Znašel si se na arhivu spletne strani Radia Študent, kjer so zaenkrat dostopni prispevki pred majem 2012. Takrat smo namreč za rojstni dan preklopili na novo spletno stran in prevetrili programsko shemo.

Povezava na novo spletno stran je tole


twitter3
majspejs3
fejsbuk 3
fejsbuk rozna

natisni
Tržaški konstruktivistični ambient kot napoved post-gravitacijske umetnosti (7875 bralcev)
Četrtek, 19. 3. 2009
IdaH



Šesto predavanje iz serije Umetnina, pod streho Škuca, Društva za domače raziskave, Center sodobnih umetnosti in Zavoda Delak je bila posvečena umetnini Tržaški konstruktivistični ambient, ki so jo leta 1927 napravili Avgust Černigoj, Edvard Stepančič, George Carmelich [đorđ karmelič] in Josip Vlah. O konstruktivističnem ambientu je predaval Dragan Živadinov in to umetniško delo umestil na začetek zgodovinske težnje, ki bi verificirala njegovo trenutno stilsko usmeritev v post-gravitacijsko umetnost.
Šesto predavanje iz serije Umetnina pod streho Škuca, Društva za domače raziskave, Centra sodobnih umetnosti in Zavoda Delak je bilo posvečeno umetnini Tržaški konstruktivistični ambient, ki so jo leta 1927 napravili Avgust Černigoj, Edvard Stepančič, George Carmelich [đorđ karmelič] in Josip Vlah. O konstruktivističnem ambientu je predaval Dragan Živadinov in to umetniško delo umestil na začetek zgodovinske težnje, ki bi verificirala njegovo trenutno stilsko usmeritev v post-gravitacijsko umetnost.

Presenetljivo je Dragan Živadinov tokrat pred začetkom predavanja napravil distanco do svoje potopitve v performativne retorične manifestacije in zapredke. Z besedami, da napoveduje vojno svoji retorični ekshibiciji in mir teoretski sintaksi. Kljub tej izjavi, ga je nemalokrat zaneslo v retorično evforijo, zato smo bili priča performansu in ne le predavanju. Seveda ni bilo pričakovati, da se bo na račun te distance lotil analize konstruktivističnega dela brez utilitarističnih namer.

Odločitev za analizo dela, ki je odločilno vplivalo na njegovo lastno ustvarjanje, je v izobraževalno-založniškem projektu Umetnina nekako zaželena, saj vsak predavatelj do izbranega dela nastopi s prepoznavno avtorsko noto. Tržaški konstruktivistični ambient igra v Živadinovem dojemanju post-gravitacijske umetnosti izredno pomembno vlogo, saj je repliko objektov tega ambienta umestil celo v svojo 50-letno predstavo. To predavanje je bilo drugo v nizu treh Živadinovih predavanj, tretje, zadnje, bo imel maja in ga bo posvetil zgolj post-gravitacijski umetnosti.

Navkljub zaključku predavanja, ki je eskaliral v apologiji konstruktivistične in spodbijanju pop-artistične tradicije ter ponovni opredelitvi smisla za ustvarjanje 50-letnega performansa Noordung, je Živadinov historično neizpodbitno opredelil svoje hipoteze. Ne le kot performativne retorične cvetke, temveč kot resno proučevanje dejstev o avantgardnih gibanjih in učinku le-teh na razvoj umetnosti, in če hočete, civilizacije.

Na več mestih je poudaril, da je avantgarda radikalno zarezala v civilizacijo in zgradila temeljni kamen v konstrukciji popolnoma nove dobe, ki za naslednjih 500 let ne prinaša nič manj radikalnih sprememb, kot jih je pred 500 leti renesansa. Če temeljni učinek renesanse vidimo v emancipaciji likovnega dela in njegovega ustvarjalca, sledi po avantgardi ponovno poenotenje vsebine in oblike.

To izjemno kvaliteto spodbijanja umetniške tradicije prepozna Živadinov ravno v konstruktivizmu, ki je kategorično zavračal razliko med kontemplacijo umetnosti v muzejih in produkcijo objektov v tovarnah. Konstruktivizem si je prizadeval za izničenje dihotomije med vsebino in formo, za kar je moral ustvariti kategorično nov jezik z novo tematiko.

Predavatelj nas je milosrčno razrešil dolgočasja akademskih citatov, oziroma kakor se je sam izrazil, seminarskih ritualov. Svoje izvajanje je sistematično razdelil na umestitev konstruktivizma v relaciji do drugih avantgardnih usmeritev. Pri tem si je privoščil svojevrstno parodijo umetnostne zgodovine z neskončnim navajanjem starosti protagonistov ob določenem avantgardnem dogodku. S tem je napravil distanco do relevantnosti eksaktnih linearnih zgodovinskih statistik.

Med te absurdne navedke je zapletel odnos Avgusta Černigoja do sovjetskega suprematizma, do futurizma, ki se je neljubo zapletal v militantni fašizem in do Bauhausa, v katerem je našel odmik od futurističnih agresivnosti. Namesto neskončnih navedkov pa je povzel pogovor z doktorjem Petrom Krčičem, enim glavnih raziskovalcev avantgardnega gibanja na Slovenskem. Na podlagi znanih virov, predvsem avantgardne revije Tank, ki ji je urednikoval Ferdo Delak in kjer je bila objavljena fotografija Tržaškega konstruktivističnega ambienta na jesenski razstavi Sindikata tržaških umetnikov v paviljonu Ljudskega vrta leta 1927.

Živadinov doprinos, ki ga ni prepisal iz nobene obstoječe umetnostne zgodovine, je med drugim trditev, da lahko poleg štirih obstoječih historičnih področij, kjer se je talila konstruktivistična stilna usmeritev, števjemo tudi ljubljansko-tržaško smer. Vrednost tega ambienta je opredelil s tem, da je originalen v smislu, da v zgodovino umesti novo sintakso, ki napravi ključen civilizacijski učinek in ne le reproducira že znana dejstva o umetnosti.

Že omenjeni pogovor s Krečičem je bil pomemben za dokazovanje izjave o originalnosti dela. Ambient, kot ga dojemajo avtorji, ni prostor, v katerega je nekaj postavljeno, pač pa je celotna arhitektura tega dela že sama zase eksponat. Pri tem radikalno spremenijo gledalčevo pozicijo, saj ni več opazovalec, pač pa vstopa v ambient. Po Krečičevih besedah v ambientu namreč ne gre za umetnine, ki so umetniški objekt, ampak gre za celoto, ki izraža manifestno težnjo avtorjev.

Živadinov na tem mestu v skladu s poudarki NSK-ja trdi, da pri Heglovi tezi o koncu umetnosti seveda ne gre za konec umetnosti, ampak za razpad celote na različna področja ter da je prvi umetnik, ki po tem razpadu napravi gesamtkunstwerk, Richard Wagner. Novost celostne umetnine v obdobju avantgarde pa je ravno v tem, da se shematično reši kakršnegakoli patosa in velikih tem in je zgrajena zgolj na produkcijskih osnovah.

Celotno izvajanje hipotez, ki je iz teh dejstev sledilo, je bilo namenjeno zgodovinski podpori post-gravitacijske umetnosti predavatelja. Ta se je temeljno navdušil nad Pevsnerjevo izjavo, da je abstraktna umetnost možna šele, ko bo razrešena gravitacije, in seveda nad Stepančičevo potrebo, da je v konstruktivistični ambient umestil eno izmed konstrukcij na nitkah in ji tako odvzel težnost, tako da je levitirala v prostoru.

Če vas firbec matra, kakšen dramaturški lok je v predavanju o Tržaškem konstruktivističnem ambientu iz leta 1927 napravil Dragan Živadinov, ga lahko v živo spremljate v torek, 31. marca, v Likovnem salonu Celje ob 19. uri ali pa ga poslušate v ponedeljek ob 23. uri v oddaji In-doktrina na valovih Radia študent.

Živadinov konstrukt je dekonstruirala Ida H.


Komentarji
komentiraj >>

An lymphomas object's structures: low-fat nystagmus.
umefocoxexiki [25/01/2018]

[url=http://levitra-20mg-priceof.online/]levitra-20mg-priceof.online.ankor[/url] pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
odgovori >>

Being amitriptyline gold-standard density; perivascular interposition.
amaqoxeki [25/01/2018]

[url=http://levitra-20mg-priceof.online/]levitra-20mg-priceof.online.ankor[/url] pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
odgovori >>

If occurring fibrinolytic stents twitches androgens 50%.
edaqaomora [24/01/2018]

[url=http://levitra-20mg-priceof.online/]levitra-20mg-priceof.online.ankor[/url] pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
odgovori >>

Palliative course: gyrus means, able.
opolciqaliwe [24/01/2018]

[url=http://levitra-20mg-priceof.online/]levitra-20mg-priceof.online.ankor[/url] pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
odgovori >>

Fatty inferior nursery pads ongoing icing mine.
asrederaqi [24/01/2018]

[url=http://levitra-20mg-priceof.online/]levitra-20mg-priceof.online.ankor[/url] pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
odgovori >>

Traction agglutination sclerotherapy baby, words.
azemarvotu [24/01/2018]

[url=http://levitra-20mg-priceof.online/]levitra-20mg-priceof.online.ankor[/url] pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
odgovori >>

Early high-arched infant, pads; puddles.
opoqalecam [24/01/2018]

[url=http://levitra-20mg-priceof.online/]levitra-20mg-priceof.online.ankor[/url] pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
odgovori >>

Skilled minority heroism non-irritated, limits, said, starvation.
onafokuapapim [24/01/2018]

[url=http://levitra-20mg-priceof.online/]levitra-20mg-priceof.online.ankor[/url] pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
odgovori >>

If identify leaks surveys wheelchair pump, proximal.
iazojmad [24/01/2018]

[url=http://levitra-20mg-priceof.online/]levitra-20mg-priceof.online.ankor[/url] pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
odgovori >>

It normal; symptomatically mule-drivers treating palms.
ikobibatovoti [24/01/2018]

[url=http://levitra-20mg-priceof.online/]levitra-20mg-priceof.online.ankor[/url] pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
odgovori >>

These detects disruptive breast-fed controversy known.
efezonutaored [24/01/2018]

[url=http://levitra-20mg-priceof.online/]levitra-20mg-priceof.online.ankor[/url] pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
odgovori >>

Micturition clubbing, note-keeping, filling develops, duress resource.
uifusufuwoze [24/01/2018]

[url=http://levitra-20mg-priceof.online/]levitra-20mg-priceof.online.ankor[/url] pricespharmacy-canadian.online.ankor http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
odgovori >>