Znašel si se na arhivu spletne strani Radia Študent, kjer so zaenkrat dostopni prispevki pred majem 2012. Takrat smo namreč za rojstni dan preklopili na novo spletno stran in prevetrili programsko shemo.

Povezava na novo spletno stran je tole


twitter3
majspejs3
fejsbuk 3
fejsbuk rozna

natisni
Francis Wheen: Kako so prodajalci megle zavladali svetu; sreda, 19.IX.07 ob 16.00 (4127 bralcev)
Sreda, 19. 9. 2007
Peter Karba



Spoštovane, spoštovani!

V državi Republiki Sloveniji je založba Mladinska knjiga v avgustu izdala slovenski prevod dela How Mumbo-Jumbo conquered the World, ki je leta 2004 izšla v Združenem Kraljestvu Velike Britanije. Avtor knjige je novinar Francis Wheen, spet nek bivši hipi, menda. Slovenski prevod Irene Duša Draž je dobil naslov Kako so prodajalci megle zavladali svetu.


Spoštovane, spoštovani!

V državi Republiki Sloveniji je založba Mladinska knjiga v avgustu izdala slovenski prevod dela How Mumbo-Jumbo conquered the World, ki je leta 2004 izšla v Združenem Kraljestvu Velike Britanije. Avtor knjige je novinar Francis Wheen, spet nek bivši hipi, menda. Slovenski prevod Irene Duša Draž je dobil naslov Kako so prodajalci megle zavladali svetu.

To je sedma v vrsti knjig precej intenzivne zbirke Esenca. Zbirko zraven Wheenovega dela tvorijo še: Brysonova Kratka zgodovina časa, Umetnost ljubezni in življenja Ericha Fromma, Psihopatologija vsakdanjega življenja Siegmunda Freuda, Dawkinsov Sebični gen, Zgodovina Boga Karen Armstrong in Neprijetna resnica cmeravega demokrata, Ala Gora. Gre za tipično “post” zbirko. Dela so skoraj epska v tem, kako širokoobdajajočega spektra se oklepajo. Ne glede na to, da slonijo na sodobnih in aktualnih znanostih, kot so genetika, ekologija in socialna psihologija, jih beremo zlahka in udobno. Že v uvodu nam vedno predajo osnovni in obči model razlage, ki ga potem skozi knjigo vpeljejo kamorkoli, in bi ga povsod, če knjige ne bi imele konca.

Kot se spodobi, imajo knjige enotno grafično predlogo. Zelo zanimiv se zdi logo zbirke. Tu so trije v perspektivo postavljeni koncentrični kolobarji, kjer se zdi, da na sredi brli nekakšna luč. No, morda je pa izpod gladine zasijal sam lotosov cvet? Le kdo bi si še sploh drznil karkoli vedeti ob tako presunljivi simboliki? Saj vendar ne moremo govoriti o zbirki, ki združuje pozitivistične, holistične matrice za življenjske vodiče s strogimi doktrinami znanosti? Ali pač? In kaj pravzaprav počne trop ovac na naslovnici knjige Kako so prodajalci megle zavladali svetu?

Ko se je bralec loti, se sprva navduši, da bo priča zanimivemu sklopu trideset let dolgega novinarjevega dokumentiranja in jasno izpričane lastne filozofske platforme. Seveda bi bilo preveč naivno, če bi bil Wheen kak marksist ali new ager – Wheen se obrača k samemu velikemu in sijajnemu razsvetljenstvu. Že v uvodu nam podtakne slavni Kantov odgovor na vprašanje: Kaj je razsvetljenstvo?

Razsvetljenstvo je dvig človeka iz samozadane nezrelosti. Nezrelost je nezmožnost uporabe lastnega razumevanja brez vodstva drugega. Nezrelost je samozadana, če njen vzrok ni pomanjkanje razumevanja, ampak pomanjkanje odločnosti in poguma, da bi lastno razsodnost uporabljali brez tujega vodstva. Sapere aude! Drznite si vedeti! To je moto razsvetljenstva.

Nato se na krilih Huma, Locka, Spinoze ter občasno Orwella in celo literarnega junaka Sherlocka Holmesa suvereno požene v neizprosen obračun z emocijo v politiki, bogom v ekonomiji in nesmislom med poststrukturalisti. A žal začetno navdušenje hitro ugasne. Povsem sprejemljivo je, da avtorju dopuščamo reference; trdna stališča lahko celo pozdravimo. Tudi izboru kritik, ki si sledijo po poglavjih, ne moremo očitati ničesar. Kar zbode, je dejstvo, da poglavja nimajo tez ali sklepov, da si ne sledijo smiselno in ne ustvarjajo nikakršne celote. Poglavje za poglavjem smo prepuščeni zgolj upanju, da nas tam onkraj pa vendarle čaka obljubljena stran, ki nam bo razodela vse bogastvo Wheenovega samozavestnega poletnega žetja.

Tak ritem knjige vodi v razmišljanje, da takšna knjiga bralca zgolj draži, ne pa tudi zadovolji. Kako je potem lahko bestseler? Ali pa je morda ravno zato? To je izhodiščna točka vse popularne kulture. To so Francis Wheen, izboljšana formula za pralni prašek, porjavele R’N’B cipice in produkti kozmetične industrije.

Poleti je izšel sedmi, težko pričakovani, zadnji del Harrya Potterja. Staro in mlado se je objestno slinilo po knjigarnah, da bi lahko čim prej čim bolj silovito potešili neznosno željo po koncu zgodbe. Tako kot so glede konca najprej molčali prodajalci in marketing, tako po mesecu ali dveh molčijo bralci – knjiga je ostala brez odmeva – bila je brez sporočila – tako kot Wheenova.

Zaključek. Imensko kazalo. Prvo mesto, Ronald Reagan, 28 omemb, 27 Margaret Thatcher, 18 omemb George Bush mlajši in Tony Blair. Velikih 15 omemb New York Times, 13, opa, znanost, 12, ja, Thomas Jefferson in kapitalizem skupaj.


Komentarji
komentiraj >>