Znašel si se na arhivu spletne strani Radia Študent, kjer so zaenkrat dostopni prispevki pred majem 2012. Takrat smo namreč za rojstni dan preklopili na novo spletno stran in prevetrili programsko shemo.

Povezava na novo spletno stran je tole


twitter3
majspejs3
fejsbuk 3
fejsbuk rozna

natisni
GLEDALIŠKI MIT … V BAROČNI REŽIJSKI PREVLEKI (3817 bralcev)
Torek, 21. 1. 2003
Ana



GLEDALIŠKI MIT … V BAROČNI REŽIJSKI PREVLEKI

Primorsko dramsko gledališče v Novi Gorici je po treh mesecih v četrtek ponovno vabilo na premiero, in sicer na drugo abonmajsko uprizoritev letošnje sezone. Za razliko od oktobrske postavitve, ki je nastala na osnovi klasičnega dramskega besedila - Shakespearovega Sna kresne noči -, je tokratna izhajala iz sodobnejšega besedilnega temelja. Kljub časovnemu odmiku njunih dramskih nastankov pa sta igri povezani vsaj v enem: Kean IV. namreč obravnava življenje znanega interpreta Shakespearovih del - velikega angleškega igralca Edmunda Keana.

Biografska dejstva o gledališki ikoni iz časov romantike so nedavno preminulemu ruskemu dramatiku Grigoriju Izraileviču Gorinu služila le kot zgodovinska referenca, saj je svoje dramsko delo zgradil z eksplicitnim opiranjem na dramatike, ki so se s kontroverznim Keanom ukvarjali že precej pred njim. Vsesplošni zapeljivec je kmalu dobil status mitološke figure. Poleg dramskih avtorjev - med katerimi sta prepoznavni imeni Dumasa in Sartra - je spoj igralskega talenta in razuzdanosti, ki so ga pripisovali njegovi osebi, privlekel tudi druge literarne in filmske ustvarjalce. Tako je v prvih desetletjih dvajsetega stoletja iz mita o Keanu nastalo kar šest filmov.

V devetdesetih je Gorin na nek način nadaljeval tam, kjer je v petdesetih Sartre zaključil. Njegov sklepni dogodek namreč uporabi kot konec svojega prvega dejanja - vendar tako, da izbere nasprotno odločitev, kar ga vodi v oblikovanje drugačnega razpleta drugega dejanja. Gorin pravzaprav ponudi večravninsko strukturo iger v igri, začenši z uvodnim prologom multifunkcionalnega Salomona ali - če nekoliko parafraziramo gledališki žargon - 'moškega za vse'. Njegova vpeljava pomeni namreč predstavitev nadaljnjega dogajanja: predstave o slavnem igralcu, ki jo bo izvedel njegov 'šef' oziroma v nič kaj zglednem stanju tamkaj prisotni igralec.

Zunanji okvir je torej gledališka situacija, ki vključuje segment priprave - seveda z razlogom. Kean IV. je v fabuli resda vezan na konstruirano mitološko oporišče, vendar pa se kontekstualno nanaša na širšo družbeno realnost: kje se končuje gledališko in začenja vsakdanje življenje in ali ju je sploh mogoče povsem ločiti? Življenje na odrskih deskah, torej javni sferi, ki se preveša v njen privaten protipol, tako da sta navsezadnje sferi skorajda nerazločljivo spojeni, je gotovo razsežnost, znotraj katere se giblje Gorinova igra.

Postopek gledališča v gledališču je očiten tudi v režiji zagrebškega gosta, že večkratnega sodelavca PDG-ja, Georgija Para. Najprej s scenografskega vidika: Aljoša Paro je na novogoriški oder postavil tako gledališki oder kot tudi njegov avditorij, in sicer v obliki horizontalno postavljenega eS-a, pri katerem se v konveksnem delu nahaja dvignjeno prizorišče, na steni konkavnega pa poslikava gledališkega parterja in lož. Oboje je oblikovano s pridihom baročnega stila, torej upoštevajoč barvitost in razkošnost.

Zunanjo podobo uprizoritve nasploh preveva glamuroznost, kar doseže vrhunec v zaključnem prizoru, ko se na način simbolne ponazoritve gledališki oder spremeni v opernega oziroma - konkretneje - v pompozno sliko Mozartovega Don Giovannija. Uporabi blišča kot prikaza navidezne igralske slave se obenem pridružuje še nekaj komplementarnih postopkov: cirkuška našemljenost kot groteskni prikaz rogajoče se ulice, pretiravanje v dvorni urejenosti kot razkrinkanje pretvarjanja visoke družbe, nekateri potujitveni učinki, ki poudarjajo dimenzije teatralnosti.

Kar nekaj moških vlog v novogoriški postavitvi igrajo ženske, med katerimi se najbolje odreže Mira Lampe-Vujičić s karikaturno upodobitvijo užaljenega 'rogonosca' Lorda Muella. Igralsko težišče pa nedvomno predstavlja osrednja antagonistična, a v bohemskosti povezana dvojica: umetnik in kralj. V naslovni vlogi prikaže Bine Matoh Keanovo razvratnost in predvsem paradoksnost njegove potvorjene eksistence, z izredno izrazitostjo v trenutkih neizrečenega samozavedanja in silovitostjo v trdnosti javnih nasprotovanj. V ambivalentnem položaju waleškega princa in kasneje kralja Jurija IV. je Janez Starina odličen: iz prijateljskega norčevanja spretno prehaja v avtoritativno držo, iz zaigrano nizkega v svojemu družbenemu statusu primerno vedenje, vselej v stremljenju za zmago.

Izstopajočim trenutkom med tekmecema in učinkoviti upodobitvi Keanove eksistenčne stiske navkljub pa uprizoritev zabrede na področje neizčiščenosti in pretiranega vizualno-avditivnega dodajanja. Večravninska struktura ostaja neizkoriščena, prehajanje med posameznimi svetovi je marsikje nedodelano ali pa nespretno izpeljano tako, da prevladuje občutek linearnosti. Ta je stopnjevan še z režijskim podčrtanjem že tako tipsko zastavljenih vlog ter z izbiro preveč sugestivne zvočne kulise.

Gorinova igra sega v srž igralskega življenja, s tem pa razpira problematiko igranja vlog, ki pričenja sčasoma nadomeščati identiteto njihovega izvajalca. Na takšen način ji Keanov mit služi bolj v smislu opore kot pa podrobnejše obdelave. Novogoriška uprizoritev pa se giblje ravno nekje vmes, kar je najbolj očitno v izpeljavi drugega dejanja - kičastem zaključnem prizoru in posnetem glasu, ki v obliki nekakšnega moralnega nauka sklene zgodbe osrednjih protagonistov.

Z obdelavo Keanovega mita se je v Novi Gorici seznanila Ana Perne.


Komentarji
komentiraj >>