Glasba> Cigule migule

Nedelja, 13. 11. ´05, 14.00: Pivske pesmi in napitnice
Nedelja, 13. 11. 2005

avtor/ica: david

Pivske pesmi in napitnice lahko delimo na tiste, ki zgolj govorijo o pitju, o pijačah, kot so vino in pivo, o trti in podobnem, ter na napitnice oziroma tiste, ki so po funkciji neločljivo povezane oziroma so del samih šeg in navad, ki spadajo za pivsko omizje.
Napitnice ali zdravljice pa imajo lahko za pivskim omizjem več funkcij ... (v celoti...)

Radio Študent
Glasbena redakcija
Nedelja, 13. 11. '05, ob 14.00
Cigule migule

Pivske pesmi in napitnice

Verjetno sedajle še marsikdo z večjim ali manjšim mačkom negoduje nad Martinovim, ki pa je po drugi strani bil zadnje dni vzrok veseljačenja in popivanja oziroma preizkušanja mladega vina in praznjenja sodov s starimi zalogami vina.

Temu času so primerne tudi pivske pesmi in napitnice, katerim posvečamo današnjo oddajo Cigule migule. Te pesmi lahko delimo na tiste, ki zgolj govorijo o pitju, o pijačah, kot so vino in pivo, o trti in podobnem, ter na napitnice oziroma tiste, ki so po funkciji neločljivo povezane oziroma so del samih šeg in navad, ki spadajo za pivsko omizje.

Napitnice ali zdravljice pa imajo lahko za pivskim omizjem več funkcij:
Pod prvo spadajo pesmi, ki na zelo različne, šaljive in inovativne načine spodbujajo k pitju prisotne, ki jih lahko tudi poimensko naslavljajo. V dokaz si lahko pogledamo že začetne verze nekaterih pesmi: Ana pre tabo en glažek stoji; Joža stara klupa, pit se ga ne upa, Ivan je pa drugi mož, on se pit ne brani, Tu je še en suhec, mrzel ma trebuhec, Mamo tut lesjaka, žejniga ko sraka, Le vlij, le vlij pa druzega nalij, Ana primi kupico, zapojmo ji zdravičico, Franjo naj pokaže, kak se grlo maže, Sonce sije luč gori, pred tabo Francka en glažek stoji in tako dalje.

Obmizne pivske pesmi so lahko tudi v funkciji pivskih iger, ki krajšajo čas pivskim omizjem ali preganjajo pijanost s spodbujanjem raznih fizičnih aktivnosti in plesa (ob takšnih pesmih se lahko za omizjem na primer sedé majejo sem in tja ali pa morajo, kot ob pesmi »Jaz b rad vedel kak ta kmetič poseje svoj ov's«, oponašati kmeta, kako seje oves). Zanimiva je pesem Sveti Jožek, stari možek, ob kateri prisotni za omizjem trkajo ob petju pesmi (ob vsaki drugi dobi) na svoje kozarce. Tisti, pri katerem se pesem ustavi oziroma konča, mora popiti kozarec vina, nato pa se stvar nadaljuje od začetka, pri naslednjem članu omizja. Zanimive so tudi pesmi, ki v prvem delu pesmi spodbujajo neko osebo k pitju, v drugem pa taistega spremljajo (ponavadi v hitrejšem tempu) ob njegovem pitju. Ta del se ponavlja tako dolgo, dokler posameznik ne popije iz kozarca do dna (ena takšnih je Sraka ima dolgi rep, lepo pisan' perje).

Tretja funkcija napitnic in zdravljic pa je, da z njimi prisotni nazdravljajo določenim osebam, ponavadi slavljencem (kot v pesmih: Na zdravje bom pila, da b' dolgo zdrav bil ali Joža, na tvoje zdravje tale glažek spijmo mi), lahko pa se z njimi nazdravlja kar celemu omizju, kot na primer v pesmi »Da b' dolgo živeli, za ljubo se imeli«.

Ob pivskih priložnostih se pojo seveda tudi razne druge pesmi. Lahko so šaljive (pivske ali druge), vmes pa zagotovo pade tudi kakšna žalostna, da popestri vzdušje in vzbudi globlja čustva.

V nadaljevanju bomo poslušali venček pivskih pesmi in napitnic, ki so jih leta 2001 zapeli pri družini Vodušek na Ljubnem ob Savinji. Treba je opozoriti, da gre za rekonstrukcijo in ne za dejansko dogajanje in petje ob pivskem omizju. Vmes se sliši tudi malce zmešnjave, saj starejša pevka poje iz glave, po filingu bi rekli, mlajša pa si pomaga z zapiski, zato se na začetku nekako ne moreta uskladiti glede vrstnega reda in besedil pesmi, kar pa jima kasneje ni več povzročalo težav.

Pripravil David.

Arhiv Spletne strani Radia Študent Ljubljana 89,3 MHz
http://old.radiostudent.si/article.php?sid=7552