva stojita tudi za izdanim koncertnim posnetkom, ki bo zapolnil nocojšnjo oddajo.

Leo Records je bila ena prvih uglednih jazzovskih založb, ki je začela izdajati Rajevo zapuščino: najprej v svojem rednem programu, pozneje v okviru zbirke The Golden Years of New Jazza. Tako je pred letos izdanim albumom »Live in Cleveland«, ki nas nocoj zanima, izšlo pri njej vsaj 11 nosilcev zvoka z njegovo glasbo – in skoraj polovica med njimi je bila dvojnega formata. »Live in Cleveland« je v vseh pogledih reprezentativen dokument o Rajevem početju v tistem času. Posnetek, ki ga vsebuje, je nastal 30. januarja 1975, seveda v Clevelandu (prizorišče koncerta ni posebej navedeno), njegov Arkestra je bil takrat v eni najboljših zasedb, na koncertu izveden repertoar pa je vseboval njegova najbolj udarna dela tistega obdobja, izvedena z ustrezno radikalnostjo. Ta pride še posebej do nepozabnega, umeščena v časovni kontekst kar osupljivega izraza, kadar je sam »maestro« uporabil orgle in moog, saj je bil med drugim eden pionirjev elektronike. Sicer pa so bili takrat v Arkestru: dva trobentača (Akh Tal Ebah in Kwame Hadi), šest pihalcev z vsemi mogočimi saksofoni, klarineti, flavtami in fagotom (same legende: John Gilmore, Marshall Allen, Danny Davis, Eloe Omoe, Danny Thompson in James Jacson), vibrafonist Damon Choice, električni basist Dale Williams, dva igralca na konga bobne (Afakatune in Odun), legendarna pevka June Tyson in pevec Eddie Thomas (oba sta bila tudi plesalca). Vsi člani Arkestra so med koncertom tudi peli, ploskali in uporabljali različna tolkala. Ter plesali, česar žal nocoj ne boste videli.

Koncert so začeli z »Astro Nation (of the United World in Outer Space)«, ter nadaljevali s samimi znanimi Rajevimi skladbami – »Enlightenment«, »Love in Outer Space«, »Theme of the Stargazers – The Satellites are Spinning« in »Friendly Galaxy 2 – I am the Brother of the Wind – I, Pharoah« - končali pa z 8 in pol minutnim solom Suna Raja s sintetizatorjem zvoka (seveda, z moogom), ki se je nato prelil v več kot 14 minutno izvedbo skladbe Duka Ellingtona »Sophisticated Lady« za iztek koncerta.

Od nastanka teh posnetkov je minilo več kot 34 let. Ob njihovem poslušanju pa tega zagotovo ne boste verjeli.

pripravil Zoran Pistotnik

Arhiv Spletne strani Radia Študent Ljubljana 89,3 MHz
http://old.radiostudent.si/article.php?sid=18842