V petek, 15.septembra, ste lahko povsem naključno ali pa tudi ne naleteli na dogodek PASAŽ DELUX, ki se je odvijal na železniški postaji v Ljubljani. Pod konceptualno in režisersko taktirko Andreje Rauch se je dogodila predstava, dogodek ali druženje, ki je vse zbrane popeljal izpod ure, po peronu, do podhoda, na ploščad. Na vsakem postanku se je postreglo s kratko gibalno, gledališko ali glasbeno točko, na koncu pa se je občinstvu postreglo z vinom, grozdjem in domačimi piškoti. >> Ariana Ferfila, komentarji
Alja, komentarji
Multimedijski performans Telegram za Gajo, ki si ga je bilo v sredini septembra mogoče ogledati v gledališču Glej, je prvi projekt umetniške skupine Hupa, ki deluje pod okriljem kulturnega društva Center 21. Skupina združuje posameznike z družboslovnim, naravoslovnim in umetniškim pogledom na svet. Formirala se je pred enim letom z namenom izražanja in reflektiranja družbene problematike skozi širok spekter umetniških pristopov. >> taja topol, komentarji
V okviru Festivala Ljubljana je bila 30. avgusta v ljubljanskih Križankah slovenskemu občinstvu odigrana uprizoritev Tesla Electric Company v režiji Tomaža Pandurja in izvedbi Pandur.Theaters. Skromnost, samotnost, redkobesednost in nedoumljiva genialnost prepogosto prezrtega in pozabljenega Nikole Tesle so se v poldrugo uro trajajoči predstavi inscenirale ob udarni ter v živo izvajani glasbi skupine Silence. K t. i. hektičnosti pa sta pripomogla tudi mimetično-koreografsko gibanje in mehanična dinamika odrske scenerije. Ostri ter sunkoviti svetlobni efekti in spremljajoče besedilo Darka Lukića pa so v “kratek stik” speljali Teslov razcep med nenavadno intimnostjo in njemu nadvse neljubo, a neizogibno, javno izpostavljenostjo. “Vi meni samoto, jaz vam vse ostalo.” >> Zala Dobovšek, komentarji
V četrtek, 17. avgusta, se je s predstavo Roadmetal Sweetbread angleške gledališke skupine Station House Opera začel 9. mednarodni festival scenskih umetnosti Mladi levi. Organizatorji so, predvsem zaradi pomanjkanja finančnih sredstev, opustili lansko idejo in eksperiment, da bi namesto mednarodnega festivala Ljubljančani imeli kar mednarodno sezono. Pravijo, da kljub pridobitvi novih prostorov očitno za to še ni pravi čas, po drugi strani pa je konec avgusta preprosto zazevala praznina. Tako se festival letos vrača v obliki, kot smo ga poznali in kot – tako vsaj zatrjujejo organizatorji – ga je najbolje sprejela tudi publika. >> Bojan Anđelković, komentarji
 14. avgusta je minulo natančno 50 let od smrti nemškega dramatika Bertholda Brechta. Brez zadržkov lahko takoj zatrdimo, da gre za eno največih umetniških osebnosti 20. stoletja. Poleg tega, da je bil eden najpomembejšnih, če ne celo najpomembnejši dramatik modernega gledališča, je bil Brecht prav tako in ne nazadnje tudi gledališki teoretik, režiser, pesnik, materialistični dialektik, sopotnik Partije ter ženskar. Njegovo življenje in delo nista pomembna samo z umetniškega vidika. Gre za paradigmatično in emblematično figuro prejšnjega stoletja. >> Bojan Anđelković, komentarji
Jasna Vombek se je po šestih letih intenzivnega refleksivnega stika s sočasno gledališko produkcijo odločila svoje revialne objave zbrati v knjižni obliki pod naslovom Prevzetost pogleda. S to gesto je hotela približati svoja razmišljanja širšemu krogu bralstva. V izhodišče svojega ustvarjanja je postavila »željo po intenzivnejšem stiku z določenimi uprizoritvami«, ki jo je oblikovala po načelih popolne formalno-vsebinske svobode. Vsakokraten pristop do gledališke uprizoritve je na ta način v prvi vrsti narekoval sam značaj uprizoritve, zaradi česar je forma gledališke kritike mestoma postavljena pod vprašaj, obenem pa se razpira v novih dimenzijah. >> Nika Leskovšek, komentarji
»To leto proglašamo Ano Desetnico v znaku sonca!« Tako je direktor Goro Osojnik, predstavil deveti mednarodni festival uličnega gledališča, ki letos poteka v Ljubljani od 28. junija do 2. julija. Ko je dan po otvoritvi, v četrtek popoldan, ob okna in strehe v stari Ljubljani zaropotala toča velikosti majhnih lešnikov, je bilo jasno, da je festival zopet, kot uročen, priklical dež. >> Iva Kosmos, komentarji
V letošnjem vodniku po Exodosu ste zagotovo zapazili napoved na zgolj dveh belih straneh z napisom »Brez naslova«. Kdor se je, kljub popolnemu pomanjkanju informacij o predstavi, odločil za njen ogled, je bil priča magičnemu, skorajda paralelnemu, prostoru-času. >> Jasmina, komentarji
Handke se spet predstavlja slovenski gledališki publiki. Na tej točki bi preokupacijo z avtorjevo zasebnostjo končno že lahko preboleli. V zakulisno dogajanje se zato niti slučajno ne nameravam spuščati - povedanega je bilo tako ali tako že preveč. SNG Drama je - ne glede na vse skupaj - zamišljeno izpeljala do konca in nam postregla s končnim produktom – enim boljših v tej sezoni. In točno to bi nas moralo v tej fazi tudi zanimati: Lorencijev Podzemni bluz, in ne Handkejev – za spremembo. >> Nika Leskovšek, komentarji
Na deskah Loškega odra, v Škofji Loki, se je prejšnji petek zgodila krstna uprizoritev drame Reykjavik, avtorice Martine Šiler. Režijsko taktirko je vodil Miha F. Kalan, kateri je moral spojiti kontrastne elemente poklicnega in amaterskega, klasičnega in multimedijskega. Igro postavljajo štirje igralci, v razmerju, ki spominja na alternacijo eksistencialistične situacije tipa »Za zaprtimi vrati«, torej v odtenkih enake tesnobnosti, brezizhodnosti, ki navkljub odprtim zapahom zadržuje korak v neskončnem postavanju in teptanju enega in istega. >> Igor Bijuklič, komentarji
Dramski tekst ameriškega dramatika Tennesseeja Williamsa, napisan leta 1955, danes še vedno sipa sol na rane. Motivi bolezni, zakrite spolne usmerjenosti in materialne pogoltnosti so se uspešno deportirali ne samo na drugo celino, ampak tudi v sodobni čas. Rak, homoseksualnost in pohlep, ki so ključna vsebinska izhodišča, v predstavi povsem nevtralizirajo izvirni ameriški dogajalni prostor in brezkompromisno zarežejo v našega. V tokratni uprizoritvi je Jovanović na odru ponovno izpostavil naturalistično prikazovanje telesne bolečine in dokazal, kako močno zmore le-ta čez rampo še vedno učinkovati na gledalca. Za to pa je predvsem zaslužen Radko Polič, ki tokrat »kot gost« v mariborski Drami odigra vlogo bolnega Velikega očka, tako imenovanega Big Daddya. >> Zala Dobovšek, komentarji
Po gostovanjih v okviru Tedna slovenske drame v Kranju se je nemalo gostovanj zgodilo tudi v osrednjem slovenskem gledališču. Beograjsko gledališče je gostovalo z Zupančičevo Igro s pari, Offenes Theater Dunaj z Alojzom Pridaničem Gemme Salem. V torek, 28. 3. 2006, pa smo prisostvovali celo eksotiki z Japonske, ki se nam je predstavila z Racinovo Fedro. >> Nika Leskovšek, komentarji
Gledališče Konj, ki je prepoznavno predvsem po svojih lutkovnih predstavah za odrasle, tokrat preseneča najmlajše ljubitelje lutk. Njihovo značilno idejno-oblikovno robatost, črni humor in pikrost so za trenutek postavili ob stran in se v celoti posvetili otroškim očem. Predstavo Kroki in prijatelji Mete Brulec in Silvana Omerzuja, ki je bila premierno uprizorjena 29. marca v Cankarjevem domu in je nastala v tamkajšnji koprodukciji, je spretno in tenkočutno izpeljala animatorka Ajda Rooss Remeta. Uprizoritev skozi prigode krokodila Krokija, ki praznuje rojstni dan, pripoveduje o intimni občutljivosti, pomembni vlogi prijateljev, otožnosti, skromnih željah in prikupnih presenečenjih. Spomni nas, da nič na tem svetu ni samoumevno. Niti rojstni dan, še manj prijatelji, da sadne torte sploh ne omenjamo ... >> Zala Dobovšek, komentarji
Gregor Strniša, poznan predvsem kot član All Capone štrajh tria, se je že nekaj časa poigraval z idejo ustvariti zabavno, razumljivo opero, dostopno širšemu krogu občinstva. Nekaj med klasično opero in muziklom. V soboto, 25. marca je ta ideja dočakala svojo javno realizacijo v Stari elektrarni. K sodelovanju je povabil klarinetista Andreja Zupana, čelistko Špelo Avsec in kontrabasista Piera Malkoča, sam pa je sedel za klavir. Mini orkestrčku je dodal še tri izšolane operne pevce, pod libreto pa se je podpisal Iztok Lovrič. Skupaj torej osem ustvarjalcev, ki jih je pod okrilje vzelo Gledališče Glej. Po slabem letu polnega angažmaja, ura in pol zabave ni izostala. >> Nika Leskovšek, komentarji
V torek, 14. marca, je slovensko gledališko občinstvo prvič navezalo stike z Bothom Straussom, domnevno vodilnim nemškim dramatikom po smrti Heinerja Muellerja [heinerja mülerja]. V Slovensko mladinsko gledališče je namreč leto po svoji praizvedbi vkorakala »intelektualna bulvarka« Ena in druga. Kot prvemu stiku s tako pomembnim avtorjem pritiče, smo pod taktirko Ivice Buljana sledili vodenemu vpogledu v življenje in dramatiko avtorja. Plast za plastjo nam ga je odstiral povezovalec programa iz sveta šovbiznisa - Lado Leskovar. >> Nika Leskovšek, komentarji
V torek, 14.marca, ste si lahko v Cankarjevem domu ogledali najnovejši dvourni spektakel Wima Vandekeybusa [vim vandekejbusa] in njegove zasedbe Ultima Vez [ultima ves]. Belgijski režiser, koreograf, igralec in fotograf, Wim Vandekeybus, vam je lahko ostal v spominu še iz lanskoletnega gostovanja s predstavo Zardevanje (Blush). Poznan je tudi prek daljnih ali še obstoječih sodelovanj s slovenskimi ustvarjalci kot so Branko Potočan, Ana Stegnar in Mala Kline. >> Ariana Ferfila, komentarji
Predstavljajte si, da Franz Kafka nenadoma oživi. Ko hodi po ulici, ga frapirani mimoidoči občudujoče gledajo, se mu nasmihajo, tu in tam ga nemara celo kdo potreplja po rami. Revežu pa nič jasno. Vse dokler ne naleti na prijatelja Maxa Broda, ki mu v zadregi pove, da je v bistvu prelomil obljubo glede uničenja njegovih zapiskov. KAJ bi se zgodilo s Kafko, če bi ugotovil, da je postal svetovno znana pisateljska ikona in da je občasno deležen prav opolzkega seciranja? Tokratna celjska uprizoritev z ravno pravšnjo groteskno začinjenostjo, učinkovitimi odmerki humorja, a hkrati v neprestanem vzporednem spremstvu literarne resnosti prikazuje eno od možnih interpretacij britanskega dramatika Alana Bennetta. >> Zala Dobovšek, komentarji
Hrepenenje je nekaj zelo slovenskega, pravi Nebojša, gledališki garderober, balkanski ljubimec Vere, igralke, zaposlene v istem gledališču. Dramski tekst, komedija v treh dejanjih je delo Mete Hočevar, ki je prevzela tudi režijo in scenografijo igre Smoletov vrt. Predstava, ki je premiero doživela v soboto na odru ljubljanske Drame, je logični nasledek njenega celotnega več kot tridesetletnega gledališkega ustvarjanja. V tekst je poleg teme hrepenenja vključila še problem čakanja in iskanja, sedanjosti ter prihodnosti, o katerih je kot avtorica, režiserka, scenografka in kostumografka prvenstveno razmišljala pri predstavi Obisk in tudi pri mnogih drugih uprizoritvah. >> nika arhar, komentarji
Stand-up komedija v Daktariju. Vsi poznamo vsaj Jerryja Springerja, če ne še katerega one-man band komedijanta iz ameriškega prostora. Pri nas pa takšno zabavljanje ni ravno v navadi. Tako greš na pivo, nad glavami se vali cigaretni dim in se sprašuješ, kako se slovenski humor znajde v spontanih in kritičnih variantah. >> nika arhar, komentarji
Janez Pipan, ravnatelj Drame je izrazil prepričanje, da je današnji čas lačen velikih zgodb. Po njegovem mnenju hlepimo po tistih univerzalnih zgodbah, katere so se v postmoderni umaknile fragmentarnim, posebnim pripovedim. Poleg tega so v omenjenem gledališču v zadnjem času očitno zelo popularne romaneskne dramatizacije. Samo v letošnji sezoni omenjenega gledališča smo bili priča uprizoritvam Bartolovega Alamuta, Skubičevega Fužinskega bluza in romana Katarina, pav in jezuit Draga Jančarja, lani pa so najbolj izstopali Bratje Karamazovi Dostojevskega. >> nika arhar, komentarji
Zadnjega januarja ob štirih popoldne smo v prostorih Male drame pričali razgovoru o dramatizacijah v slovenskem gledališkem prostoru. Pogovor je v okviru Fabule moderiral Mitja Čander, prisostvovali pa so še Janez Pipan ravnatelj ljubljanske drame, režiserja Dušan Jovanović in Mile Korun, dramatičarka Ana Lasić, pisatelj Andrej Skubic in gledališki kritik Peter Kolšek. >> Nika Leskovšek, komentarji
Kar je podvojeno, je resnično. Kot igra v igri, kot sanje v sanjah. Če sanjamo, da sanjamo, potem so te druge/notranje sanje metafizično ˝resnične˝. Kaj pa vse tisto vmes – med realnim, resničnim in utopijo? Kje in kaj je sploh tista ozka in zabrisana meja, ki svojo ločenost ves čas prestavlja in z njo variira na tisoč in en način? Zgolj ščepec vprašanj, ki jih je udeleženec tokratnega predavanja lahko (ne)hote odnesel s seboj.
>> Zala Dobovšek, komentarji
Korak stran od Mladinskega gledališča, takorekoč na domačem dovozu, mimo napol razpadajočih objektov v prenovljeno Staro pošto. Domače in hkrati tuje, staro, a v posodobljeni verziji. Navidezno nezdružljiva pa tudi nerazdružljiva nasprotja, ki so se tekom dogodkov le še stopnjevala. Vsekakor pa izvrstna uvertura v misterioznost, okrutnost in bizarnost izganjanja čarovnic. Da, prav to smo namreč nadaljnji dve uri v družbi četrtega letnika AGRFT in skozi režijski pogled Jureta Novaka tudi počeli. Iskali in izganjali hudiča iz vseh prisotnih teles. >> Nika Leskovšek, komentarji
˝Dva igralca, ki (se) dvoumno igrata, v spremstvu leteče hrane in posvečenega kadila˝ V koprodukciji E.P.I. Centra in Mestnega gledališča ljubljanskega so na Mali sceni 6. januarja premierno uprizorili Kvartet Heinerja Müllerja. Radikalen, nenavaden in časovno izjemno tranziten dramski tekst znamenitega nemškega dramatika je režiral Sebastijan Horvat. Kvartet in Horvatov režijski pristop sta uspešno poskrbela za nastanek postdramske sfere. In ta v svojem enormnem in veličastnem volumnu nemalokrat poskrbi, da se gledališki jezik demonsko spreobrne, razdrobi in preobleče. Medtem ko gledalec ostaja v mrežah nejasnosti gol. >> Zala Dobovšek, komentarji
Kot da bi rekel:”C’est la vie comme ca”, rečeš:”To je Ernest.” Takšen je svet in tukaj se ne da storiti nič. Takšen je Ernest, milo naj mu sveti svobodno sonce, črn maček. Ženski se ustavi menstruacija, če se nanjo obesi vranica črne mačke. Zares grozno, kajne? Pravijo, da lahko mačka ubije žensko in prevzame njeno obliko. Ubija tudi človek. Če ne ubija, potem vlada; najprej živalim, potem ljudem. Zgodovina religije je zgodovina spoznanja, da izkoriščanje ljudi prinaša več, kot pa njihovo neposredno pobijanje. >> Peter Karba, komentarji
Ustvarjalci Vie negative so se tokrat soočili s kaj zanimivim in pomenljivim grehom, in sicer s pohoto – enim izmed sedmih izvirnih grehov, ki ga jih je naložil stvarnik. Sedemletni gledališko-raziskovalni projekt Via negativa pod idejnim vodstvom Bojana Jablanovca nam je do sedaj predstavil in podrobneje razkril grešne teme Jeza, Požrešnost in Pohlep. Letos pa nas torej soočajo z razsežnostmi pohote. A navkljub mikavni in dražljivi tematski vsebini tokratne uprizoritve, bo nemara marsikdo zaradi previsokih pričakovanj odšel od tam nepričakovano mlačen. >> Zala Dobovšek, komentarji
"Koliko svetov je torej?" V Slovenskem ljudskem gledališču Celje je v mesecu decembru napočil čas za premierno uprizoritev njihove letošnje mladinske predstave. Dramska adaptacija Nicholasa Wrighta Njegova temna tvar je narejena po predlogi romana Philipa Pullmana. Skoraj triurna predstava, ki zahteva močno koncentracijo – še posebej pri mladi publiki – poleg metafizike zastavlja aktualna vprašanja o veri, razumskih zmogljivostih ter vsakovrstni moči človeka. Vse te zagonetke pa se izvršujejo v znanstvenofantastičnem svetu, kjer se splošna merila in načela morda na trenutke stikajo z našimi, v principu pa predstavljajo popolnoma nov in presenetljiv svet. >> Zala Dobovšek, komentarji
To soboto se je v SNG Drama predstavilo Slovensko stalno gledališče Trst z otvoritveno predstavo letošnje sezone, Romulus Veliki Friedricha Dürrenmatta. Predstavo je režiral Diego de Brea, ki je na letošnjem Borštnikovem srečanju za svoji zadnji dve predstavi, Kraljico Margot in Edvard Drugi prejel nagrado za estetski preboj. Sam svoj pristop označuje predvsem kot poglobljeno ukvarjanje s tekstom in situacijo, kot iskanje in prepuščanje igralcev v praznem prostoru, pri čemer ostala gledališka sredstva vstopajo kasneje. >> nika arhar, komentarji
Prejšnji teden so na Velikem odru Mestnega gledališča ljubljanskega uprizorili zadnjo premiero letošnje sezone. Dramo Je to človek?, nastalo po motivih istoimenskega romana italijanskega pisatelja Prima Levija, je režiral Boris Kobal, dramatizacijo romana pa je izvedla Ira Ratej. >> kristinas, komentarji
|
| |