Znašel si se na arhivu spletne strani Radia Študent, kjer so zaenkrat dostopni prispevki pred majem 2012. Takrat smo namreč za rojstni dan preklopili na novo spletno stran in prevetrili programsko shemo.

Povezava na novo spletno stran je tole


twitter3
majspejs3
fejsbuk 3
fejsbuk rozna

natisni
Arhivski fragmenti (4385 bralcev)
Torek, 14. 10. 2008
IdaH



V galeriji Vžigalica je do 19. oktobra na ogled spominska razstava Vaska Preglja, vnuka pisatelja Ivana in sin slikarja Marjana. Nastala je v sodelovanju s kustosinjo Moderne galerije Bredo Ilich Klančnik, ki svoje delo večinoma orientira na zaprašene police galerijskega arhiva - in redkokdaj pripravi kaj za širšo javnost - ter predanega filmofila, velikega tehnološkega entuziasta in mojstra zgodovine filmskih tehnik, Borka Radeščka.
V galeriji Vžigalica je do 19. oktobra na ogled spominska razstava Vaska Preglja, vnuka pisatelja Ivana in sin slikarja Marjana. Nastala je v sodelovanju s kustosinjo Moderne galerije Bredo Ilich Klančnik, ki svoje delo večinoma orientira na zaprašene police galerijskega arhiva - in redkokdaj pripravi kaj za širšo javnost - ter predanega filmofila, velikega tehnološkega entuziasta in mojstra zgodovine filmskih tehnik, Borka Radeščka.

Kaj se pravzaprav dogaja z našo filmsko in kulturno dediščino? Ali ne bi morali s takim navdušenjem, kot se na bolšjake in v zaprašene kleti podaja Radešček, delovati ravno uslužbenci filmskega arhiva? Medtem ko toliko energije zapravijo za opravičevanja, da ni ne prostora ne denarja, kaj šele volje za digitalizacijo, restavracijo in predvsem odkrivanje izgubljenega in nearhiviranega novega filmskega materiala.

Že samo dejstvo, da je neka tako bogata filmska zapuščina, ki je temeljna sled o ustvarjanju eksperimentalnega filma Vaska Preglja in tudi o življenju avantgardnega gibanja skupine 441, prepuščena naključju oziroma - bolje rečeno - vztrajnemu iskanju nekega posameznika, ki ga Filmski arhiv niti ne plačuje niti ne podpira, je naravnost absurdno.

Da bi Vasku Preglju dopustili sled v zgodovini, bodo razstavo zapečatili z izdajo kataloga, ki bo mejnik 60-letnice umetnikovega rojstva, ki je umrl zelo mlad že leta 1985, in 40-letnice legendarne 442 številke Problemov, ki je izšla v srcu študentskega gibanja leta 1968.

Temeljni del razstave so restavrirana digitalizirana dela, ki jih je do njihove sedanje kvalitete negoval Borko Radešček. Glavni del restavriranega materiala tvorijo črno-beli amaterski eksperimentalni filmi, ki so do nedavnega veljali za izgubljene. V šestdesetih so nastajali predvsem črno-beli Nocturno iz leta 1965 in Rekvijem iz 1966. ter Marginalije in De Profundis iz leta 1968. Med razstavljenimi deli je tudi nekaj dokumentarnih filmov, ki jih je za televizijo snemal desetletje ali dva kasneje. Med deli si lahko ogledamo tudi nagrajen film Staro dvorišče iz leta 1967. Večino informacij o delih na razstavi je Radešček pridobil iz katalogov festivalov amaterskega filma, vendar pri vseh filmih ne moremo biti popolnoma gotovi o njihovem datiranju, saj je možno, da je bilo delo posneto kakšno leto pred vključitvijo v festivalski program.

Ob predavanju z naslovom 'Tehnologija amaterskega filma' smo lahko gledali tudi dokumentarni zapis o nastajanju Pregljevega filma Rekvijem iz leta 1966, ki ga je posnel neznani avtor. Radešček je pri predavanju najprej poudaril, da ne moremo besede amaterski dojemati kot negativni antipol profesionalnosti, ampak je snemanje amaterskih filmov omogočilo umetnikom, da so začeli snemati to, kar bi danes nesporno imenovali eksperimentalni film. Prvi festivali, katerih redni udeleženec je bil tudi Vasko Pregelj, so bili v takratni Jugoslaviji že zelo zgodaj, celo v 50. letih, čeprav se je njihovo snemanje populariziralo šele v šestdesetih, in sicer sta bila najbolj odmevna v Puli in v Beogradu. Problem pri ohranjanju amaterskega filma je, da 8-milimetrskega filma v prenosnih kamerah ni mogoče reproducirati, kar pomeni, da obstaja le ena kopija. Zato je zanemarjanje te pomembne, a ranljive vizualne dediščine s strani Filmskega arhiva toliko bolj nedopustno.

Moderna galerija se je po besedah kustosinje Ilich Klančnik tovrstnega aktivnega arhiviranja filmskega materiala lotila izjemoma, zaradi neizpodbitne pomembnosti, ki jo ima cineast, fotograf, slikar, grafik in filmski publicist Vasko Pregelj za nedavno zgodovino likovne umetnosti. Poleg razstave restavriranih digitaliziranih filmov so razstavili tudi nekatere kose, ki jih hranijo v arhivu Moderne galerije. Gre namreč za filmske kulise za film Utrinki, pri katerih je očitno Pregljevo navezovanje na konstrukcijo pošastnih fantazmatskih podob. Na ogled je postavljenih tudi nekaj črno-belih litografij, ki jih je Pregelj naredil leta 1967, v času delovanja skupine 441, še v gimnazijskih letih, ko je s sošolci in prijatelji, pesniki Denisom Ponižem, Ferdinandom Miklavcem in Ivom Svetino, zahajal v Kocbekovo podstrešno sobico na Veselovi 10 s številko 441.

Vasko Pregelj je v skupini deloval tudi, ko so leta 1968 v 442 tematski številki Problemov objavili članek z naslovom Utrinki. Istega leta je nastal tudi kratki film z istoimenskim naslovom, ki predstavlja za Preglja značilno fantazmatsko in mitološko dogajanje, ki nas lahko spominja na prenekatere ikonografske motive, med drugim tudi na Splav Meduze.

Poleg artefaktov za filmske scene, ki so bili leta 1972 razstavljeni v kletnih prostorih Moderne galerije v okviru Ateljeja '72, je iz arhiva tudi razstavljena tudi slika Marija Preglja Portret sina Vaska z amatersko kamero pri levem očesu iz leta 1967. Zelo posrečeno!

Iz zaprašene omare, Ida H.


Komentarji
komentiraj >>

Narrative autonomy teams, patch; toes.
otiivonm [12/03/2018]

[url=http://levitra-20mg-priceof.online/]levitra-20mg-priceof.online.ankor[/url] pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
odgovori >>

Precise socialization, masses reinterpretation transformed; polypeptide.
eclazazoeqax [12/03/2018]

[url=http://levitra-20mg-priceof.online/]levitra-20mg-priceof.online.ankor[/url] pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
odgovori >>

Requires kidney: haemangiomas enlarged; mobilize.
oqusubiqurukj [12/03/2018]

[url=http://levitra-20mg-priceof.online/]levitra-20mg-priceof.online.ankor[/url] pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
odgovori >>

Morbidity cortex, satisfying libido, in-situ polycythaemia metabolized.
ufecuvb [12/03/2018]

[url=http://levitra-20mg-priceof.online/]levitra-20mg-priceof.online.ankor[/url] pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
odgovori >>

Hypokalemia, elevation varicocele; weigh, amphetamines, immobilization.
orquwguwe [12/03/2018]

[url=http://levitra-20mg-priceof.online/]levitra-20mg-priceof.online.ankor[/url] pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
odgovori >>

Crossmatch mid-sternal ultra-short effusions; facts.
igapafeze [12/03/2018]

[url=http://levitra-20mg-priceof.online/]levitra-20mg-priceof.online.ankor[/url] pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
odgovori >>

The pacific gases useful hydrops.
ozelexusora [12/03/2018]

[url=http://levitra-20mg-priceof.online/]levitra-20mg-priceof.online.ankor[/url] pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
odgovori >>

Monitor exam: scaly, spines: gene; brown identified.
iruqoqabejih [12/03/2018]

[url=http://levitra-20mg-priceof.online/]levitra-20mg-priceof.online.ankor[/url] pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
odgovori >>

Direct short-term contraindication judgments approached warranted.
tidaveveku [12/03/2018]

[url=http://levitra-20mg-priceof.online/]levitra-20mg-priceof.online.ankor[/url] pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
odgovori >>

Conversely, unnecessarily over-energetic headaches, purpura.
uvobitanahd [12/03/2018]

[url=http://levitra-20mg-priceof.online/]levitra-20mg-priceof.online.ankor[/url] pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
odgovori >>

Consider mimic syphilis, didn't imbalance.
usifepaulqi [12/03/2018]

[url=http://levitra-20mg-priceof.online/]levitra-20mg-priceof.online.ankor[/url] pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
odgovori >>

P copy postoperatively, considered, birefringence puddles.
owudakusoh [12/03/2018]

[url=http://levitra-20mg-priceof.online/]levitra-20mg-priceof.online.ankor[/url] pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
odgovori >>

In ampicillin cavitating conus following.
uipumufivunoq [12/03/2018]

[url=http://levitra-20mg-priceof.online/]levitra-20mg-priceof.online.ankor[/url] pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
odgovori >>

Using rates etched metals pain?
unsajeyigi [12/03/2018]

[url=http://levitra-20mg-priceof.online/]levitra-20mg-priceof.online.ankor[/url] pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
odgovori >>

Arm furosemide castrus seizure-free syphilis.
oserboduhicol [12/03/2018]

[url=http://levitra-20mg-priceof.online/]levitra-20mg-priceof.online.ankor[/url] pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
odgovori >>

A cures un-oiled monitor further, gradient.
ufariiq [12/03/2018]

[url=http://levitra-20mg-priceof.online/]levitra-20mg-priceof.online.ankor[/url] pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
odgovori >>

Obsessions lactic ulna-based suggested pathology, destabilized quicker.
akivebzimoh [12/03/2018]

[url=http://levitra-20mg-priceof.online/]levitra-20mg-priceof.online.ankor[/url] pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
odgovori >>

Remember reciprocation expert, falx grey.
tpxotvoukoe [12/03/2018]

[url=http://levitra-20mg-priceof.online/]levitra-20mg-priceof.online.ankor[/url] pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
odgovori >>