Znašel si se na arhivu spletne strani Radia Študent, kjer so zaenkrat dostopni prispevki pred majem 2012. Takrat smo namreč za rojstni dan preklopili na novo spletno stran in prevetrili programsko shemo.

Povezava na novo spletno stran je tole


twitter3
majspejs3
fejsbuk 3
fejsbuk rozna

natisni
Sreda, 10. 1. ´07 ob 24.00; PANKRTI: Behind The Iron Curtain (Subkulturni azil, 2006) (5059 bralcev)
Sreda, 10. 1. 2007
BIGor



Pankrti. Behind The Iron Curtain

V letu 2006 so ljubljanski Pankrti doživeli kar nekaj novih retrospektivnih poklonov. Meseca maja sta bila skoraj istočasno objavljena kompilacija Pankrti_06 z obdelavami njihovih skladb v izvedbi slovenskih, hrvaških in srbskih bendov ter LP film Glasba je časovna umetnost o Dolgcajtu, prvem albumu Pankrtov iz leta 1980. Medtem sta konec leta Bora Kramberger, basist Pankrtov, in njihov kitarist Dušan Žiberna objavila samostojen album pod imenom dueta Sama doma, temu pa je v času otvoritve razstave ovitkov vinilnih plošč v MGLC-ju sledila še objava vinilne plošče Behind The Iron Curtain pri štajerskem Subkulturnem azilu. Vsaka stran te plošče ima svojo zgodbo in godbo. A. stran nam prinaša posnetek prvega koncerta Pankrtov, ki se je zgodil pred več kot četrt stoletja. Letos 18. oktobra bo minilo natančno trideset let, od kar so Pankrti prvič javno nastopili in zatresli Ljubljano. (v celoti!) ...
* V letu 2006 so ljubljanski Pankrti doživeli kar nekaj novih retrospektivnih poklonov. Meseca maja sta bila skoraj istočasno objavljena kompilacija Pankrti_06 z obdelavami njihovih skladb v izvedbi slovenskih, hrvaških in srbskih bendov ter LP film Glasba je časovna umetnost o Dolgcajtu, prvem albumu Pankrtov iz leta 1980. Medtem sta konec leta Bora Kramberger, basist Pankrtov, in njihov kitarist Dušan Žiberna objavila samostojen album pod imenom dueta Sama doma, temu pa je v času otvoritve razstave ovitkov vinilnih plošč v MGLC-ju sledila še objava vinilne plošče Behind The Iron Curtain pri štajerskem Subkulturnem azilu.

Vsaka stran te plošče ima svojo zgodbo in godbo. A. stran nam prinaša posnetek prvega koncerta Pankrtov, ki se je zgodil pred več kot četrt stoletja. Letos 18. oktobra bo minilo natančno trideset let, od kar so Pankrti prvič javno nastopili in zatresli Ljubljano. Tresla pa se je Ljubljana tudi pet let kasneje, novembra leta 1982, ko se je zgodil legendarni koncert Pankrtov v šentviškem Domu Svobode, ki so ga zabeležile kamere in tudi trak, s katerega je bil snet koncertni album Svoboda '82. Vzklikanje publike v en glas "Dol z depozitom!" je še eden arhiviranih odmevov iz realsocializma, ki ga mimogrede oblasti niso preprečile objaviti. Zgodaj poleti istega leta '82 pa so Pankrti nastopili tudi v Hali Tivoli in s posnetkom tega koncerta je zapolnjena druga stran Behind The Iron Curtain.

Naslov tega dokumenta slovenske punkovske scene je očitno naravnan na mednarodni trg, privleči zanimanje zbirateljev za našimi mejami, saj z angleškim naslovom opozarja na prvi koncert za železno zaveso, ki se je zgodil oktobra 1977 na moščanski gimnaziji. Še vedno pa je to samo preveden naslov ene izmed naslovnih pesmi iz kariere Pankrtov, Za železno zaveso, ki ostaja svojevrstna punkovska Bandierra Rossa.

Pričujoča koncertna plošča ima velik potencial, da bo med raziskovalci in zgodovinarji punka povzročila pravi šok, saj se nam odkriva zanimiva plat Pankrtov - kako so rasli, od kod so črpali in da je bil njihov punk podkovan s predpunkovsko ero rocka. Ob Clasih in Sex Pistols namreč odkrijemo v posnetku prvega koncerta tudi poslovenjene ali predelane New York Dolls in Davida Bowieja, očitno podivjano zgledovanje pri Rolling Stones, Kinks in občutno trdoto rhythm & bluesa. Pankrti so poosebljali punk kot nadaljevanje hedonističnega rock and rolla, kot "tretji val elementarnega rock and rolla" - bi rekel Slobodan Valentinčič. Vendar tisto, kar je bilo ključno pri tem prvem koncertu, je bila razuzdanost, uporništvo, kletvice, nesprenevedanje. V publiki so bili Tomaž Domicelj, Igor Vidmar, Andrej Šifrer, Stane Sušnik, Andrej Blatnik, Majda Širca in še marsikdo bolj anonimen. Bil je tako rekoč običajen poznopopoldanski šolski ples, ki so ga Pankrti izkoristili za izbruh jeze in srda. Iz sebe so vrgli prenakopičene tenzije mladih glav in jajc in tako rekoč naredili na tej strani zavese isto kot Stooges, Sex Pistols, Ramones in še kdo drug na svoji rodni grudi. Z njim so se olajšali, z naslednjimi koncerti pa postali detonator vsega tistega, kar je sledilo na Reki, v Zagrebu, v Beogradu in seveda tudi v Ljubljani in sploh v Sloveniji - bum punka in novega vala!

Napočil je čas, da zavrtimo prvo stran koncertnega albuma Behind The Iron Curtain, se pravi, da prisluhnemo izbranemu in nekoliko skrajšanemu posnetku prvega koncerta Pankrtov. Pri Subkulturnem azilu so se odločili, da v objavi spustijo dve skladbi z razpoložljivih posnetkov. To sta poslovenjena Jean Genie Davida Bowieja in tako rekoč kultna skladba Porno projektor, ki jo je Pero Lovšin spesnil še pred nastankom Pankrti kot osamljeni študent-kantavtor. Škoda, da sta oba posnetka na osnovnem masterju nekoliko poškodovana, kar je verjetno prevagalo pri izključitvi teh dveh skladb z vinilnega repertoarja, ob omejeni dolžini vinilne strani plošče. Slišali boste šest zabeleženih komadov, ki pa niso postavljene v pravem zaporedju kot je bilo na samem koncertu. V premetanki se bodo zvrstile skladbe ZK punk, Novi val, obdelava God Save The Queen, Krivca pa ni, Lepi in prazni, ki izvira iz pištolinega komada Pretty Vacant, in Pa kva me briga.

Prisluhnimo prvemu koncertu Pankrtov, ki se je zgodil 18. oktobra 1977 v gimnaziji Moste v zasedbi: pevec Peter Lovšin, kitarista Mitja Prijatelj in Bogo Pretnar, basist Jure Krašovec, bobnar Slavc Colnarič in v ozadju samooklicani manager Tomc McGregor.

Dve leti po nastanku je skupina objavila singel Lublana je bulana/Lepi in prazni, ki velja za prvo neodvisno izdajo v Jugoslaviji in Sloveniji - izšla je pri ŠKUC-u. Leto kasneje, leta 1980, je na kulturni praznik dočakala izid prvenca Dolgcajt. Plošča je bila težko pričakovana, saj je šlo tako rekoč za prvo veliko ploščo punk skupine na Slovenskem oziroma drugo v Jugoslaviji po Prljavem kazalištu. Pankrtom kot večini tedanjih skupin je bilo usojeno čakati na izid svojih plošč, ki niso izhajale sinhronizirano z razvojem skupine. Ko so izdali Dolgcajt, so bili Pankrti že v novi fazi delovanja, ki jo zaokrožajo dvojni singel Namesto tebe iz leta 1981 ter izdaji leta 1982, drugi album Državni ljubimci in koncertna plošča Svoboda '82.

Z drugim albumom so Pankrti pokazali drugačen obraz kot na Dolgcajtu. Bolj avtorske skladbe, ki niso bile zgolj suhoparno punkovske, ampak so imeli v sebi večjo dozo rockovskega naboja, ki ni bil povšeč marsikateremu ortodoksnežu in tudi kritikom tedanjega Radia Študent. S to ploščo so Pankrti postavili temelje slovenskega sredinskega kvalitetnega rocka metaforično drznih in ne prav neposrednih besedil. Izoblikovano jedro skupine je ob avtorjema besedil Petru Lovšinu in Gregorju Tomcu ojačal kitarist Dušan Žiberna, ki je s svojim pretanjenim igranjem in občutkom za strukturo pesmi zaokrožil to drugo fazo Pankrtov. V sklopu predstavitve Državnih ljubimcev je skupina nastopila 11. junija 1982 v Hali Tivoli z drugimi skupinami in na njem zavrtela kolo svoje druge faze.

Na koncertni plošči Behind The Iron Curtain se zvrstijo naslednje skladbe z omenjenega koncerta Za železno zaveso, Jak i glup s singla Namesto tebe, Greva drugam, Junaki drucga razreda, Kontrolirani, nadzorovani, svobodni, Totalna revolucija z Dolgcajta in Punca ne še umret ali kot so tistega leta 1982 prepevali Pankrti "Poljska, Poljska ne še umret" kot so se odzvali na vojaško diktaturo Jeruzelskega na Poljskem.

Leta 1982 so Pankrti nastopali v naslednji zasedbi: pevec Peter Lovšin, kitarista Dušan Žiberna in Bogo Pretnar, bobnar Slavc Colanrič in basist Matjaž Gantar iz Lublanskih psov, ki je tisto leto nadomeščal odsotnega Bora Krambergerja, služil je narodu v JLA.

pripravil BIGor


Komentarji
komentiraj >>