Znašel si se na arhivu spletne strani Radia Študent, kjer so zaenkrat dostopni prispevki pred majem 2012. Takrat smo namreč za rojstni dan preklopili na novo spletno stran in prevetrili programsko shemo.

Povezava na novo spletno stran je tole


twitter3
majspejs3
fejsbuk 3
fejsbuk rozna

natisni
Animateka 2010: Fokus na Nemčijo in Svetovni jagodni izbor (2235 bralcev)
Petek, 10. 12. 2010
Janez Janša



Sedma edicija mednarodnega festivala animiranega filma Animateka 2010 je v polnem zagonu. Del obsežnega programa sta poleg tekmovalnih sekcij, predstavitve avtorskih del Priita in Olge Pärn ter poglobljene retrospektive avantgardnega animiranega filma, tudi zgodovinski pregled nemške produkcije in Svetovni jagodni izbor. Slednja vam podrobneje predstavljamo v tokratnem Festivalskem terminu Kinobara.

Fokus na Nemčijo je po besedah kuratorja sekcije Andréja Eckardta iz Nemškega inštituta za animirani film zasnovan večplastno. Z izborom reprezentativnih del avtorjev nemške animacije se osredotoča na njihovo eksperimentalnost in formalno inovativnost, hkrati pa nemški animirani film umešča v specifičen zgodovinski čas in prostor, ki sta pogosto odsevala v njegovi vsebini in oblikovnem izrazu.

Fokus na Nemčijo osvetljuje tudi različne vidike praktične aplikacije animiranega filma v namene oglaševanja in vojaške ter politične propagande. Kriteriji za izbor del v festivalsko sekcijo, ki vključuje tako žanrske klasike kot tudi manj znane animirane filmske bisere, so bili pogojeni z željo po čimbolj celoviti predstavitvi sto let zgodovine nemškega animiranega filma.

Čeprav je o animiranemu filmu težko razmišljati v narodnih kategorijah, tako meni Eckardt, saj po »naravi svojega izraza teži k abstrakciji in uporabi metafor«, njegov zgodovinski razvoj pa je predvsem zgodovina mednarodnih vplivov in izmenjave tehnik ter idej, »med kulturnimi vrednotami in zgodovinskimi izkušnjami ene nacije in njenimi animiranimi filmi obstaja povezava.« To povezavo ozavešča letošnji Fokus na Nemčijo, saj pozornost namenja tudi specifičnim produkcijskim pogojem, v katerih so animatorji ustvarjali, kot so nacionalne cenzure in sistem državnih studiev vzhodnega bloka. Kronološko urejeni sklopi tako izrisujejo malo kulturno zgodovino Nemčije.

Zgodnja desetletja nemškega animiranega filma zaznamuje obilica ustvarjalnih pristopov in umetniških vizij, zato je težko govoriti o enotnih slogovnih in vsebinskih tendencah izbranih del. V letih 1909 do razpada nacistične Nemčije so se avtorji že posluževali raznovrstnih tehnik animacije, od stop-motiona in silhuetnega animiranega filma, do abstraktnega filma in disneyjevske risane animacije. Za zgodnji nemški film je pomembno vlogo odigrala tudi oglaševalna industrija, kakor je razvidno iz oglasnih del Walterja Ruttmanna, Oskarja Fischingerja in Juliusa Pinschewerja.

V kasnejših zahodnonemških animiranih filmih lahko opazimo kritične komentarje povojne potrošniške družbe, medtem ko so se ustvarjalci na drugi strani meje spopadali s problemom državnega monopola nad filmsko produkcijo in nasprotovanjem abstraktni filmski umetnosti. Zatekali so se k uporabi široko dostopnega 8-milimetrskega filmskega materiala, svojo kritiko stanja v vzhodni Nemčiji pa so se naučili podajati med vrsticami. Dela predstavljenih avtorjev, denimo Kurta Weilerja, Bruna Böttga, Sieglinde Hamacher in Heinricha Sabla, so poleg odpiranja novih vsebinskih tematik relevantna tudi zaradi oblikovne revitalizacije animiranega filma in nadgradnje različnih tehnik animacije.

V prihajajočih dneh si boste v okviru Fokusa na Nemčijo lahko ogledali še prerez sodobne produkcije nemškega animiranega filma, podrobneje pa bo predstavljen tudi sodobni študentski film.

Festivalska uspešnica Svetovni jagodni izbor je že preverjena programska vsebina Animateke, ki vsako leto privabi številne obiskovalce in ljubitelje animacije. Razdeljena na dve dejanji v sledečih si večerih, predstavi smetano mednarodnih kratkometražnih filmov. Letos se je na sporedu zvrstilo 16 izbranih del, večinoma ameriške in britanske produkcije, tokratni presežki pa prihajajo tudi iz Španije, Francije, Južne Koreje, Argentine, Čila in Japonske. Fuzija raznolikih žanrskih in animatorskih form se v letošnjem izboru izkaže za presenetljivo kompatibilno mešanico, ki popolnoma deluje v svojih fragmentih, hkrati pa se izkaže tudi kot celota.

Prvi del omnibusa jagodnega izbora sta otvorili vrhunski stop-motion animaciji čilskega avtorja Joaquina Cocina [/Huakina Kočinja/]. Lucia in Luis sta dopolnjujoči se, rahlo temačni, pripovedi o banalnostih življenja. Odvijata se v dveh ločenih, kaotično neurejenih aristokratskih sobah, polnih stalno premikajočih in spreminjajočih se stvari. Narisana z ogljem, se protagonista dinamično izrisujeta po stenah spalnic, se spreminjata v nič in zopet zrasteta v inferiorno velike podobe. S pritajenim otroškim glasom, na trenutke celo agresivnim, poetično pripovedujeta svoji zgodbi, ki ju povezuje njuno čustveno razmerje. Lucia in Luis sta abstraktni animaciji, ki bolj kot z zgodbo, prepričata z estetsko dovršenostjo.

V nadaljevanju se ujamemo v vrhunsko surrealistično likovno stvaritev, ki je hkrati presunljiva pripoved o bistvu življenja in plitkosti človeške narave. Srce je ekstravagantna animacija, ki jo prežemajo silna čustva, dvojni efekt pa doseže z izvrstno glasbeno podlago. Futuristične, celo groteskne podobe v sivini izgubljenega človeka, izpostavljajo nesmiselnost in nenaravnost naših dejanj.

Nezamenljiv britanski humor je prisoten v Samovih hrenovkah in Jastogovem klubu, dveh očarljivo duhovitih animiranih prispodobah sodobnosti. Vsaka po svoje tragični in humorni, sta to zgodbi o dveh moških, ki se v svojem življenju soočata z manjkajočo čustveno komponento – ljubeznijo. Prvi jo išče nekje med hrenovkami in medvedom, drugi pa pod vodo pri rakovičjih striptizetah.

Danielovo popotovanje, animacija v treh barvah, je likovno minimalistična, a kompleksna zgodba mladega dečka, ujetega v začaranem krogu svoje razrvane psihe, ki jo je povzročila družinska disfunkcionalnost. Napeto razmerje med očetom in sinom, ustvarja mučno in tesnobno atmosfero, ki jo samo še poglablja Danielova ujetost med realnim in fiktivnim svetom.

Potrebno je izpostaviti izvrstno argentinsko stop-motion animacijo Teclopolis, ki spremlja apokaliptično popotovanje kamere super 8, ki jo ujame in odnese deroči tok globalizma. Izredna natančnost ter slikovitost predvsem pa kompleksen koncept in drzna ideja ustvarijo impresivno animacijo. Teclopolis je ilustrativna in zgovorna pripoved o tem, kam odnaša našo civilizacijo.

Dvojčici s sončne ulice je morbidna, a fenomenalna animacija o starejših dvojčicah, ki v svojem stanovanju pripravljata zvarke čudnega izvora. Srhljivi starki v ujetništvu terorizirata prestrašenega dečka z ulice, ki mu preti grozljiva smrt v namene njunega lekarništva. Grotesknost zgodbe narašča s stalnim sprevrženim obnašanjem, ki se manifestira celo v njunem incestnem razmerju. Vsebinsko precej specifična, a vendar izjemna animacija z lutkami.

Ena izmed nians, ki je letos obarvala jagodni izbor je temačnost. Lipsettovi zapiski so še ena mračnjaška animacija, ki temelji na stiski kanadskega umetnika Arthurja Lipsetta. Popotovanje skozi delirični avdio-vizualni izdelek, ki odseva avtorjevo blaznost, vsekakor ne razočara v filmski estetiki, katere ljubitelj je bil tudi Lipsett sam.

Festival bo svoja vrata zaprl v nedeljo s sklepnim filmom tekmovalnega programa, do takrat pa vam ostaja priložnost, da ujamete še kakšno vrhunsko animacijo.

Jesenske animirane jagode in nemško smetano sta si privoščila Katja in Bor.


Komentarji
komentiraj >>