Znašel si se na arhivu spletne strani Radia Študent, kjer so zaenkrat dostopni prispevki pred majem 2012. Takrat smo namreč za rojstni dan preklopili na novo spletno stran in prevetrili programsko shemo.

Povezava na novo spletno stran je tole


twitter3
majspejs3
fejsbuk 3
fejsbuk rozna

natisni
LARA LINGUA - NEMČIJA - oddaja o alternativni kulturi (4368 bralcev)
Petek, 20. 4. 2007
Katarina V



V zadnji oddaji, posvečeni nemškemu jeziku in kulturi, bo z vmesnimi glasbenimi vložki predstavljena nemška alternativna glasba od 60.-ih in vse do danes, torej od Krautrocka in zgodnje elektronike, prek Neue deutsche Welle in Nine Hagen do Einstürzende Neubauten. Prisluhnite v petek, 20. 4. od 9 - 9.30h.

Posnetek oddaje si lahko poslušate v arhivu z MP3-ji(http://www.radiostudent.si/mp3.php?mpdir=/LARA_LINGUA#1):
025_LARA_LINGUA_DEUTSCHLAND.mp3 velikost: 38,873 MB
leto: 2007


LARA LINGUA – NEMČIJA, 5. Alternative Whereabouts

Pozdravljeni poslušalci projekta LARA LINGUA!

V današnji, peti in zadnji oddaji, posvečeni Nemčiji in njeni kulturi, se bomo posvetili nemški alternativni kulturni produkciji, s posebnim poudarkom na nemški alternativni glasbi.

Pa začnimo z glasbeno avantgardo na koncu šestdesetih let, ko so se v Zahodni Nemčiji pojavile ekspirementalne psihedelične in elektronske skupine. Te je britanska glasbena kritika ponesrečeno poimenovala s skupnim imenom Krautrock. Ime izhaja iz britanske pogovorne oznake za Nemca - Kraut, saj naj bi bil po mnenju Angležev za Nemce kislo zelje ali Sauerkraut značilna jed. A prav nič tipično nemškega ni bilo na teh skupinah, in zato so bile popularne in predvsem vplivne tudi izven svojih meja. Krautrock je bil bolj geografska oznaka kot žalitev, čeprav je treba poudariti, da se nobena vključena skupina ni sama identificirala s tem imenom. Mogoče bi se lažje z današnjo nemško varianto poimenovanja Kosmische Musik. Skupine iz 70.-ih, ki jih dajemo v ta predal, so si bile med seboj precej različne: glavne med njimi so Amon Düül, Can, ki jih lahko slišimo v ozadju, Tangerine Dream, Faust, ter druge pod okriljem kölnske produkcije, kot so Neu!, Kraftwerk in Cluster.

Skupna lastnost vseh pa je želja po razvoju radikalno nove glasbene estetike in kulturne identitete v povojni Nemčiji. Glasba v 50.-ih in zgodnjih 60-ih se je v Zahodni Nemčiji slepo naslanjala na ameriške rock'n'roll vzore. Omenjene skupine pa so želele prekiniti s to instantno tradicijo in ustvariti čisto nov, nikoli slišan prvinski zvok. Tu je treba omeniti tudi modernega skladatelja Karlheinza Stockhausna, ki je imel na vse krautrockerje velik vpliv. Mešanje rockovskega instrumentarija s tedaj novo sintesajzersko tehniko, pulzirajoča ritem sekcija, ki se razvije v t.i. motoriko, psihedelična besedila – vse to je lahko privedlo do globoko kontemplativnega učinka. Motorično igranje in ekspirementiranje s tehniko pa se je hitro razvilo tudi v povsem mehanično, proto-elektro glasbo, ki jo najbolje predstavlja skupina Kraftwerk. Ker to že dovolj dobro poznamo, poslušajmo raje skupino Neu!, ki je leta 1971 nastala iz dveh bivših članov Kraftwerk in je imela neizmeren vpliv predvsem na britansko glasbo vse do danes. Pesem Super 78 je manipulirana verzija neke druge njihove pesmi:

Ne, nič ni bilo narobe s CD-jem, ampak je ta pesem eden prvih remiksov.
Na koncu sedemdesetih je nastopil spet skrajni čas za spremembo v glasbeni produkciji. Dolgočasni Nemci so poslušali Boney M., Petra Maffaya, Village People in drugo sranje, zdolgočaseni Nemci pa Blondie, Talking Heads, Clash, Ultravox ali Sex Pistols. Že leta so brez zadržkov kopirali angleški in ameriški pop, punk in new wave. Iz düsseldorfske elektronske in punkovske scene se je takrat izoblikovala skupina Deutsch-Amerikanische Freundschaft, bolj znana pod akronimom D.A.F. ali zgolj DAF. V ozadju poslušamo njeno pesem z nalovom Ropar in princ. Ime dueta je kombinacija vzhodnonemške propagandne fraze nemško-sovjetsko prijateljstvo in nemške teroristične organizacije RAF. D.A.F. velja za pionirja in vzornika Electronic Body Music (EBM), Neue Deutsche Welle (NDW), house-a in techna in je bil s svojim nastopom tako kot Laibach velikokrat po krivem obtožen za fašističnega. Leta 2003 sta fanta imela revival in šla z novo ploščo in hitom Der Sheriff na svetovno turnejo, a sta se kmalu razšla, tako da zdaj bobnar nastopa z drugim pevcem pod imenom DAF.Partei.

Z vrhuncem punka se je spremenil odnos do glasbe – vse je bilo možno, tudi če si znal le tri akorde. Vedno več skupin je v svoji režiji snemalo kasete in vinilke in tako je nastal svetovno znan glasbeni fenomen z imenom Neue Deutsche Welle, okrajšano NDW. Iz tržnega vidika je bila oznaka novi nemški val genialna poteza, saj se je tako lahko z njo tržila vsaka vrsta glasbe. NDW je bil nemška različica britanskega in ameriškega punka in new wave-a, ki ji je dala močan pečat bolj groba in odrezava ritmika nemškega jezika. Skupna lastnost skupin je bilo spevno besedilo v nemščini, kratkotrajnost obstoja in slave ter pogosto surov in hladen način interpretacije, predvsem pa minimalizem in sintesajzersko ozadje. Najboljši primer uspešne tržne kampanje je svetovni uspeh pesmi Da da da skupine Trio in 99 Luftballons pevke Nene, ki pa sta s svojim komercializmom tudi pripeljali do konca Neue Deutsche Welle. Le peščica glasbenikov deluje še danes, čeprav je ob koncu tisočletja NDW doživela nostalgičen preporod.

Neue deutsche Welle se je z vrnitvijo k bolj umetniškemu pristopu lahko izognila tržnim mehanizmom glasbene industrije. S tem je na primer tudi vzpostavila povezavo glasbe z likovno umetnostjo. Punkovska skupina Geile Tiere, ki jo slišimo v ozadju, je bila s svojo minimalistično glasbo, dadaističnimi besedili in provokativnimi naslovnicami projekt transvestitskega umetnika z imenom Salomé, katerega glavni namen je bila osvoboditev človeka s posmehom nad meščansko zadrtostjo. Jürgen Neu in modna kreatorka Claudia Skoda sta močno vplivala na berlinsko avantgardo. Tudi člana DAF sta izšla iz umetniške scene v Düsseldorfu.

Iz bogate nemške varietejske tradicije je črpal ekscentrični Klaus Nomi, ki je živel in delal v New Yorku. Poleg svojega visokega falzeta in bizarne zunanjosti je bil znan tudi po svojih teatralnih živih nastopih. Na začetku osemdesetih je bil Nomi pomemben del avantgardne scene v East Village-u. Takrat je doživel tudi velik komercialen uspeh, a je že leta 1983 kot ena prvih znanih osebnosti umrl za aidsom. Danes je dokaj neznan in enkraten pojav popularnega kontratenorja. Tu je njegova predelava pesmi Lightnin' Strikes:
Posebno mesto v nemški glasbi si vsekakor zasluži vedno ekscentrična in nikoli umirjena punkovska diva Nina Hagen. Odraščala je v Vzhodni Nemčiji, kjer je sredi sedemdestih pela v skupinah Automobil in Fritzens Dampferband. Njen očim, znan socialno-angažiran kantavtor Wolf Bierman, je bil takrat pregnan iz države. Ker mu je Nina Hagen v javnosti izrekla solidarost, je bila tudi sama potisnjena na stranski rob. Ob prvi priložnosti je emigrirala najprej v Veliko Britanijo. Kmalu pa je prišla v Zahodni Berlin, kjer je kmalu ustanovila Nina Hagen Band. Čeprav se je s fanti kmalu skregala, je posnela dva albuma. Nato je nadaljevala zelo uspešno, a nikoli komercialno solo kariero. Poslušajmo pesem Unbeschreiblich weiblich iz časa skupine Nina Hagen Band:
Hamburška Skupina X-mal Deutschland je bila na začetku 80.-ih sestavljena zgolj iz ženskih glasbenic, a je bilo kasneje v skupini veliko zamenjav z moškimi glasbeniki. Čeprav so bila besedila večinoma nemška, je Xmal Deutschland postala popularna predvsem v Veliki Britaniji, kjer je nastopala skupaj npr. s Cocteau Twins in The Stranglers. Leta 1983 je izdala svoj debi album Fetisch in dva singla Qual in Incubus Succubus II, ki jo poslušamo v ozadju. Sčasoma se je skupina vedno bolj približevala mainstreamu in na začetku devetdesetih razpadla. Pevka Anja Huwe, ki so jo velikokrat primerjali s Siouxsie Sioux, je zdaj slikarka, razpeta med Hamburgom in New Yorkom.

Na začetku osemdesetih se je v Zahodnem Berlinu razvila pomembna alternativna subkultura. Berlin je bil notranje razklano mesto, s svojo bogato tradicijo in drzno avantgardo pa je bil tedaj prestolnica kulturne ekstravagance. Zato je ogromno umetnikov, predvsem glasbenikov s celega sveta romalo tja. David Bowie in Iggy Pop sta se preselila v mestno četrt Schöneberg že leta 1976, da bi se znebila svojih odvisnosti. Nick Cave je prišel leta 1983 in kmalu nato razpustil svojo skupino The Birhday Party, saj je z Mickom Harveyjem, Blixo Bargeldom in Barryjem Adamsonom ustanovil The Bad Seeds. Še leto prej pa je posnel skupaj z nemškimi avantgardnimi post-rockerji Die Haut album z naslovom Burnin' the Ice, iz katerega poslušamo pesem Stow-A-Way.

Tako smo prišli tudi do največje nemške alternativne skupine, ustanovljene leta 1980 v Berlinu - Einstürzende Neubauten. T.i. genialni diletanti so s hrupnimi ritmiziranimi zvočnimi kolaži, proizvedenimi s pomočjo odpadnega železja in cenene elektronike kot tudi z neoekspresivnimi besedili frontmana Blixe Bargelda postali radikalna oblika industirala. Skupina podirajočih se novogradenj se pogosto primerja z metaforo feniksa, ki vstane iz svojega pepela, saj je nenehno obnavljanje njihov temeljni koncept. Zato tudi ni presenetljivo, da deluje s polno paro še do danes. Poslušajmo za konec še November / Sie lächelt, kjer se cel svet spremeni in dobi tako raztgano obleko, da postane prozorna – fadenscheinig.
S to pesmijo pa se tudi poslavljamo od Nemčije in njene kulture in vas vabimo k nadaljnjemu poslušanju projekta LARA LINGUA, ko bodo na tapeti še drugi evropski narodi in njihovi jeziki und TSCHÜß!



Komentarji
komentiraj >>